Landningsteknik för sporrhjul på gräs vs. asfalt

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 25 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Jag flyger en hel del "sporre". Så här långt har jag Bellanca, Super Cub och Pawnee på meritlistan. Pawnee och Super Cub flyger jag när jag bogserar. Bogseringen sker uteslutande från gräsfält. Landningar på gräsfält är väldigt förlåtande. Friktionen är relativt låg och skulle sporrhjulet vara "felvinklat" vid landning så gör det i regel inte så mycket eftersom det ställer sig till rätta vid själva sättningen.

    Nu inom kort ska jag flyga en hel del från ett fält med asfaltsbana. Jag har fått berättat för mig att det finns en del saker att tänka på vad gäller hanteringen av sidrodret/sporrhjulet men även hanteringen av bromsar då friktionen är betydligt högre på asfaltsbana jämfört med gräs. Ground loop finns helt klart med i bilden.

    Tips och erfarenheter vid landning på asfalt med sporrhjul tas tacksamt emot. Under min utbildning gjorde vi ett antal landningar på vanlig bana, men det var länge sen nu :)
     
  2. litens

    litens Aktiv medlem

    Jag landar med vanlig 3-punkt teknik på asfalt, avsett Super Decathlon, Eurocub, eller tmg.

    Se till att som vanligt hålla dig helt rakt och om sporrhjulet börjar vibrera så lyft omedelbart upp det!

    Om du väldigt mjukt sätter ned sporren i hög fart kan du ge dig på att det börjar fladdra vilket snabbt sliter ut strukturen.

    Så antingen hjullandar du (tycker det är lite märkligt att landa innan man kommit ned i fart) och håller upp sporren länge eller så flyter du ut rejält så sporren tar i först och då är risken för fladder ganska liten. Jag föredrar den sista tekniken, då har du flugit klart och studsar inte upp igen.

    Var allert på fötterna i landningen och respektera max sidvindskomposant som kommer du aldrig Ground loopa.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för tipsen!
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Kom ihåg att du får vad du betalar för, är verkligen ingen expert ;)

    - Jag undviker att bromsa i det längsta på både gräs och asfalt, det är sällan det behövs för landningssträckan
    - Hellre en mjuk hjullandning än en 3-punktare med kraftigt sjunk på hård bana
    - I sättningsögonblicket vill jag verkligen inte ha någon som helst rörelse i sidled, hellre går jag om eller vid små fel, kör lite snett på banan (Med en noshjulskärra sitter tpc normalt framför huvudstället varför en sne sättning får planets nosatt vrida sig till massans färdriktning, med en sporrhjulskärra sitter tp normalt bakom ställen och en sättning med sidkrafter på huvudstället leder lätt till en groundloop då planet vrider bort från färdriktningen)
    - Att ha något över tomgång under final/sättning ger bättre roderverkan
    - Om det verkligen är på väg att gå åt fanders, våga använda fulla roderutslag, gaspådrag och bromsar...
     
  5. litens

    litens Aktiv medlem

    Ja man får ju inte landa snett, skall ju alltid vara mjukt och fixar man inte det i trepunkts läge är det bättre att hjul landa, håller jag med om.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Många bra tänkvärda tips. Jag känner att min flygtrim vad gäller sporrhjul är relativt god då det har blivit mycket bogserflygning den här säsongen. Om det är relativt lugna vindar så tror jag inte att det kommer vara några som helst problem. Då hinner jag göra några träningslandningar.

    När jag landar på gräs med sporrhjul så landar jag sällan "markerat" på huvudhjulen först. Antingen blir det en trepunktare eller så tar sporrhjulet i något före huvudställen. Jag vill ha så låg fart som möjligt när jag tar mark för att undvika att studsa upp igen vilket jag har varit med om vid landning på huvudställen. Farten har då varit något för hög. Då är det bra att tänka "spaken i magen" för att få kontroll på flygplanet om ett omdrag inte är nödvändigt.
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Idag har jag kört segelflygbogsering från SAAB-fältet i Linköping i samband med firandet av 80-årsjubileumet för Linköpings flygklubb. Totalt blev det 14 starter. Landning på asfalt tycker jag inte var speciellt svårt efter några försök :) Lite annorlunda känsla i sättningsögonblicket jämfört med gräs där friktionen inte är lika stor.
     
  8. litens

    litens Aktiv medlem

    Det är sunt med lite lagom respekt för nya saker, typ sporre på asfalt.
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag håller med.

    Jag var väldigt lätt på bromsarna och pedalerna vid taxning på marken. Får man bara in känslan i kroppen hur sporrhjulsflygplanet beter sig på marken så tror jag att det går bra sen. Det är min erfarenhet nu.
     
Laddar...

Dela sidan