Learn to love left crosswind

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Thord, 5 Februari 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag sitter och tragglar med PPL-appen och jag har nu stött på en fråga som jag måste ifrågasätta om svaret är rätt eller om det är så illa att jag har fattat allt fel. Frågan lyder:
    Det blåser 180/15. Tillgängliga banor 09 och 27. Vilken bana är bäst att använda.

    Svarsalternativen är:
    Bana 27
    Bana 09
    Det spelar ingen roll, sidvinden är samma på båda banor
    Vid rak sidvind kan inte start företas.

    Jag väntar med att skriva vad appen anser är rätt svar för jag vill vet om det är jag som har ett tankefel eller om du tänker som jag så motivera gärna ditt svar.
     
  2. Bigglesworth

    Bigglesworth Ny medlem

    Jag skulle nog välja bana 27 då vinden ofta vrider upp mot högre gradtal på höjd.
     
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    27, om vinden ökar i styrka vrider den sig mot högre gradtal.
     
  4. Kamalin

    Kamalin Ny medlem

    Håller med föregående svar. Och det ligger ju i linje med rubriken i denna tråd.
     
  5. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Enligt PPL-appen så ska det vara bana 27, men det stämmer inte för mig och jag fattar inte vad jag tänker fel. Jag vill starta på bana 09 för då kommer vinden rakt från vänster sida och på höjd vrider vinden till högre gradtal ungefär till 210 grader och då får jag lite motvindvind snett framifrån vänster. Startar jag från bana 27 så får jag mer medvind. Eller???
     
  6. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Du blandar nog ihop var vinden kommer ifrån och vart ditt plan pekar.
    Vinden kommer ifrån 180grader och ditt plan pekar åt 270grader alltså har du vinden från vänster.
    Om det hade varit bana 18 och vinden kommer ifrån 180 grader så har du rak motvind.
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vindriktningen anger varifrån vinden kommer. Alla andra slags riktningar visar vart något är på väg. Om du startar på bana 09 så kommer alltså vinden från höger och om den vrider till högre gradtal så kommer den att vrida till medvind.
     
    Senast redigerad: 6 Februari 2017
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det viktiga är inte i och för sig att vinden i allmänhet vrider till högre gradtal på höjd, utan att om vinden är byig på marken så vrider den till högre gradtal i byarna. Detta beror på att vinden vrider till högre gradtal och tilltar i styrka på höjd. Byarna beror ju på vertikala luftrörelser där luft trycks ned mot marken.
     
    • Håller med Håller med x 2
  9. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Här illustreras då att även erfarna piloter gör fel på det här. Bana 27, inte 09 för att få vinden (180) från vänster i scenariot som beskrevs av trådskaparen. ;)

    Startar du bana 09 så kommer vinden (180) från höger och vrider til medvind i byar och/eller på höjd.
     
  10. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Vad synd jag trodde jag skulle få rätt :( Men jag har inte riktigt fått upp min låsningen i huvudet än. Om jag ställer upp på bana 09 vad visar då skalan på magnetkompassen? E?
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Så sant! Man skall inte ha för bråttom här man skriver. ;) För att inte förvirra nya läsare så har jag rättat mitt inlägg ovan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, ungefär...

    Banriktningen kan ju variera mellan 085° och 095°och så har du ju deviationen också...
     
  13. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Kan du ha missförstått hur banriktningar numreras och markeras?

    Bana 27 är alltså den bana som (enligt vad också Johan påpekar ovan) innebär att nosen pekar åt 270 grader när du står uppställd för start. Det innebär att banmarkeringen "27" står skrivet med siffornas nederkant i riktning 090 grader. Annorlunda uttryckt kan man säga att bannumret så att säga står skrivet i fel ände av banan.

    Jag bara kollar, eftersom detta var något jag tyckte var lite knöligt i början, rent visualiseringsmässigt. :)

    Speciellt om man sitter med KSAB:s (eller för den delen andras) böcker med en klassisk skiss över ett korsande bansystem med realistisk banmarkering ditritad. Då kan man lätt få för sig att banan är numrerad åt det håll den pekar.
     
  14. Dahlbäck

    Dahlbäck Aktiv medlem

    Tack! Den där förklaringen har jag bara gått och väntat på! :)
     
  15. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Vid start är det ju så. Men om vi tänker vid landning då? Då skulle vid användning av bana 27 bidra till att motvinden man får på finalen minskas på låg höjd, vilket kan vara obehagligt. Landar man 09 så har man en viss medvind på finalen men denna minskar ju lägre ner man kommer..
    Vad är rätt att tänka där? Det borde ju vara bättre att få ökad motvind i slutskedet än tvärt om.
     
  16. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Samma sak gäller vid landning som vid start. Den normala vindvridningen mellan olika höjder -- om den ens spelar roll -- är lätt att hantera vid landning genom att lägga på lite extra fart i början av finalen som man sedan successivt minskar till normal tröskelfart. Det är mycket viktigare att vinden vid marken inte vrider till medvind i byarna.
     
  17. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Då jag inte har kompassen och dess grader innött i huvudet ännu så har jag navskivan till min hjälp och då tänker jag mig att planet står på E:et med nosen in mot navskivans mitt och det blir då banans riktning 90 grader. Då får jag vinden på vänster sida och på höjd vrider då vinden 30 grader höger och blir 210 grader motvind, i min värld. Så därför vill jag starta bana 09. Startar jag bana 27 så får jag medvind på höjd.

    Där har vi knuten i min tankevurpa så om jag istället ställer mitt tänkta plan på navskivans mitt och flyger ut mot, i det här fallet, E=90 grader så blir det nog mer rätt. Jag tror jag är på en bättre kurs nu :whistle:
     
  18. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Om vi ska tänka navskiva, vinden kommer alltid från siffrorna men flygplanets kurs (=banriktningen) är alltid mot siffrorna. Så blåser det 90 grader så vill du ställa upp planet så du åker mot siffran 90 på navskivan (= mot vinden).
    Blev det bättre eller bara krångligare?
     
  19. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag har klurat ut det nu när förstått att jag ställde upp planet för långt ut på navskivan så att säga. Nu väljer jag också bana 27. Jag rättar in mig i ledet ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan