Language proficiency

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av DanielW, 28 Januari 2008.

  1. DanielW

    DanielW Medlem

    Vill bara slå ett slag för ICAO´s språkkrav som träder ikraft 2008-03-05 och berör oss alla.
    http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____39433.aspx

    Mvh
    Daniel Wastesson
     
  2. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Om vi säger att man får en 4 i engelska och 5 i svenska.
    Ska man då avlägga ett muntligt prov då för en kontrollant eller kan man göra det i samband med att man gör sin 24 månaders PC och frivilligt förnya den biten då?

    Hur kommer man att bedömma språket? T.ex. om jag skulle avlägga engelska språktestet i Ryssland så skulle jag säkert klassas som mycket duktig, medans i sverige så är jag väl som alla andra rätt hyfsad.

    Så skulle jag kunna få en 6-a i ryssland och att det bara skulle motsvara en 4-a?
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Test av Svenska piloter kan enbart Svenska och Nordiska(Norge,Danmark,Finland,Island) assessorer genomföra.

    Nytt test skall genomföras innan utgångsdatum för behörigheten, görs dock lämpligen i samband med PC.
     
  4. kaiowas

    kaiowas Ny medlem

    Hmm, jag ska snart flyga upp för PPL. Måste jag använda både engelska och svenska då? Jag trodde man bara snackade engelska om man ville ha internationell behörighet. Men om dom ska bedöma min svenska ICAO så borde det väl bli båda då. Har inte använt svenska i radio på läänge. Förrutom på Barkaby "Trafik och bana efterfrågas, Svänger in på medvinden bana 24" osv. Får väl köra lite svenska igen då antar jag...
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    Det är inte fraseologin som skall testas utan förmågan att tala och förstå språket. Har du Svenska som modersmål och det är uppenbart för assessorn kommer du inte att genomföra ett komplett test på Svenska. Testet tar c:a 15-20 minuter per språk.
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    "Nytillkommande sökande för certifikat och radiotelefonibehörighet efter den 5 mars 2008 ska alltså inte bara prövas i fraseologi som det var tidigare, utan även bedömas enligt de nya kraven på allmän engelska och/eller svenska."

    "Den som genomgår utbildning till ett certifikat behöver inte uppfylla språkkraven under utbildningstiden men kraven skall vara uppfyllda innan ett certifikat med radiotelefonibehörighet och språkbehörighet utfärdas."



    Innebär detta att jag inte behöver göra detta test fören om tre år? Jag är under utbildning i full rulle. (Första tre teoriproven 1a mars :tupX2)
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    Du behöver testas innan ditt certifkat kan utfärdas. Enbart de som håller en giltig R/T behörighet kommer erhålla grandfathers right, ej elever under utbildning.
     
  8. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Tänk bara på att en PC-kontollant kanske inte är behörig att göra språktestet eftersom man måste gå en speciell kurs för att bli språkassessor.


    Et tips är väl att göra sitt riktiga test medan den här treårsperioden pågår. Om tre år så kommer det ju att bli en otrolig rusning av piloter som "glömt" att göra sitt test.

    MVH
    Håkan
     
  9. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag kan rapportera att jag gjort ICAO-testet i dag.
    Det är ingenting man kan förbereda sig inför utan det är bara att göra det och få kvitto på hur bra eller dålig man är.

    MVH
    Håkan
     
  10. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Skall bli spännande hur kraven på dessa "språkassesorer" ser ut. Att vara kunnig på flygengelska är ju en sak men att bedömma det allmänna språket kräver ju något annat.
     
  11. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag är inte orolig över hur kraven ser ut på assessorerna. Det verkar som om man gjort en grundlig utredning över hur testerna skall gå till och vilka krav som ställs på assessorer och den som blir testad.
    Testmodellen är utformad ihop med flera olika länders luftfartsmyndigheter så många har fått komma till tals i frågan.
    Här i Sverige så kommer det säkerligen inte att bli några som helst bekymmer men det har ju uppstått problem på många andra håll.

    Här följer ett par exempel på hur tokigt det kan bli om man bara kan fraseologi och inget annat:
    http://uk.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU

    Denna händelse ledde till att CNN gjorde ett reportage som återfinns här. Lyssna på killen som dyker upp efter ca två minuter.......han skall vara utbildad.....sorgligt tycker jag.

    http://uk.youtube.com/watch?v=jL_CMsBjT3Q

    Min tro är att de flesta i Sverige behöver göra testet en gång och aldrig mer eftrersom vi generellt är duktiga på engelska.

    Avslutningsvis så kan vi ju lägga till denna reklamfim som ett komiskt inslag över hur fel det kan bli..

    http://uk.youtube.com/watch?v=rD4roXEY8hk


    MVH
    Håkan
     
  12. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag kan inte påstå att jag känner mig övertygad om kompetensen hos dem som skall genomföra språktestet. En liten kurs kan knappast ge den kunskap som behövs om inte en allmän språkkunskap finns i bakgrunden. Det borde åtminstone krävas att den som testar har någon form av högskoleutbildning i svenska respektive engelska. Alternativt någon annan form av dokumenterad kunnighet.

    Ungefär som det krävs läkarexamen av den som skall göra hälsokontroll för flygare. En liten kurs i flygmedicin efter gymnasiet kan knappast ge de kunskaper som behövs.

    Sedan kan man ju göra en liten undring. Har vi någon pilot som är t.ex. professor i engelska eller gymnasielärare i svenska verkar det litet löjligt att kräva språktest av vederbörande. :laugh

    Hälsningar/Allan
     
  13. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Jo, klarar dessa "yrkes piloter" som flyger för jordnötter :lol av testerna så bör de flesta om inte alla svenska piloter klara av det.
    Skall bli spännade och se hur det funkar. Ser faktiskt fram mot testen, kan man göra den i "förtid"?
     
  14. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Om du följer länken som Daniel W skrev i första meddelandet i tråden

    http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____39433.aspx
    så hittar du en länk som leder hit:
    http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Luftfartsstyrelsen/Cert_utbildn/Assessorlista_20080222_2.pdf

    Sedan är det bara att ringa och boka tid.

    MVH
    Håkan
     
  15. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Tackar,
    Fredrik
     
  16. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Lat som jag är en söndagskväll och inte "orkar" leta reda på informationen undrar jag om det utgår någon extra avgift för detta språkprov, eller om det är inkluderat i certifikatavgifterna?
     
  17. DanielW

    DanielW Medlem

    Det utgår ingen avgift från Luftfartsstyrelsen men assessorn lik en PC kontrollant sätter sin egen avgift för provet.
     
  18. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Här är en länk till själva kravlistan för de olika nivåerna för de som är nyfikna, förstår ni inte vad det står så blir det nog en tvåa i betyg !:)

    http://www.aeservices.net/English/ICAO_Language_Proficiency_Rating_Scale.pdf

    MVH
    Håkan
     
  19. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Skall som sagt bli intressant och se hur detta tolkas vid provtillfället.
    Det krävs ju en del av den som bedömmer resultatet.
     
  20. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej,
    Efter att ha studerat definitionen av kraven för de olika nivåerna framstår det tydligt att man torde förfoga över en adekvat inhemsk vokabulär enär högsta nivån tycks mig vara det korrekta sättet att i fortsättningen kommunicera med flygtrafikledningen.

    mvh / Mats B
    (som aspirerar på nivå 6 i Svenska) :e:e:e
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Jonas
    Svar:
    30
    Visningar:
    5,335

Dela sidan