Landa på vatten, tillstånd?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av kaiowas, 13 Januari 2009.

  1. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Hoppas jag lägger den här tråden i rätt forum nu.

    Jag har suttit här och kollat lite på flygplan idag och drömt mig bort. Och så kom jag in på sjöflygplan. Hur är det med tillstånd att landa på vatten? Får man landa överallt? Fattar att man kanske inte får landa i R områden men säg att jag flyger omkring i vänern och har en kompis som bor på Kållandsö vid vattnet och jag tar mitt plan dit för att hälsa på. Är det bara för mig att landa och förtöja planet och dricka lite kaffe och sen åka därifrån? Eller måste jag be om tillstånd varje gång jag ska landa och starta?
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag har hört att man måste se upp med fartbegränsningarna som finns i vissa farleder och liknande. Det finns inget undantag för startande och landande flygplan så det lär finnas de som har fått böta för fortkörning vid start och landning :lol
     
  3. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Som tidigare nämnt, farterna.
    Skulle nämna "avstånd" lite också. Beroende på djuren, de som
    häckar och annat. Är väl en del restriktioner kring sånt också, vad
    säger annars alla djurälskare =)
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    I Vänern finns det väl nåt litet CTR med du får akta dig för. Du måste du ju ha tillstånd. Vet inte om det går ut i Vänern men tänkte på Trollhättan, Såtenäs och Karlstad.
    Annars vet jag inte mycket om det där...
     
  5. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Jo det finns väl något litet CTR, men Såtenäs tror jag inte börjar förrän vid 1500ft vid exempelvis Kållandsö. Vill tacka för alla svar jag har fått, så det verkar som att jag får landa ungefär vart jag vill? Och i vissa zoner måste jag kanske be om tillstånd. Någon som flyger sjöflygplan själv och kanske har lite mer utförliga svar?
     
  6. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej,
    som Kalle mycket riktigt påpekade så likställs sjöflygplan med fartyg så fort man är i kontakt med vattnet. Då gäller även tillämpliga regler för dylika. Exemplevis fågelskydd runt öarna vissa tider på året med min. avstånd till land om 100 m om inget annat anges.
    Om du ska ut och flyga i skärgården (Exempelvis S:t Annas/Gryts vilka är världens vackraste, ifall jag glömt att påkeka det tidigare....)
    så medtag lämpligen också gällande sjökort ifall du tänker landa.

    mvh / Mats B
     
  7. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Hehe, måntro om US Air hade tillstånd att landa på Hudsonfloden...:)
     
  8. Laban

    Laban Ny medlem

    Dang, jag som trodde jag hade öppet mål...men du hann före :)
     
  9. Enzone

    Enzone Ny medlem

    På min flygutbildning så fick vi höra att Örnsköldsvik flygplats kommer bli en CTR(antagligen (under Aug 2009). Då jag och min far funderar på att skaffa ett amfibie plan och sjön(stybbersmarks sjön) vid sommarstugan kanske kommer ligga inom CTR(vet ej än hur stort det blir) antar jag att vi måste ansöka om tillstånd om att starta där än fast vi kommer antagligen att ligga precis i utkant av CTR'et, nån som har koll på sånt här?
    Länkar till karta över sjön så kan ni ju få kontra med kommentarer
    http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=J6W2vZJf%2bQUcqvtV9%2bz7rQ%253d%253d&vad=%d6rnsk%f6ldsviks+flygplats (Zooma ut till 5'an, och sjön finns längst ner i bild.) Tacksam för svar :e
     
  10. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Vet inte hur du måste göra men ett litet telefonsamtal till deras torn kanske kan få fram lite mer fakta? Det är inte säkert att just där ni bor att det är från GND och uppåt. Har man ju sett på andra flygplatser att det kan variera lite ju närmre man kommer. TMA sen CTR tex.
     
  11. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Ja iof. det kan man ju göra också. :tupX2
     
  12. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Det finns ju okontrollerade fält som ligger i ett CTR (tex Västerås/Johannisberg) och tom sjöflygplatser (tänker närmast på den lilla sjöflyganläggningen vid Drottningholm/mot Ekerö utanför Stockholm). Antar att det inte är svårare än att man får kalla upp innan start för färdtillstånd. Har man inte räckvidd, får det väl bli per (mobil)telefon.
     
  13. Zekehund

    Zekehund Ny medlem

    är det 100m vid landning eller 100m vid "taxning" också? Tänkte dom som bor i skärgården
     
  14. Jocke

    Jocke Medlem

    Kållandsö ligger inte inom CTR, så det är bara att landa. (Dock har du ju ett TMA ovanför, från 1500 fot.) Du behöver inget landningstillstånd för att landa på vattnet utan det är bara att landa på. Grundprincipen är att det är tillåtet att landa överallt och så finns det ett gäng undantag, typ vissa nationalparker, naturreservat osv. Dessa står upptagna i AIP ENR 5. Även länsstyrelsen har uppgifter om detta. Du kan även behöva "mark"ägarens tillstånd i visa fall, t.ex. liten sjö med fisk/kräftodling eller liknande.

    Vad gäller fågelskydd så gäller samma regler som för båtar när du befinner dig i vattnet.

    Hastighetsbegränsningar gäller även för sjöplan MEN det finns tydligen en regel som säger att när ett sjöflygplan landar eller startar så räknas det som flygplan, vilket gör det hela lite dubiöst. Jag känner en kille som gjorde bort sig lite och startade med sjöplan inne på ett område där det var hastighetsbegränsning. Självklart var sjöpolisen där och mätte och han blev kontaktad. Men eftersom reglerna var så krångliga så las ärendet ner och han slapp böter. Det hängde garanterat på att han inte betedde sig vårdslöst i övrigt eller utsatte någon för fara; då hade han ju åkt dit ändå, men tydligen är regelverket inte helt stringent där. Jag skulle dock inte råda någon att pröva gränserna - det är ju ett effektivt sätt att framkalla ytterligare restriktioner. Är det hastighetsbegränsning så får man inte landa eller starta (dock såklart taxa).

    Men för att sammanfatta: Ja, det är bara att pysa iväg till Kållandsö, landa utanför hans brygga, förtöja och dricka en kopp kaffe. :)

    Edit: För att förtydliga - jag vet detta för att jag skolar sjöflyg. Och du får alltså landa utanför CTR utan att säga ett knäpp i radion - det finns liksom inga dedikerade frekvenser för olika sjöar, som det gör för flygfält. Inom CTR bstämmer dock flygledningen, såklart.
     
Laddar...

Dela sidan