Lagligt? Locka med flygtur

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av andreasvibo, 12 Maj 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Är följande lagligt? Vi ska ha ett event för kollegor i branschen, på min arbetsplats. Mitt arbete har inte med flyg att göra. Vi funderar på att ha med typ "vinn en flygtur" i inbjudan. På eventet tar jag sedan med en av besökarna på en kort flygtur över vårt företag och över stan. Jag har UL-cert och tänkte flyga utan betalning, ett par tre hundra spänn kan jag stå för själv, tänkte jag. Det är alltså inte flygning mot betalning men flygningen blir ju som en del av mitt företags event. Är detta icke-kommersiellt och inga problem, eller?
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Enligt skriften måste du ha eget syfte med flygning utöver att bara vara chaufför. Annonserar ni ut att man kan vinna en flygtur är man nog ute i den gråa zonen, men vinsten kanske plockas ut någon gång när du ändå skulle ut...
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    • Håller med Håller med x 1
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är en gråzon, skulle jag säga. EASA har nya regler på gång som skall klargöra detta, men tyvärr är de inte publicerade ännu.
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Borde väl kunna gå som firmaflyg: ”Firmaflyg är privatflygverksamhet som bedrivs för företags eller organisations egen räkning och inte mot ersättning från utomstående och som utgör en mindre del av företagets eller organisationens verksamhet”.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. litens

    litens Aktiv medlem

    Om ingen betalar för det är det ok på det sättet men läser man på i ämnet så står det saker som bekantskapskrets osv.

    Det vill säga att om det är personer som du inte känner så har de svårt att bedöma om du verkar vara en bra person/pilot så kan det anses att det är åt det gråa hållet. Anlita en lärare istället som får göra en provlektion om det känns ostadigt. Generellt är det lite sisådär när det är frågan om personer man ej har samröre med.

    Om något skulle hända om än en liten ofarlig "fender bender" så finns en tendens att omständigheterna bedöms väldigt hårt, det kommer stå i haverirapporten "piloten försatte sig i en situation där det inte kan uteslutas att det fanns yttre press för att genomföra flygningen".

    Är det någon som är väldigt nära så kan denne betala väldigt mycket mer än självkostnad utan att det anses vara i kommersiellt syfte på något sätt (typ fru/man/mamma/pappa/syskon), är det en främling kan det anses vara i förvärvssyfte trots att ingen betalar något, det kan tyckas finnas ett marknadsvärde i den PR detta flyg-lotteri innebär för din arbetsgivare eller liknande.
     
    • Håller med Håller med x 2
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    EU-förordningen som jag nämnde förut har blivit uppdaterad nyligen -- det var jag som hade missat det. Men den handlar om situationer där en privatflygare trots allt får ta emot ersättning trots de vanliga reglerna om att det inte är tillåtet.

    Eftersom andreasvibo tänker bekosta flygningen själv så handlar det snarare om ifall flygningen är att se som kommersiell eller inte. EU-reglerna definierar en kommersiell flygning som "...drift av luftfartyg för transport av passagerare, gods eller post mot ersättning eller annan form av gottgörelse".

    Frågan är här är väl om en lotterivinst är att betrakta som "gottgörelse" när deltagarna i lotteriet inte har betalat något för att delta...
     
  8. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Skulle nog också vilja ha det till att det är i gråzonen. det blir ju en del av marknadsföringen av företaget iom att man i praktiken försöker locka kunder till eventet genom att lotta ut en flygtur. Dealen med kunden är ju att "kom på eventet så får du en lott" och det är nog att likställa med att de köper en lott gissar jag.Om det sen räknas in under "annan form av gottgörelse" är dock svårt att säga.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag minns Hjärnkontorets gamla motto från när man var liten: "Frågar man inget får man inget veta."
    Det kan appliceras på följande problem i det hänseende att man kanske inte borde fråga.

    Som tidigare nämnt så är det en fantastisk gråzon och frågar man en person på TSL så kommer de alltid att säga nej för att ha ryggen fri. litens är något på spåren när han pratar om att poängen med det hela är att personen ska veta att du är en kompetent pilot för att själv kunna bedömma vilken risk han utsätter sig för.
    Den eviga frågan är: Hur bedömmer man vilka som har en tillräckligt god relation?
    I detta fall är det särskilt intressant/svårt eftersom det är du själv som betalar hela flygningen.
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag har ställt en liknande fråga till Transportstyrelsen och fick ett svar som förvånade mig eftersom det var långt ifrån ett nej. Där handlade det om en vän till mig som har eget företag och ville ha min hjälp att flyga honom och en kund till leverantören av det som min vän säljer. Det var ok enligt TS.
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Självklart är det svårt att bestämma detta i ett regelverk. Klart att det blir gråzoner...
    Allt går ju ut på att du ska ha så pass bra relation till personen du ska flyga att du kan säga nej på grund av att förutsättningarna inte medger att ni kan flyga just då!
     
  12. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Men det är ju inget svar på frågan.....
    Jag skulle göra ett tillägg "om vädret tillåter" :)
    Kanske också ha uppbackning av en annan pilot i fall du inte är i flygbart skick?
     
  13. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Finns ju fler liknande gråzoner. T ex att ge bort en flygning i present. Är det nån inom familjen är det nog inga problem men om t ex grannen vill ge bort en tur till sin pappa som fyller 60 kan det ju bli en annan sak.
     
  14. litens

    litens Aktiv medlem

    Man har också en hel del rättigheter, precis som i en bil har jag rätt att åka precis hur mycket som helst privat och i tjänsten. Typ hämta en kompis från krogen, även mot viss ersättning eller i jobbet följa med kollegan eller chefen till ett viktigt möte som visar sig ge en bra affär.

    Det är när man lämnar den privata eller närmaste sfären som det blir "konstigt" och det börjar likna en svart-taxi verksamhet, vilket är minst lika olagligt med bil som dito med flygplan.

    Översätter man det till bil är det kanske lättare att relatera, skulle du köra dessa personer om det var frågan om en resa/upplevelse med bil? Kör du regelbundet chefen eller kunder till möten som du inte själv får vara med på?

    Är du i detta sammanhang/situation bara för att du kan flyga? Är svaret ja så vet du att du är i en mycket mörk del av gråzonen.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan