Landningsavgift för UL i Norrköping?!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av niklaswik, 5 Juli 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Såg i min senaste faktura från klubben att det dragits 300kr i landningsavgift från Norrköping för ett besök där i april...

    Så vitt jag kan få fram från diverse googlingar är Norrköping med i "landningskort-systemet" och därmed borde väl UL landa gratis? :q


    Hade aldrig flugit dit om jag vetat att det skulle kosta som en halvtimmes flygning...
     
  2. Jocke

    Jocke Medlem

    Såvitt jag förstått så är det på luftfartsverkets flygplatser som UL är befriade från landningsavgift. Och på Norrköpings flygplats hemsida läser jag följande:

    "Norrköping flygplats ägs sedan sommaren 2006 av Norrköpings Kommun. Tidigare ägdes Norrköping flygplats av Luftfartsverket, som i dagsläget driver 16 flygplatser i Sverige."

    Så det är väl som på många andra kommunala flygplatser, att man måste betala, såvida det inte finns nån deal med den lokala flygklubben att man får besöka dem gratis. Så är det bl.a. i Västerås, vet jag.
     
  3. niklaswik

    niklaswik Medlem


    Men det är väl en del privata flygplatser där också UL landar gratis? Skavsta t.ex. har jag för mig.
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Har Norrköping som hemmabas, och så vitt jag vet har vi aldrig debiterat några avgifter! :X
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    Det är för att vi är baserade på ESSP(Till Zeta)

    Har hört något likande när jag flög LFK´s CUb.
    Om vi landande 09/27 skulle vi bli debiterade, men gräset var gratis.
    Nu är ju inte valet mellan gräs och asfalt svårt i en Cub, men det blev ännu lättare när det var gratis på gräset.
     
  6. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Surt då...

    Det var nyligen en liten diskussion på sportpilots forum om landningsavgifter och hur man ska få reda på vad som gäller.. De flesta flygplatser (inkl. ESSP tydligen) är direkt usla på att informera om vad som gäller.

    Hoppas på skärpning överlag på den punkten. Så man vet vilka som ska undvikas...
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Varför kostar det inget när vi är där med PA-28an då?
    När man går igenom terminalen står det att man ska betala landningsavgift om flygplanet är tyngre än 2000 kg har jag för mig.
    Det fältet ingår väl i landningskortet.
     
  8. niklaswik

    niklaswik Medlem


    Terminalen var jag inte ens in i. Taxade bort till flygklubben och tog en bensträckare på 15-20 min sen iväg igen. Inte värt 300kr. :tdow

    Usch vad bitter och butter jag låter, men det är jag inte.. egentligen. :tupX2
     
  9. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Citat: "Usch vad bitter och butter jag låter, men det är jag inte.. egentligen."
    Borde du inte vara det?!
    Kompisar åkte också på 300 (330?) kr för att slå en drill i Karlstad.
    Vi må hjälpas åt att sprida vilka flygplatser vi bör undvika/bojkotta!:mad
     
  10. niklaswik

    niklaswik Medlem


    Hehe jo just i det här fallet är jag det, men inte normalt sett... :)

    Absolut ska vi göra det! Norrköping står på listan...
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Ring till dem och ta reda på varför du fick betala och förklara att du inte borde det då, om så är fallet.
    För Norrköping är annars en mycket trevlig flygplats med fina resurser och väldigt trevlig personal i tornet!
     
  12. Jakob A

    Jakob A Medlem

    I senaste uppdateringen av dokumentet som reglerar startavgifter för LFV-flygplatser (och några till som ingår i årsavgiftssystemet), AIC A13/2009,
    är skrivningen om avgiftsbefrielse för UL och motorseglare borttagen! Detta gäller sedan 2010-01-01, men få flygplatser verkar ha tagit fasta på det (än). Norrköping, som ingår i systemet verkar tydligen (tyvärr) ha uppmärksammat förändringen.
    Årsavgiften beror på MOTM, så för en UL-kärra (450 kg) blir det 1598:- (plus moms), vilket är "intjänat" på 7 starter (250:- per start)
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

  14. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Jag har inget emot start/landningsavgifter som sådana, det tycker jag är upp till varje flygplatsägare om man vill ta betalt eller inte. Det som är dåligt är hur svårt det är att få information om ATT det kommer kosta och HUR MYCKET det kommer kosta.

    Tydligen är det ju så att UL inte längre är undantagna (får väl erkänna att det är rätt logiskt) så då är det ju bara att bita i det sura den här gången.
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

    Hittade intressant tråd...

    Tog dom verkligen betalt?

