Lista var man i Sverige kan tanka 91/96

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Örjan, 28 Augusti 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Örjan

    Örjan Ny medlem

    Hej

    Tänkte flyga lite längre lite längre än bara runt flygplatsen. Men har en fundering, finns nån bra lista med var man kan hitta 91/96? Dessutom har planet inget BP kort. Så kräver lite planering.

    örjan
     
  2. Volare

    Volare Medlem

    http://www.hjelmco.com/pages.asp?r_id=13432
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Gissar att du flyger Rotax, då kan du tanka 100LL 33% eller 33 Tim flygning Varie serviceintervall utan att det påverkar motor eller service.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Kolla Svenska Flygfält annars.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Örjan

    Örjan Ny medlem

    Hej

    @Volare, tack det var det jag sökte efter

    @jekroth, är faktiskt en PA28 denna gång, håller iofs på att flyga in mej på HK36 med rotax. Men klubben gillar att man kör 91/96 och för miljö med, så jag försöker. Men jag vet att jag om det behövs kan tanka 100ll

    @Larscho, ja har sv flygfält så jag kan stämma av om det behövs, listan från Hjelmco är ju lättare när man sitter och funderar på vart man kan åka.

    /örjan
     
  6. NMK

    NMK Ny medlem

    Tjenare!
    Det finns dock fler leverantörer av 91/96 AVGAS, låt dig inte enbart styras av bensin leverantör.
    Typ Lidköping (ESGL) har både 100 LL & 91 AVGAS.

    Hälsningar
    Nilsmartin
     
  7. Veli-Matti Sorvari

    Veli-Matti Sorvari Ny medlem

    I Köping kan du tanka 91 eller 100 LL. Hade besök av en tysk ul-kärra och han tankade bara akrylatbensin...(Aspen)
     
  8. Volare

    Volare Medlem

    Går det att tanka BP 91 utan BP kort?
     
  9. Veli-Matti Sorvari

    Veli-Matti Sorvari Ny medlem

    Ja i Köping kan du tanka med eller utan kort, både 91 och 100 LL....alltså med vanligt kreditkort.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    En varning om BP och UL91: BPs automatstationer tillåter inte att man tankar UL91 utan att ha en speciell carnet för det! Jag drabbades av det i Ängelholm där det bara finns UL91 och inte 100LL. Jag kunde först inte begripa varför BPs automat inte accepterade min carnet. Den kunde inte ta vanliga kreditkort heller. Som tur var fanns det markpersonal på plats som fullständigt allvarligt menade att jag hade en carnet för "AVGAS", medan UL91 inte var "AVGAS". Till slut fick jag betala manuellt med ett vanligt kreditkort, men först efter att jag tvingats klistra fast "UL91"-dekaler på flygplanet och personalen minst tre gånger hade frågat mig om motorn verkligen fungerade med UL91... Det fanns redan "91/96UL"-dekaler på flygplanet, men det begrep markpersonalen inte vad det var.

    (Jag vet att det finns enstaka motorer som går på 91/96UL som inte fungerar med UL91 -- och vice versa.)
     
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nu åberopar jag "det finns inga dumma frågor"-klausulen och frågar vad en carnet är för något i det här sammanhanget?
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    En carnet är ett kreditkort för flygbensin.
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Så enkelt. Tackar för informationen!
     
  14. akg1486

    akg1486 Medlem

    "Drabbades" av det i somras i Roskilde: vi kan flyga på UL-bränsle (bättre för både miljö och klubbens plånbok) men tankanläggningen godkände inte det så vi fick ta 100LL.

    Det är väl en säkerhetsgrej eftersom många hyrflygplan har carnet. Flygplansägaren kan därför bestämma vilket bränsle som får tankas så att man inte gör fel. När ägaren ändrar principerna måste alltså BP kontaktas.
     
  15. nenne

    nenne Ny medlem

    ESTT har både 100ll & 91/96
     
Laddar...

Dela sidan