LAPL Sjö

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Sjöstrand, 14 September 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Sjöstrand

    Sjöstrand Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  3. Henkel89

    Henkel89 Ny medlem

    Kan inte läsa Norska. Betyder det att man får lägga till SJÖ-behörighet på LAPL nu ?
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, inte just nu. Men det på gång och har varit så ett tag. Troligtvis blir det under hösten men tålamod är en dygd i den här branschen när det kommer till regelförändringar.
     
  5. Henkel89

    Henkel89 Ny medlem

    Jo jag pratade precis med en annan som håller på med sjöflyg, han trodde kanske att det skulle klubbas igenom till nästa år. Finns det några klubbar som hyr ut sjöflygplan i Stockholm-Uppsala trakten, och vad är det för kostnader? Är det som en vanlig c172 1500kr/h ish? Hur mycket måste man flyga för att behålla SEP-Sea, är det samma som SEP behörigheten?

    Nu vart det många frågor men verkar väldigt intressant och spännande med sjöflyg :).
    Mvh
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    På Täby Sjöflygklubb kan man hyra en Cessna 206 men jag vet inte vad den kostar. Östra Sörmlands Flygklubb har nyss köpt en Husky som ska vara väldigt schysst. Den hyr man för 2300 kr/h eller 1800 kr/h om man har ett abonnemang för 5000 kr.

    Sjöflygning är dyrare pga högre försäkringspremier, ofta lite mer underhåll och ett generellt sett lägre timuttag.
     
  7. Cblad

    Cblad Ny medlem

    Lånar tråden lite,
    Är i farten att skaffa Lapl men skulle skulle vilja utöka med sjö bergörighet. Hur påverkar de UL och PPL och man vill utöka certet.

    Om jag tar Lapl med sjö-bergörighet och sen vill uppgradera mig, från Lapl till PPL följer sjö berhörigheten med då? Delvis (PPL Sjö).
    Om jag jag skaffar mig UL-cert, följer Sjö behörigheten med då oxå? Altså UL-Sjö? Får jag flyga UL-sjö på mitt Lapl-Sjö cert då?

    Målet är att ta sjö-berhörigt men vill inte läsa om allt för att gå ifrån UL-Sjö till Lapl-Sjö/PPL-Sjö.
     
  8. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Mina behörigheter hängde med från PPL till CPL så jag antar att samma borde gälla från LAPL till PPL.
     
  9. Cblad

    Cblad Ny medlem

    Tack för svar, men hur är det för UL-Sjö? Kan de tänkas följa med?
     
  10. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    UL kan man ha som behörighet på en PPL.

    Jag vet dock inte hur det fungerar med UL behörigheter om man vill enbart ha kvar ett PPL certifikat.
     
  11. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    UL-behörighet för sjö var inte med i remissen som skulle besvaras i veckan om UL-cert. Detta är påtalat och kommer förhoppningsvis i en omremiss.

    Om man jämför med tex bogsering med UL så innehöll remissen att om man bogserar med UL på ett EASA-cert så följer behörigheten med från EASA och man flyger ju UL på sin bilaga till EASA-certet. Det är nog omöjligt att det funkar åt andra hållet eftersom i EASA-reglerna får man inte med sig nån behörighet från UL-världen.

    Behörighet vid uppgradering från LAPL till PPL är såvitt jag har sett inte reglerat i FCL. Det står bara om utbildning och förlängning. Det tyder på att Transportstyrelsen måste ta ett beslut.
     
  12. Cblad

    Cblad Ny medlem

    Tack för svar! Va synd att de inte han med. Hoppas på en omremiss så att de kommer med. Hur lång tid kan de ta tro, hinner de bli något beslut innan sommaren/året?

    EASA-certet = Lapl och PPL ? Gissar jag.

    Men om jag har Lapl, blir UL ett tillägg på certet, Så som Sjö och mörker?

    Kan jag övergå och bara flyga UL och lägga Lapl på hyllan under några år/10år och sen återuppta Lapl-cert med uppflygning?
     
    Senast redigerad av en moderator: 15 Januari 2021
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    En UL-behörighet gör inte skillnad på land eller sjö och det är väl egentligen inte så tokigt för oss som användare? Full flexibilitet för flygskolorna.
    Jag hopas att man inte gör en omremiss utan låter det vara som det är.

    Din sjöbehörighet är en just en behörighet och inte kopplad till vilket certifikat du har, därför följer den med om du byter cert. MEN, det gäller ej UL eftersom det är nationellt och inte EASA. Men som jag tidigare skrev så finns ingen sjöbehörighet för UL på det sättet. Får du flyga UL får du göra det oavsett land eller sjö.
    Inte så dumt va?
     
  14. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Jag vågar inte skriva att jag har rätt eftersom det är lite rörigt, men så här har jag uppfattat det:

    Nya regler för UL-cert (som är ett nationellt cert) är brådskande eftersom de även ska omfatta nationella lätta luftfartyg (NLF, "600 kg-klassen").

