Lite färgblind, kan jag bli pilot?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Vezel, 22 Mars 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Vezel

    Vezel Ny medlem

    Okej så jag var och kollade min syn idag och dom sa att jag var lite lite färgblind, klarade inte 3-4 av 20 stycken isahras tester, min fråga är: Kan jag bli pilot? Jag ser stor skillnad mellan alla färger, jag är röd-grön defekt men ser stor skillnad på röd och grön..
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hej Vezel.
    Det finns flera svar på din fråga.
    Ja. Du kan bli pilot.
    Kanske du kan bli yrkespilot?
    Vi har gått igenom detta förr här på forumet..
    Det svenska reglerna är en gigantisk gråzon...
    Ingen vet egentligen vad som gäller. Inte ens myndigheterna?
    Har du tänkt dig kunna flyga för kul så är det nog inga hinder
    För dig att ta ett ppl.. Ska du vidare och bli yrkespilot så är det
    Svårare.
    Det finns folk som tagit sig förbi det här hindret så låt inte det stoppa dig.
    Läs igenom den tidigare tråden om detta och bilda dig själv en uppfattning.
    http://www.flygfyren.nu/community/index.php?threads/färgblind-men-vill-bli-pilot.2181/#post-13936

    Lennart
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Vezel

    Vezel Ny medlem

    Tack för svaret! Och ja, jag vill bli yrkespilot, som sagt så vet jag att det finns nått test som heter "falant" och är ganska säker på att jag kan klara det för jag kan se alla färger till 100%, men ifall jag skulle göra falant i USA eller Canada är det då giltig i Sverige?
     
  4. Vezel

    Vezel Ny medlem

    Ingen som vet? :)
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Tror knappast att någonting som görs i USA är giltigt i Europa? Det känns inte så?
    Du borde ringa transportstyrelsen och fiska runt lite.. Kanske ringa nån flygläkare..
    Det är en bra start på din resa. Du kommer som pilot förväntas ha ett "jävlar anamma" så mitt råd är att ta reda på det själv!!
    Du kan nog mest få gissningar av oss andra om du inte har turen att någon annan har EXAKT samma problem som dig!!
    Greppa telefonen och googla fram något bra telefonnummer. Berätta sedan för oss andra hur det går!!
    Att leva är ju ett livslångt lärande!!! Kör hårt!!! :D
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Vezel

    Vezel Ny medlem

    Okej, får göra det när jag kommer hem från skolan :=)
     
  7. Vezel

    Vezel Ny medlem

    Mailade precis www.pilotutbildning.se Och frågade om min färgblindhet och om jag kan göra tester i USA, får se vad dom säger men hoppas på det bästa :) Kommer bli riktigt besviken om dom säger nej men ifall dom säger nej så blir det väll att flyta till USA och bli pilot där för pilot, det ska jag bli! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. matli

    matli Medlem

    Har du koll på att det är nya regler på gång inom kort, med rätt stora lättnader bland synkraven? Jag har inte någon detaljerad koll på just vad de befintliga reglerna har sagt om färgblindhet, men så här står det i de nya reglerna för klass 1 (som är vad du behöver för att bli yrkespilot):
    Vad jag har förstått så har Transportstyrelsen än så länge inte superkoll på vad alla nya regler innebär. Så ta inte alltför allvarligt på eventuella negativa besked.
     
  9. Vezel

    Vezel Ny medlem

    ska jag har rätt på 15 bara?? :D klarade alla förutom 3 på ett test innan!! Tack så jätte mycket!!
     
  10. matli

    matli Medlem

    Dock går det kanske att tolka texten som att du måste ha rätt på 15 i rad, d v s du måste ha lite tur så att slumpen ser till att de du inte klarar inte hamnar bland de 15 första som väljs.
     
  11. Vezel

    Vezel Ny medlem

    Men man kan väll få fler än ett försök? ifall jag failar en gång går det väll att göra testet fler gånger?
     
