Learning objectives EASA CBIR

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av joma, 28 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Jag har försökt hitta Learning Objectives för EASA CB-IR, men kan inte hitta dem.
    Är det någon som råkar ha koll på var jag kan hitta dem?
     
  2. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Søk etter "Annex to ED Decision 2014/022/R" på f.eks Google, så burde du finne det.

    Mvh Svein Olav Bjerkeset
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Vill du ha för flygningen? I så fall är det följande:

    7. Flygutbildningen för den kompetensbaserade IR(A)-modulkursen ska omfatta följande:
    a) Förfaranden och manövrer för grundläggande instrumentflygning som ska omfatta minst

    i) grundläggande instrumentflygning utan externa visuella referenser,
    ii) horisontell flygning,
    iii) stigning,
    iv) plané,
    v) svängar i planflykt, stigning och plané,
    vi) instrumentprocedur,
    vii) branta svängar,
    viii) radionavigering,
    ix) återgång från ovanliga flyglägen,
    x) begränsad panel, och
    xi) igenkännande och hävande av begynnande och full stall.
    b) Förfaranden före IFR-flygning, inbegripet användning av flyghandboken och av lämpliga dokument från flygtrafikledningen för iordningställandet av en IFR-färdplan.
    c) Förfaranden och manövrer vid IFR-verksamhet under normala och onormala förhållanden samt vid nödlägen, vilka minst ska innefatta

    i) övergång från visuell flygning till instrumentflygning vid start,
    ii) standardiserade utflygnings- och inflygningsförfaranden enligt IFR,
    iii) IFR-förfaranden under flygning på sträcka,
    iv) förfaranden vid väntlägen,
    v) instrumentinflygning till angivna minima,
    vi) förfaranden vid avbruten inflygning, och
    vii) landning efter instrumentinflygning, inklusive cirkling.
    d) Manövrer under flygning och särskilda flygegenskaper.
    e) Vid behov, framförande av ett flermotorigt flygplan i övningarna ovan, inbegripet

    i) framförande av flygplanet med hjälp enbart av instrument under ett simulerat motorbortfall, och
    ii) avstängning och återstart av motorn (ska genomföras på säker höjd, såvida den inte genomförs i en FFS eller FNPT II).

    Hämtat från sida 135 här: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:02011R1178-20150408&from=EN

    Den teoretiska sidan hittar du här(från sida 2): https://easa.europa.eu/system/files/dfu/2014-022-R-Annex to ED Decision 2014-022-R.pdf
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. joma

    joma Medlem

    Stort tack!
     
Laddar...

Dela sidan