Lastfördelningsdiagram

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Staffan, 11 Maj 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Hej!
    Har en fundering kring lastfördelningsdiagrammet som ingår i lastinstruktionen för ett flygplan.

    Vad får man för hjälp av det egentligen? Jag menar att det är ganska meningslöst.

    Diagrammet ska ge en fingervisning om det uppstår begränsningar i hur mycket eller hur lite bagage man får eller måste (dvs barlast) ha baserat på vikten i fram respektive baksits. Detta för att inte hamna utanför tillåtet TP-område. Men det som gör att jag tycker det är meningslöst är för att man inte inte tar hänsyn till bränslemängden som jag förstår. Bränslemängden påverkar totalvikten vilket i sin tur påverkar främre gränsen för tillåtet TP-läge. Hög totalvikt brukar oftast göra att den främre gränsen flyttas bakåt, dvs ett lätt flygplan tillåter ett TP-läge längre fram än ett tungt flygplan. Även bakre TP-gränsen kan påverkas av totalvikten för vissa flygplan (ex PA28-180).

    Så, om man går in i diagrammet med enbart aktuell vikt och bak- och framsits och kommer fram till att det inte finns några begränsningar i bagagets placering, så måste man i alla fall alltid göra en komplett massa & balansberäkning för att veta säkert.

    Jag har försökt förklara detta diagram för mina PPL-elever, men det går inte bra eftersom jag inte förstår själv... Nu har vi även gjort nya lastinstruktioner för två av klubbens flygplan och jag tänkte man skulle kunna försöka skapa dessa diagram. Men återigen, är det känns inte meningsfullt.

    Hur tänker ni, har jag missat något? Är det till och med någon som gjort ett lastfördelningsdiagram någon gång?
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Ogillar Ogillar x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har iofs aldrig sett någon anvisning för hur man skall konstruera en lastinstruktion (om någon har en så hör av er!) men jag har alltid förstått det som att diagrammet tar hänsyn till alla tänkbara bränslemängder som som ryms inom max startmassa. Som du själv säger så vore diagrammet meningslöst annars!

    Tittar du på de två lastinstruktioner som finns i flyghandboken för Civilair L1P så ser du att båda har en not i diagrammet om hur min/max bagage ändras om man har mindre än max bränsle. En sådan not skulle inte behövas om diagrammet inte tog hänsyn till bränslemängden.
     
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Kan det vara så att den utgår från att man har max bränsle enligt bränslemängdstabellen på föregående sida? Då börjar det falla på plats...

    Men som sagt, det vore kul om något gjort ett lastfördelningsdigram och kan förklara hur man räknar.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag skulle tro att den utgår från att man har godtycklig bränslemängd mellan 0 och max bränsle enligt första sidan.
     
    • Gillar Gillar x 1

Dela sidan