  12. Vezel

    Vezel Ny medlem

    Ledsen för en sen, otroligt sen uppdatering, men jag har varit utan internet, men detta är svaret som jag fick:
    Jag tolkar det som att det inte är omöjligt för mig att bli en pilot. Frågade även på youtube, världens trovärdigaste källa jag vet, om jag kunde bli pilot och berättade om att jag är färgblind, fick ett svar som sa att det inte skulle vara några problem om jag bara kunde se skillnad på färger. Kan detta stämma?

    Och så har jag även en ny fråga. Ifall jag inte skulle kunna bli en yrkespilot, skulle jag kunna ta ett PPL?
     
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag fick gå igenom färgtestet för mitt Medical klass2 som krävs för PPL. Tror man kräver färgseende för mörkerbehörigheten..
    Men om du vill hobbyflyga så råder jag dig att kolla upp både PPL och UL(B)..
    UL är en klart mer prisvärd form av hobbyflyg än PPL och oftast har klubbarna mycket modernare och roligare UL kärror än dom gamla PA28 och C172:orna från 70talet. UL flygplanen gör åttor runt PPL kärrorna..
    Åk till en klubb nära dig.. Köp in dig på en åktur med någon.. Dom flesta tar dig upp på en sväng om du betalar flygtiden.. Testa båda sorterna och bestäm dig sedan vilken väg du vill gå!! Du kommer att märka att plånboken blir mycket gladare av svängen med den roliga UL kärran..
    Vad du än väljer så får du rutin på att flyga.. PPL är dock rätt väg om du är helt säker på att fortsätta skola dig..
    Flyg först.. Bestäm dig senare.. Och fråga runt på forumet om hur det är att jobba som yrkespilot.. Det är inte längre samma glamour och det finns tyvärr alldeles för många arbetslösa yrkespiloter..

    Men det här är ju bara mina tankar!!

    Lennart
     
    • Gillar Gillar x 3
  14. Vezel

    Vezel Ny medlem

    Om jag inte skulle klara det där färgtestet, skulle jag kunna flyga på dagen och under molnen? Har läst att man skulle kunna göra det..
     
  15. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Med lite jävlar anamma och en vilja av stål så kan du nå längre än du tror!! Det är kul där uppe.. Även under molnen.. Flyga får du garanterat!! Hur långt du vill nå med det beror nog på din vilja att se en väg runt väggen du nu står framför.. Står man för nära så ser det omöjligt ut!! Ta några steg tillbaka så hittar du vägar runt den.. Dra ut till en flygklubb i sommar.. Visa hur intresserad du är.. Våga fråga.. Ta för dig.. Lyssna på dom gamla och dom nya medlemmarna.. Ibland träffar man fel folk på fel dag tyvärr men oftast är det en fin gemenskap på klubbarna.. Du är ju ung så du behöver inte stressa upp dig ännu. Jag tog mitt PPL i fjol och jag är 46 år gammal.. :)

    Lennart
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Vezel

    Vezel Ny medlem

    Vet inte om det finns någon flygklubb här i Kungsbacka, men jag får väl leta! :)
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Aeroklubben i Göteborg torde väl vara den som ligger närmast för din del? Kolla där.
     
  18. Vezel

    Vezel Ny medlem

    http://www.aeroklubben.se/Learn/IntroLesson.aspx Tror ni jag kan göra det? Fett häftigt ju!! Wow, blev väldigt uppspelt nu haha :p Verkar som man kan ta lektioner sen där när jag blir 18. Men tror ni jag kan ta en sån provlektion nu när jag är 15?
     
  19. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    17 år är det väl som gäller!! Fråga dom vad dom anser om en provlektion? Annars får du nöja dig med att åka högersits.. Inte dumt det heller!! ;)
     
  20. Vezel

    Vezel Ny medlem

    Vet faktiskt inte vad som gäller :p Aa, undrar hur mkt det kan kosta o få följa med på en högersits
     
Laddar...

Dela sidan