Live ATC

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Staffan, 27 Augusti 2007.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Hej!
    Jag har kommit över en länk till en site som streamar flygradiotrafiken i Stockholmsområdet (ESSB, Sth TMA, Sweden Cntr).

    Intressant och lärorikt om man är elev eller bara nyfiken.

    http://www.moulinsart.se:85/broadwave.m3u?src=1&kbps=24

    Mch Staffan
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Grymt, har faktist letat efter denna :) Tack :tup

    Edit:
    Sen finns det ju radar för den som är intresserad:
    http://www.flygbilligt.com/radar/
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har faktiskt sökt efter något liknande på nätet tidigare. Det här var riktigt häftigt!
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack! Har oxo letat efter en stream för Stockholm. Jättebra som läromedel! Satt och lyssnade ca 10 min och då dök en bekant upp som flög min skolkärra hem till Sundbro från Visby. Coolt.

    Jonas
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Staffan, jättekul att du sprang på den här länken!

    Precis som Jonas sade så kan detta fungera som ett bra (levande) läromedel och samtidigt utgöra ett diskussionsunderlag här i forumet.

    Ett förslag från min sida för att hålla lite ordning. Jag tycker att vi skapar en ny tråd för varje ny fråga som dyker upp i ATC-streamen så blir det inte en massa ATC-inlägg i den här tråden som blir svåra att följa.

    Mvh
    Fredrik
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    http://www.liveatc.net/feedindex.php

    Där finns det JFK tower m.m för dem som inte kikat där ännu!
     
  7. gramlin

    gramlin Medlem


    Haha... jag hörde dem också... fast... jag var i luften på väg mot Sundbro upp genom furusundsleden!
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag satt och lyssnade på ATC:n en stund idag under eftermiddagen och då reflekterade jag över hur sluddrigt och otydligt många piloter pratar. De har trots allt detta som yrke och borde ju vara proffs på kommunikation! :e

    Sedan finns det motsatsen som verkligen vill göra sin röst hörd i radion. De skriker i bommicken när de ska prata.

    Ett mellanting kanske vore bra...
     
  9. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Tack för utmärkt infoh

    skall lägga streamat audio från landvetter/Göteborg snart
    jag bor 2 km från banan och det hörs mycket trafik.

    /Anton
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nice! Keep us posted!
     
  11. frazer

    frazer Medlem

    Verkar som att länken inte fungerar längre (får 404-fel).
    Kan vara så att personen som hade denna insåg att det var olagligt, eller rent av blev tillsagd?
     
  12. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Olagligt, hurdå?
     
  13. frazer

    frazer Medlem

    Det är olagligt att vidarebefodra en radiosändning som ej är adresserad till den som lyssnar.

    För den som vill läsa om det hela står det i Lagen om elektronisk kommunikation 2003:389.

    Här är ett exempel på en dom:
    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33731&a=481637

    Tänk på att polisradio eller flygradio inte har någon betydelse enligt lagen, det är båda radiosändningar där gemeneman (alltså ej polis, pilot eller flygledare) inte är addressat.
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Finns det något man kan göra så att det blir lagligt? Tänker på det där du sa med adressering.

    Vad säger lagen om detta borta i USA då? Där finns det ju hur många Live-ATC-sändningar på nätet som helst.

    Mvh
    Fredrik
     
  15. frazer

    frazer Medlem

    Det blir svårt att ändra adressant på meddelandet "Scandinavian 123 descend to FL110" :)
    Enligt svensk lag går det inte att komma förbi på det sättet, men däremot kan man väl anonymisera det hela genom att t.ex. sända via USA. Det är fortfarande olagligt dock.

    USA har förmodligen andra regler vad gäller detta, precis som vissa länder i EU.
     
  16. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Aldrig ens funderat över det här, ska börja rota i FCC-reggarna. Däremot borde kommunikation mellan flygplan och ATC vara fritt fram, eftersom den spelas in av en statlig myndighet. Saker som spelats in av en statlig myndighet i USA och som ej rör National Security blir automatiskt "public domain" och får användas till vad fan som helst.
     
  17. frazer

    frazer Medlem

    Även i realtid? Jag vet att de som har tjänster som presenterar information om flygplans position blir tvungna att lägga en fördröjning på data på 15 min eller något sådant.
     
  18. Djin

    Djin Ny medlem

    Kom på att det finns en hemsida
    som streamar (lagligt btw) hollänska flygplatser och controller
    www.atcbox.com
     
  19. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Tror att det mer eller mindre är semantik vad gäller realtid. Vad är realtid? Datorn processar ju ljudet i flera millisekunder innan det ens KAN sändas ut, och sen är det buffering och grejjer hos mottagaren ;) Om jag inte missminner mig är radardata fördröjt av säkerhetsskäl. Att fördröja radiotrafik hade inte fyllt någon funktion, vem som helst kan ju köpa en flygradio och lyssna i realtid.
     
  20. Moche

    Moche Ny medlem

    En annan bra sida där man kan lyssna på atc live över hela världen.


    http://www.herningmotorflyveklub.dk/fs/live-atc.htm
     
Laddar...

Dela sidan