Lite tankar om påbyggnads behörigheter

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Dykarn, 28 December 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Dykarn

    Dykarn Ny medlem

    Hej.
    Är precis i start fasen av min PPL kurs.
    Men funderar lite på vad det kan kosta att ta olika behörigheter efter färdigt PPL?

    Tex dessa:
    Utbildning på flygplan med sporre/sporrhjul
    Utbildning på flygplan med ställbar propeller
    Utbildning på flygplan med infällbart ställ
    Avancerad flygning

    Mvh
    Marcus
     
  2. FL95

    FL95 Medlem

    Hej Marcus,

    De behörigheter som du refererar till är egentligen inte några behörigheter som är kopplade till ditt certifikat (avancerad flygning kommer visserligen att bli det med det nya regelverket).

    Dock så krävs s.k. skillnadsutbildning för sporre, ställbar prop och infällbart landställ.
    Dessa utbildningar dokumenteras i din loggbok.

    Jag har själv gjort skillnadsutbildningar vad gäller ställbar prop (gjorde jag på DA-40) och sporrhjul (Bellanca Decathlon), jag har även avancerad flygning (på Bellancan) som än så länge är en utbildning ungefär som skillnadsutbildning fast med vissa specifika krav (t ex krävs 12 timmars flygning, vilket antagligen kommer att minskas till 5 timmar i de nya reglerna).

    Kostnaden för skillnadsutbildningarna har med timkostnaden för flygplanet och flygläraren att göra och det behöver inte bli så dyrt.
    Det kostar ingen avgift till transportstyrelsen eftersom det inte är någon egentlig behörighet som det är frågan om.

    Utbildning på infällbart landställ kanske blir dyrast eftersom flygplan som har infällbart ställ i allmänhet är dyrare att flyga.

    /Daniel
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Det beror lite på när du tar dessa extra behörigheter. En duktig och erfaren pilot kan i extremfallet exempelvis bli utcheckad på sporre efter ett enda pass medan om du tar det direkt efter ditt PPL så vore det inte onormalt om det tar 10 timmar.

    Ett riktmärke för en pilot som tagit sitt PPL och därefter flugit 30timmar kan kanske vara 5 timmar för sporre och 3 timmar för ställbart prop och ställ (alltså 3 tim totalt för ställ+ prop vilket normalt görs samtidigt).

    Sen är det bara att räkna, planets timpris plus lärararvode...

    Timkravet för Avance kommer att lättas men idag får du nog räkna med ca 45tkr

    Mvh / Magnus
    (Daniel postade medans jag skrev.... men låter mitt original stå kvar)
     
Laddar...

Dela sidan