LAPL är en hit!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av hans_p, 8 December 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    LAPL(A):s fördelar och nackdelar har ju debatterats ganska flitigt här på Flygfyren under året som gått. Men nu börjar man se effekterna av ett något enklare cert. Igår fick jag höra att en närbelägen flygklubb har gått från sina ordinarie 3-4 elever per kull, till rekordmånga - 21 - elever. 21!!! Snacka om växtvärk!

    Även UL-B i samma klubb har fått ett lyft då man ser möjligheten att utvecklas i sitt flygande om man vill. Självklart kan det vara ett uppdämt behov som mattas av efter ett par år, men vilken flygskola skulle inte vilja få ett sådant lyft?
     
    • Gillar Gillar x 4
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Oj! Det där är imponerande (och såklart väldigt roligt). Har man (och i sådana fall hur?) marknadsfört det på något speciellt vis? Hur har man klarat att täcka upp med instruktörer för den tillströmningen?
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Skulle vara väldigt intressant att få veta mer om dessa 21 elever, är det 21 helt utan flygerfarenhet eller är det en majoritet bestående av UL-flygare som nu går denna väg mot LAPL/PPL tack vare de nu betydligt mer förmånliga reglerna. Oavsett är det naturligtvis roligt men om det är konverterande UL-piloter så är det ju en övergående fas...
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

  5. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jag har funderat på hur olika flygproblemen ser ut att vara på olika ställen. I min klubb har vi bedrivit flygskolning sen början av 2000-talet och mig veterligt aldrig gjort några direkta marknadsföringsåtgärder utöver att vi står med i ett studieförbunds kurskatalog. Vi har ändå aldrig haft några problem att fylla de platser vi har. Vi har tvärt om t ex i år fått sätta ett tak för hur många vi kan ta in. Problemen är inte tillgång på flygelever utan tillgång på lärare. Just nu har vi ungefär fem flyglärare (med andra arbeten) inklusive skolchefen varav en UL-lärare. Vi ser det som direkt ohederligt att ta in elever på teorin utan att ha kapacitet att ge dem möjlighet att även flyga praktiskt fram till ett cert. Naturligtvis är det lysande om flygintresset ökar, men vi får ju spela med öppna kort och tala om ifall vi inte kan lova att folk ska få flyga. (Ytterst få är ju intresserade av att bara läsa teorin.)

    Har ni andra klubbar heltidslärare engagerade?? Var sjutton får ni tag på såna?
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Kul att höra att ni har mer elever än ni kan ta emot! Vi behöver utbilda så många som möjligt för att få flyget att lyfta. Har ni funderat på om det skulle vara möjligt att ta in extra lärare på somrarna och typ köra någon intensivkurs för flygandet? Om eleverna är intresserade av det och är lediga så kan man ju köra 2-3 pass om dagen beroende på elevernas förmåga.
     
  7. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Jodå vi har haft extralärare engagerade och det har funkat hyfsat. Dock är ju flyglärare ett flygtigt(!) släkte som gärna hoppar på bättre flygjobb om tillfälle ges. Tillgång till lämpliga maskiner är en annan trång sektion. Vad vi skulle behöva är nog att ha en renodlad skolmaskin som var helt avdelad för skolning. Där uppstår förstås andra kapacitetsproblem för en liten klubb, (hangarplats, etc). Men som helhet är nog lärartillgången det som för vår del sätter gränserna. Det förbryllar mig fortfarande att många tycks ha sådana problem just att hitta elever.
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Hur många elever anser ni att ni klarar per år med 5 "hobbylärare"?

    Jag är ju själv "hobbylärare" med annat heltidsjobb och småbarn hemma. De senaste åren har vi i Eskilstuna haft 2-4 aktiva elever fördelat på tre hobbylärare varav i princip två har varit aktiva vid varje tidsperiod. Mitt problem är ineffektiviteten, det blir många resor t/r till flygplatsen för endast en lektion. Med fler lärare och elever skulle jag enkelt kunna utöka antalet lektionstimmar utan att göra familjen missnöjd, om jag istället för att som 2016 flyga 77h skol fördelat på 48 tillfällen, flyga 120h skol fördelat på 40 tillfällen.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det ser ungefär likadant ut hos oss. Många som du säger "hobbylärare" vill helst bara ha en elev att koncentrera sig på, utöver alla andra typer av läraruppdrag som PFT:er, lärartimmar etc. Ofta har dom krävande "civila" arbeten och familj. Flera av våra lärare är yrkespiloter. Sen kan man ibland "pressa på" dom nån fler elev men det är ju egentligen inte bra om läraren ser uppdraget som en stor belastning. Det riskerar ju dessutom att gå ut över kvaliteten.
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Jag vill ju gärna tro att LAPL i sig självt är en förlösande faktor som har fått många tidigare tveksamma pilotaspiranter att slutligen ta steget. Men om det är så i verkligheten har jag ingen aning om. Det är säkert så att många tidigare UL-piloter är bland dem som flödar till klubbarna (nåja...), men det behöver ju inte betyda att behovet kommer att vara fyllt om några år. Säkerligen finns det dem som nu väljer att börja med UL för att senare gå vidare till LAPL. Och sådana tankar kommer nog att öka inflödet av både UL-B- och LAPL-elever ganska långt fram i tiden.

    PS. Våra låga räntor på lån under flera års tid kan säkert vara en lika bidragande orsak. ;) DS.
     
Laddar...

Dela sidan