Lagligt att lägga ut ATC-konversation på YouTube?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Stjärnan, 4 September 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Hej

    Jag har så kommit igång med Gopron och filmar lite flygningar och jag har även med ATC ljudet i filmerna hemma. Min fråga är hur lagligt det anses att lägga ut det på Youtube med Tornkonversation och liknande. Man får ju inte vidare förmedla radiosnacket vad jag minns. (What says in air stays in air, så att säga)
    Men Youtube tex är ju fullt av liknande filmer..

    Finns det någon reell risk att man blir av med radiocertet om man lägger ut det?
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Ja, på pappret är väl radiokommunikationen konfidentiell. Men jag har svårt och tro att någon i praktiken bryr sig om det (inklusive myndigheter). Vem som helst utan radiocert kan skaffa en reciever och lyssna på (och spela in), LiveATC streamar radiotrafik från hela världen över internet. Så speciellt hemligt är det i alla fall inte. Kan inte tänka mig att någon kommer eller har blivit av med något radiocert för den saken.
     
  3. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Nej, det låter rätt hårt. Men det som skulle kunna ske (teoretiskt) är att någon utifrån hör sig själv och av någon anledning anmäler det. Då kanske man ligger i farozonen. Men å andra sidan borde det vara en rätt enkel sak att gå till sandlådan och säga: "Varför får inte jag när dom får" och demonstrativt peka på ett Youtube klipp...:)

    Varför jag ens funderar på att ta med ljudet är att jag själv hade stor nytta av det under skolningen. Jag lyssnade mycket på dessa klipp med ATC för att enklare förstå. Idag är det inga problem alls att tala. Bara roligt. Och jag föredrar Engelska till ATS.

    Jag ska samla på mig några filmer och se om jag lägger ut någon passande här framöver. Men för harmonins skull blir det någ med musik i bakgrunden..
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Som de övriga tror inte jag heller att någon bryr sig så länge det gäller dig och det inte är ett nöd ärende. Vill du vara säker låter du någon annan som inte har radiocert lägga ut filmen då tystnadsplikten endast gäller certinnehavare
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Swip

    Swip Medlem

    Om trådskaparen verkligen ska få nytta av detta - ska vi börja med att klistra in rättsreglerna som reglerar detta? Det tycker jag vore en lämplig utgångspunkt :).

    När jag läser er konversation förstår jag att det alltså är någon speciell regel som följer med innehavet av radiocert? Är det Transportstyrelsen som utfärdat regeln eller PTS eller någon annan myndighet?
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Transportstyrelsen utfärdar radiobehörighet som skrivs in i certet. I regelsamlingen för en radiobehörighet finns tystnadsplikt / sekritess om vad som sänds över flygbandet.
    För att den tystnadsplikten/sekritessen skall gälla dig måste du ha radiobehörighet alla andra går fria. Detta är en kvarleva som blivit kvar.
    Idag kan vem som hellst köpa en scanner och lyssna på radiotrafiken, det är t.o.m. lagligt att köpa en flygradio och bara lyssna. Det är först när du trycker på sändarknappen man måste ha behörighet.
    Vi som har radiobehörighet är sådeles bundna av de regler som finns för att upprätthålla tillståndet, medan de utan inte omfattas.
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Anmälan om innehav av radiosändare medelas PTS
    Radiobehörigheten utfärdas av transportstyrelsen
    Att lyssna på etertrafik är fritt för alla
    Att prata om sådant man hört är också fritt för alla så länge man inte skrivit på sekritessavtal eller liknande.
     
  8. lh

    lh Ny medlem

    Hej,

    Med reservation för att jag inte är jurist eller så, men nog är det förbjudet att sprida vidare ett radiomeddelande som man avlyssnat. Så tolkar jag 6 kap. 23 § i "Lag om elektronisk kommunikation" i alla fall. Enligt 7 kap. 15 § samma lag kan man dessutom åka på böter om det inte rör sig om ringa brott.

    Som jag tolkar det spelar det ingen roll huruvida man har ett radiocert eller inte.
     
