Logga UL- respektive PPL-tid

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av joma, 25 September 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    När jag började skola PPL från att tidigare haft UL, så använde jag separata loggböcker för PPL- och UL-flygtiden. Detta eftersom UL-tiden inte räknas som "riktig" flygtid.

    När jag sedan flög upp så tyckte kontrollanten att det var nonsens att köra med två loggböcker så han bakade ihop loggböckerna och summerade ihop tiderna som en total. Han skrev in en separat kolumn för UL-tid och menade att om någon är intresserad av att veta vilken total tid man har så var det bara att dra ifrån tiden som står i UL-kolumnen.

    Men jag har blivit sugen på att dela på dem igen, för det blir rörigt med PPL och UL-tid i samma tycker jag.

    Men jag tänkte höra med andra som har "samma problem(?)". Hur gör ni när ni loggar tiden?
    Finns det något "officiellt" rätt och fel?
    Hur går man till väga om man vill dela på loggböckerna? Ska någon kontrollera att man överfört rätt?
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Själv har jag en loggbok för UL och en för normalklassat. :)
     
  3. Göran

    Göran Medlem

    Hej ! jag tycker att det är enklast med två böcker. Fast disiplinen att skriva vore nog högre med en bok, då jag bara flyger mitt eget ul-plan! blir det lätt att det får stå över.:(
     
  4. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Efter att ingen har tittat i mina böcker på 38 år har jag nuförtiden en enda bok med tillräckligt många spalter för att särskilja S, TMG och UL. Kommentarer överflödiga?
    Tips: I det tomma uppslaget bakerst skriver jag in en lathund med alla grannklubbars frekvens, banriktningar och höjd. Samma info har jag också skrivit in i flygplanens resedagböcker.
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Personligen kör jag med en loggbok per certifikat men det skulle säkert gå att använda en enda bok om det bara går att enkelt särskilja de olika flygtiderna.

    Ska man hålla reda på enkel-, dubbelkommando, IMC, IFR, AVA mm blir det rätt så snabbt rörigt med en enda bok.

    S, TMG och UL går nog enklare att kombinera i en bok än normalklassat... Så tipset från mig är att om du flyger normalklassat så håll det i en bok. Rätt som det är vill du utöka dina behörigheter och då blir det kämpigt att hålla allt i samma bok.
     
  6. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Hej, nu har jag plussat på UL i mitt normal cert. Blir också lite fundersam hur jag skall göra, något nytt på denna front med de nya reglerna?
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Finns det något behov av att logga olika typer av UL-tid? Om inte så skulle jag kört en separat kolumn i samma bok som de övriga och i totaltid etc. inte räkna med UL.

    Allt som har med UL att göra finns då bara i den enstaka kolumnen och blandas på inget sätt ihop med övrig tid. De flesta kan säkert hitta plats för en kolumn till för landningar om det är intressant.
     
  8. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    "Olika typer av UL-tid"? Hör du kanske till den kategori som flyger både UL-A och UL-B?
    Om inte annat, så kanske du KOMMER att få nytta av att ha det separerat. I alla fall är det väl tillräckligt intressant att se "vart din statistik lutar".
    Jag har bok (och har sett andra) med så många spalter att du kan få in "mängder" av flygplanskategorier.
    Jag kan inte med värsta ovilja tänka mej att du "måste" ha flera böcker, så länge utrymme finns för "det du vet skall redovisas".
    Överskådligt att ha allt i kronologisk ordning på ett enda ställe!
    (Tyck' jä'.)
     
  9. litens

    litens Aktiv medlem

    UL är per definiton en annan klass men jag har alltid blandat, om det behöver särskiljas är det ju bara att kolla typen av flygplan eller tom registreingen.

    Segel har jag dock separerat för det flyger jag inte på motorcertet.

    Redovisa det så det går att urskilja så är det lätt att plocka fram om de behövs.

    UL tid måste redovisas om du tex vill ta PPL kan du avräkna upp till 10tim på de 45 utb timmarna om du har 100tim ul eller mer.
     
Laddar...

Dela sidan