    Norrköping är med i systemet enligt gällande dokument och UL/motorseglare/segel landar gratis.....,eller?

    http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF367.pdf

    2.2.1 För luftfartyg vars högsta tillåtna startvikt inte överstiger 2 000 kg
    och som brukas i annan luftfart än linjefart, kan en årlig startavgift
    betalas. Den årliga startavgiften gäller för obegränsat antal starter
    på samtliga statliga flygplatser utom Stockholm – Bromma och på
    övriga flygplatser som är anslutna till ett gemensamt
    årsavgiftssystem (se 2.2.6). Vid start på Stockholm - Arlanda och
    Göteborg - Landvetter flygplatser, se 2.2.7. Årskortet gäller ej vid
    start/landning utanför flygplatsens ordinarie öppethållande.
    Uppgifter om statliga trafikflygplatsers öppethållande tider finns i
    AIP-SUP.

    2.4 BEFRIELSE FRÅN STARTAVGIFT
    2.4.1 Startavgift betalas inte
    - vid provflygning (materialprovflygning) som utföres på LFVs
    begäran för att fastställa luftfartygs luftvärdighet (gäller ej
    flygutprovning),
    - vid ambulansflygning av akuta medicinska skäl, s.k. HOSPflygning
    och vid flygning i räddningstjänst,
    - vid förnyad start efter att luftfartyg på grund av tekniska
    störningar eller väderhinder tvingats återvända till
    avgångsflygplatsen,
    - för segelflygplan, motorsegelflygplan och ultralätta luftfartyg
    (Gäller ej vid start på Stockholm–Bromma).

    /TOC
     
  16. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Japp, det gjorde dom. Enligt Jakob A hade tydligen undantaget för UL tagits bort, men du menar att det är inskrivet igen? Eller togs det kanske aldrig bort?
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem

    Hej

    Undantaget var inte med i AIC A 13/2009 gällande fr.o.m 1 jan 2010 men den var med i TSFS 2009:10 gällande fr.o.m 1 mars 2010

    AIC A 13/2009 är däremot inte gällande i dag,hur "gällande" är TSFS 2009:10 i dag eller sommaren 2010 vet ej längre....,den är med i forfattingssamling i allafall.Vidare skulle man kunna fundera om det är författningen,AIC-A eller swedavias info som gäller.

    Det är nog så att statlig bolag Swedavia AB har tagit över rollen som myndighet.

    Jag hade vägrat att betala. :)

    MVH/TOC
     
  18. Kalle

    Kalle Medlem

    Känns ju rätt logiskt att en författning övertrumfar en information, eller? Normalt sett ska AIP och IAC sprida uppgifter i bestämmelser för flyg. Sedan är det ju förstås frågan om man lyckas få en flygplatsoperatör att medge detta...
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem

    Kalle,har kommit på att livet är för kort att ens försöka ta reda på ....

    Fick svar från swedavia/liten information i dag,verkar vara så att ingenting stämmer längre...swedavia har egen AIC

    /TOC :)

    Datum: 2011-06-15 21:19
    Till: <swedavia@swedavia.se>
    Ärende: Frågor om weekly season card

    Hej

    Kan man köpa weekly season card annat vis än att landa på Swedavias
    flygplats?

    Information via http://www.swedavia.se/upload/swedavia/Aviation/Pricelist_NOT_exceeding5700kg.pdf

    2.2.6 kan man läsa att Norrtälje,Sundbro,Johannisberg,Ludvika mfl är med i
    systemet "annual fees"och att årskortet för Svenska flygplan gäller där. Men
    det kostar inte landa/parkera på lygplatserna ovan ens utan årskort,hur kan
    kortet gälla då?
    På vilken sätt är flygplatserna ovan med i system "annual fees"?

    Det framkommer inte om "weekly season card" gäller på flygplatserna ovan,inte
    ens om den gäller på dom andra flygplatserna som är anslutna.
    Det sägs endast att "The card is valid for a continuos period of seven
    days......state-owned airports except...

    Har försökt få svar på frågorna minst 15 års tid från myndigheten,tystnad som
    svar.

    Hjälper inte ens att läsa gällände författning http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF367.pdf
    som kan inte vara gällande.....

    Sist,är Swedavia myndighet?

    Med vänlig hälsning
    Privatflygare som försöker förklara avgifterna mm till utländska flygare.....




    Datum: 2011-07-05 14:40
    >Till:
    >Ärende: VB: Frågor om weekly season card
    >
    >Hej
    >
    >Man kan köpa weekly season card på andra flygplaster som inte är Swedavia.
    >När det gäller årskort så är det endast Swedavia som hand har detta och det gäller endast Swedavias flygplaster som står med i vår AIC.
    >
    >Du kan klicka på länken så kan du läsa i vår AIC http://www.swedavia.se/sv/Swedavia/Bransch/Swedavias-avgifter/.
    >
    >Är det något du undrar över så hör av dig igen
    >
    >Med vänlig hälsning
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

    Mera information om avgiftbefrielse....

    http://www.lfv.se/AIP/AIC A/A4-11.pdf

    AIC A 4/2011 5 may
    sidan 8
    Take-off charges shall paid for every take-off (7)........

    (7) Except for........for gliders,powered glider or ultralight aircrafts.

    Hittar ingen undantag for stockholm-Bromma,ska vara gratis även där.......

    /TOC
     
Laddar...

Dela sidan