    EASA-cert är de som finns i del FCL, i detta fall LAPL(A) och PPL(A). För att flyga UL-flygplan (som ska heta NUF i fortsättningen) och NLF på dessa cert så krävs en bilaga till certen.

    Mörker är en behörighet (rating) till LAPL(A). Sjö däremot är en befogenhet (privilege). Hade sjö varit en behörighet hade det varit solklart att den hade hängt med ifall du uppgraderar från LAPL(A) till PPL(A). Varför man har gjort så kan ju tolkas både positivt, som att man vill förenkla, eller negativt, som att man inte får med sig en befogenhet till en klassbehörighet (som inte behövs för LAPL(A)). Det var därför jag skrev att kolla gärna det först innan man står där och har trott saker, som visar sig vara felaktiga. Jag hoppas givetvis att det ska tolkas positivt.

    Det finns inget krav på att du ska flyga nåt alls så länge du har ett LAPL(A), det gäller bara att betala årsavgiften. Det gäller på livstid. Om du vill börja flyga igen efter ett uppehåll på mer än 24 månader så måste du göra en kompetenskontroll (PC) för att åter få befogenheten att flyga. Förmodligen behöver du skolflyga lite först för att bli godkänd. Vill du bara flyga NUF eller NLF (enligt bilagan) behöver du uppfylla kraven som beskrivs för UL-certifikat.

    Flygsäkerheten tycker jag nog ökar om man vid första start och landning med ett flygplan på vatten har med sig en behörig lärare - precis som vid första mörkerstart/landning. Har man sen godkänts av läraren kan det upplevas positivt att kunna bevisa sin kompetens.
     
  15. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Om du har UL (eller i framtiden NUF/NLF) som tillägg till ditt LAPL så kan du ju numera upprätthålla LAPL-befogenheterna genom att logga UL-tid.

    Jag syftar alltså på "recency"-kravet i brist på bättre översättning, kanske "krav på aktuell flygerfarenhet" som det heter i UL-föreskrifterna, alltså kravet på flygtid och landningar under den senaste tiden (12 timmar och tolv landningar under rullande 12 eller om det är 24 mån, kommer inte ihåg nu).
     
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Gäller inte bara om du har LAPL, även PPL och högre kan nyttja det för att förlänga SEP/TMG.
     
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tror att du gjort en bra iakttagelse med att det in finnas en skillnad på privilege och behörighet. En gissning jag här är att man på något sätt måste bevisa att man uppfyller recency-kraven den dag man vill ändra sitt LAPL till PPL. Om du till exempel gjort en PC på en viss klass 2020-06-30 så borde datumet i din behörighet på PPL bli två år efter det.
    Men det får tiden utvisa i takt med att vi får fler som går den vägen.
     
  18. Cblad

    Cblad Ny medlem

    Va härligt! Men hur går jag tillväga för att få flyga UL-Sjö?

    Kan tänka mig någon typinfygning på flygplansmodellen. Finns de inga krav, antal timmar etc?

    För:
    LAPL/PPL = någon flygsjö skola. De flesta flyger med en Cessna 206 när man kollar runt på div skolor.
     
    Senast redigerad av en moderator: 16 Januari 2021
  19. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Nja, för att det inte ska missuppfattas så kanske det går att göra lite tydligare:
    För att få flyga på ett SEP/TMG så måste tre krav vara uppfyllda: Flygtid, landningar och kompetens.

    Flygtiden kan man få med sig från både NUF och NLF:
    "should count in full towards fulfilling the hourly requirements"
    AMC till FCL 140 och 740.
    På LAPL kan man även komplettera flygtid inför en flyglärare om tidden inte räcker till och har man både land och sjö där måste minst 1 h vara i varje klass.

    Landningarna måste vara på SEP och/eller TMG (alltså inte NUF/NLF).
    På LAPL gäller att om man flyger både land och sjö måste minst 6 landningar vara på varje klass.

    Kompetensen visar man för en flyglärare under minst en timme.

    Alternativet till dessa krav är att man har genomfört en kompetenskontroll (PC) eller flygprov som då ersätter kraven.

    Eftersom flygnignen med flyglärare och kompetenskontrollen måste betecknas som träningsflygningar får inte NUF eller NLF användas där heller.

    Pust!
     
  20. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Ja, det kan väl vara en nyansskillnad på befogenhet och behörighet. Vad händer om den som har LAPL(A) och flyger både land och sjö och vill uppgradera till två klassbehörigheter på PPL(A)? Att man får klassbehörighet på den klass som man gör flygprovet på är ju klart (om man blir godkänd!), men får man med sig den andra befogenheten som klassbehörighet ("gratis")?
     
Laddar...

Dela sidan