LidAir erfarenheter?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Andersson, 7 Januari 2008.

  1. Andersson

    Andersson Ny medlem

    www.lidair.se

    Någon som gått på den skolan?

    Jag satt och slösurfade lite och landade på deras sida, läste igenom det som stod och tycker det verkar bra.
    Nu har jag ju anmält mig till att ta PPL på eskilstuna motorflygklubb, vilket nästan är synd för LidAir har ju komplett utbildning från början till slut.
    Fast å andra sidan känns det bättre att börja i liten skala, efter PPL utbildningen måste jag dessutom repetera lite matte och engelska så det får bli några komvux kurser, jobbar ju även vid sidan av allt detta så man får in lite pengar också, LidAir har ju annars gratis boende för elever vilket ju är jävligt bra rent ut sagt.

    Vad säger ni som vet, vad kostar en trafikflygarutbildning på ett ungefär? Jag har hört allt från 450.000 till 2.000.000.
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Det finns mycket läsnyttigt i denna tråd:
    http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=549&forumID=12

    Filip som skriver i tråden har gjort allt från början till slut på lidair.
    Mycket matnyttig tråd!


    (Sen undrar jag verkligen vart man hittar en trafikflygarutbildning för 2.000.000) :laugh

    Min utbildning hamnar på ganska exakt:
    553.000:- och då är det från flygplans-caterare till styrman på boeing 737!


    Något jag reagerade på var lidairs "att vara pilot" berättelse.

    Pilotyrket har alltid varit ett drömyrke. Att vara pilot innebär spännande resor, med ständiga miljöombyten och med fantastiska naturupplevelser som extra bonus.

    Efter några år i mindre bolag blir du mogen för dom stora uppgifterna och både ansvaret och lönen ökar. Till sist sitter du kanske som kapten på en Boeing 747 med samma lönenivå som många direktörer och politiker. Många uppskattar också att det rörliga arbetet gör det lätt att knyta internationella kontakter.

    En vanlig dag på jobbet kan se ut så här:
    Det är mitten av november. Klockan är kvart över ett på dagen och allt är gråtrist därute. 25 minuter efter starten har du fått varmt kaffe av flygvärdinnan och lite senare har ni kommit upp på 22.000 fots höjd. Då bryter planet äntligen igenom molntäcket och det blir bländande ljust utanför cockpit. Solen värmer mot ditt ansikte. Du lutar dig tillbaka och skänker en tanke till alla stackare som strävar omkring i snöyran där nere. Om några timmar landar du i Bankok med två dagars ledighet framför dig. Du är pilot.



    Sedan läser man på flyguppdraget:

    Pilot är ett av flera drömyrken som är omgivna av en hel del myter och föreställningar. En stilig brunbränd yngling med fräcka solglasögon bländvit uniformsskjorta med guldvingar som oförväget susar fram högt i det blå omgiven av snygga flygvärdinnor och med ett fett lönekonto därtill oftast ledig och då på platser typ Bangkok.... Är en inte helt ovanlig föreställning om drömjobbet.
    Det finns utbildare som på fullaste allvar odlar den myten kanske i avsikt att locka in elever i verksamheten.

    En annan verklighet
    Det är en tidig Decembermorgon kl. 01:30 då din drömpilot huttrande i duggregnet lastar postsäckar på Arlanda för avresa till den lilla regionalflygplatsen där prognoserna låter typ RVR FZFG (Skitväder!). Vår pilot vet att natten kan bli mycket lång och för besväret kan han/hon kanske kvittera ut en 500 spänn.
    En helt annan vardag men budskapet är att verkligheten som pilot kan te sig helt annorlunda än vad myten säger.



    Ja... :)
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

    Gjorde B-teorin hos Lidair 1996 och upplevde skolan som mycket seriös.

    Enda problemet var då att JAR började gälla delvis och det ställde till det vad gäller proverna.

    Trots detta kan jag för egen del blygsamt säga att resultatet på proverna låg mellan 90-97% när det kravdes 75% för att bli godkänt.

    Bra utbildning.

    Kunde ej drömma om att bli trafikflygare,ville bara skaffa kunskaper.

    mvh /TOC
     
  4. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Angående det Fakkah skriver så håller jag med, det låter lite lurigt.
    Vet inte riktigt vad man ska tro så det är nog bäst att inte ha för höga förhoppningar. :unsure

    Nu ska jag läsa tråden du länkade till.
    Tack föresten... ;)
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Du kan testa läsa lite på
    http://www.flyguppdraget.com

    Känns som att grabbarna på flyguppdraget har en mer verklighetsuppfattning än lidair.

    På flyguppdraget skriver dom något riktigt riktigt bra:

    Att börja på en flygskola för att bli flygkapten på stora bolaget ..... det är som att gå in i en musikaffär och köpa sig en gitarr för att bli rockstjärna....!
    Men det finns både flygkaptener i stora bolaget och gott om rockstjärnor... så visst går det!
    Vi vill naturligtvis inte avråda någon från att påbörja en flygutbildning - men väl ge en nyanserad bild av verkligheten!
     
  6. Mats B

    Mats B Medlem

    ...för rockstjärnorna gäller att lära sig ett och annat riff och för flygkaptenterna gäller att läsa en och annan TAF..:)
    precis samma sak alltså!
    mvh/Mats
     
  7. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Angående LidAir så verkar det inte vara nå vidare.
    Tror det bäst för mig blir att köra på modul vägen.
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Kan hända att undertecknad upplevde skolan som mycket seriös pga att hade inga drömmar om två dagars ledighet i Bangkok med snygga flygvärdinnor och med fett lönekonto............
    Hade bara som mål att klara utb.

    mvh /TOC
     
  9. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Det var säkert bättre då, och skolan är säkert seriös men frågan är om skolchefen är det?
    Fick veta att han suttit inne rätt mycket och att han ständigt blåser folk på pengar. Hotar elever osv.
    Fick även reda på att skolan har över 400 betalningsanmärkningar.
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Om man ska lägga ut runt 500.000 kr på en utbildning så tycker jag det låter som en mycket god idé att kolla företagets tidigare ekonomiska förehanvanden!

    Mvh
    Fredrik
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Att dom har skoltillståndet kvar?
    Jag skulle kolla via luftis.

    mvh /TOC
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nej, jag syftade på betalningsanmärkningarna. Har man 400 st så tycker jag det säger en hel del om företaget i övrigt.

    Mvh
    Fredrik
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    OK :)
    mvh /TOC
     
  14. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Här står lite info om skolan om ni är intresserade.

    http://www.x-vision.com/fyf/display_topic_threads.asp?ForumID=3&TopicID=1276&PagePosition=1
     
  15. tomsve

    tomsve Ny medlem

    Jag skulle lägga mina pengar på någon annan flygskola. Plockat från SHJ idag:


     
  16. TOC

    TOC Ny medlem

    Där ser man!

    Fördelen med olika forum är att man kan sprida information.både negativt och positivt.
    Hjälper säkert många att välja rätt skola.

    Men andra sidan...........
    För undertecknad är det en gåta att tillståndsmyndigheten tillåter "en fängelsekund,oseriös muppe som blåser folk på pengar,hotar elever" agera som skolchef.

    Är det verkligen så illa i dag?

    Minns bara att 1996 var skolschefen SAS kapten,om man har meritlista enl.ovan är man inte SAS kapten.....,eller.

    Vad vet jag. :X
    mvh /TOC
     
Laddar...

Dela sidan