    • Håller med Håller med x 1
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Så länge det handlar om info du får ut på laglig väg med laglig utrustning kan ingen göra något. Tänk efter vad är inte elektronisk information idag. Idag ikluderar elektronisk information allt. Oavsett om du läser tidningen på datorn, kan googla fram den eller lyssnar på vanlig radio /tv.

    Det finns mycket skrivet i div förordningar som inte längre är brukbart men ändå inte redigerats till dagens verklighet.
     
  10. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    Som lh redan påpekat är det 6 kap. 23 § i "Lag om elektronisk kommunikation" som gäller.

    Var i lagstiftningen hittar du stöd för detta påstående?
    Och? Det var just det man tog hänsyn i SOU 2002:60 och som gjorde att man skapade "Lag om elektronisk kommunikation".
    Regelverket i Lag om elektronisk kommunikation har sedan införandet uppdaterats cirka 30 gånger. Den senaste ändringen trädde ikraft så sent som 2014-05-01.

    I praktiken verkar straffet bli 30 dagsböter för den som olovligen vidarebefordrar och publicerar radiokommunikation på internet. Detta utan att någon olaglig utrustning använts. Domslut kan beställas från exempelvis Växjö tingsrätt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Läser man lag 2002:60 högst upp på sid 89
    Det är kap 10 Straff, skadestånd mm.2§ Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot den tystnadsplikt som föreskrivs i kap 4 2§, kap 6. 18, 19 eller 21 mot förbud enligt kap 6 15 eller 16§ döms till böter, om brottet inte är stadgat i brottsbalken. I ringa fall skall inte dömas till ansvar.

    Det finns inte en åklagare som kommer att kunna hävda att en filmning av en flygning man deltagit i och filmat med radio radiokonversation är annat än ringa.
    Ett sådant ärende kommer inte ens att prövas

    Nu ska vi komma ihåg att utgångspunkten för tråden är att lägga ut egen flygning med ljud som både omfattar intercom och flygradio, inte något missbruk med dunkelt uppsåt.
    Som jag inledde med så är vi med radiobehörighet belagda med tystnadsplikt men pax kan utan fara lägga ut sitt video klipp med ljud utan att riskera straff.

    I verkligheten är jag inte ens orolig för påföljd för de filmer jag lagt ut trots att jag har radiobehörighet, det är det känsligare att lägga till bakgrundsmusik till filmen då musiken ofta är upphovsrättas skyddad

    Skulle brott mot tystnadsplikten i detta avseende vara något myndigheterna tyckte var viktigt att stävja skulle man börja med att ge sig på de siter och appar som streamar live ATC
     
    • Håller med Håller med x 1
  12. Yankee

    Yankee Medlem

    Sedan av erfarenhet kan jag rapportera att ingen har så mycket som uttryckt en åsikt om att jag tagit med ATC-ljud i samtliga de nästan 20 gopro inspelningar jag lagt upp på YT de senaste 2,5 år. Jag lade ut denna samma fråga på några internationella forum i början och ingen hade någon erfarenhet av att ha fått negativ respons från något håll. Det verkar vara lugnt.
     
  13. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Så här står det i 6 kap. 23 § lagen om elektronisk kommunikation:

    "Den som i annat fall än som avses i 20 § första stycket och 21 § i radiomottagare har avlyssnat eller på annat sätt med användande av sådan mottagare fått tillgång till ett radiobefordrat meddelande i ett elektroniskt kommunikationsnät som inte är avsett för honom eller henne själv eller för allmänheten får inte obehörigen föra det vidare."

    Av det kursiverade borde rimligen följa att det i vart fall är fritt fram att lägga ut klipp som innehåller dialog mellan en själv och ATC. Man skulle kanske också kunna argumentera för att alla meddelanden av flygsäkerhetsnatur som sänds på en frekvens som man "har att göra på", t.ex. den ATC- eller infofrekvens som man passar med anledning av sin flygning, i någon mån är avsedd för en själv, dvs. fritt fram att lägga ut.

    Om någon på nätet sänder ett regularitetsmeddelande kanske det blir en annan femma.

    Jag kan iaf. vid första anblicken inte se att de här reglerna på något sätt anknyter till radiotelefonibehörigheten. Någon som kan peka på sådana regler?
     
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan