LAPL (Light Airplane) certifikat - ny flygplansklass?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Einakka, 9 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. johans

    johans Ny medlem

     
  2. johans

    johans Ny medlem

    Tror att man ska skilja lite på vad regelverket säger och hur det många gånger fungerar i praktiken. Det är ju så att flygplansägaren (flygklubb) kan ställa högre krav än vad regelverket säger. En flygklubb som får en ny medlem som inte har flugit ex en Cessna 172 har ju ofta krav på inflygning på maskinen. Eller?

    Tiden på en skillnadsutbildning kan ju också varier väldigt beroende på flygtrim, både upp och ner.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Du verkar ha i stort sett rätt.

    "Klasser" av flygplan är breda kategorier som styrs av om det är en/flermotoriga flygplan, land/sjöflygplan, kolvmotor/turbinmotor. Det finns även en speciell klass för motorseglare.

    På ett LAPL för flygplan kan man bara flyga två klasser: Enmotoriga kolvmotorflygplan-land (SEP (land)) och motorseglare (TMG). (FCL.105.A)

    För att lägga till en ny klass krävs utbildning och flygprov. (FCL.135.A)

    För att flyga olika flygplan inom klasserna krävs skillnads- eller familiariseringsutbildning för varje flygplantyp eller variant av typ. Skillnadsutbildning (med lärare) krävs inom klassen SEP (land) om man första gången skall flyga med/utan infällbart ställ, EFIS, ställbar propeller, sporrhjul, överladdad motor, tryckkabin eller motor som styrs med ett effektreglage (utan blandningsreglage). (GM1 till FCL.700) I övriga fall krävs familiariseringsutbildning (utan lärare).

    Jag kan inte heller hitta några krav på hur vare sig skillnads- eller familiariseringsutbildning skall se ut.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Det finns inga specifika krav... jag genomför exempelvis ofta skillnadsutbildning på EFIS i samband med lärartimme.

    Har någon ex. flygit en Diamond DA20 med klockor så räcker det normalt med en blocktimmes flygande i en EFIS utrustad DA20 för att med gott samvete kunna skriva in EFIS i flygdagboken. :D
     
  5. Lasse

    Lasse Ny medlem

    Tack för svar, då verkar det som om min tolkning är korrekt. Skönt!

    Sen delar jag uppfattningen att ingen flygplansägare hyr ut sitt flygplan utan att först förvissa sig om att piloten faktiskt kan flyga modellen, helt oavsett vad det råkar stå i loggboken eller i certifikatet. Och jag som bara har flugit en enda sorts flygplan skulle se det som orimligt att sätta mig i en ny modell och flyga själv utan lärare bara efter att ha pluggat in POH. Efter många års flygande i olika modeller kan det säkert vara annorlunda, men principen att flyga in sig på en ny modell tillsammans med en instruktör är nog väldigt lämplig.

    Som sagt, tack för svar.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan