Lokala VMC minima

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Dimme, 12 April 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Säve flygplats har nyligen släppt följande NOTAM tillsammans med en annan NOTAM som stänger flygplatsen för extern trafik: http://www.goteborgcityairport.se/i.../2017/80-ai-gse-10-2017-lokal-vmc-minima/file

    Det står i princip att de har höjt de lokala VMC minima till molnbas 700 ft / sikt 5000 m.

    Och nu till min fråga: Hur kan en flygplats ändra VFR reglerna? Det är G-luft över flygplatsen, så länge jag inte sätter hjulen i backen har flygplatsen inget med mig att göra och kan väl inte bestämma över vad som händer i luften ovanför så länge det inte finns torn som kontrollerar luften? Ja det kan finnas lokala föreskrifter för de som använder flygplatsen men det är en annan femma...

    Inte att jag tänker gå och göra låga inflygningar i dålig väder på Säve, men undrar ur principiell sak.

    PS: Dessutom refererar dem till TS föreskrifter som inte längre gäller i o m SERA.
     
  2. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Man skulle väl kunna argumentera att om du inte använder flygplatsen måste du hålla dig på 500ft AGL eftersom du inte får gå lägre om inte i samband med start/landning/nöd (eller undantag för lågflygning).

    Det skulle ju fortfarande betyda att de inte kan påverka "flygning i flygplatsens närhet" som de formulerar det i länkade dokumentet, men skulle kanske kunna omöjliggöra (regelmässigt) det du kallar "så länge jag inte sätter hjulen i backen", vilket jag tolkar som en låg inflygning t.ex.

    Håller helt med om att det här verkar klumpigt genomfört dock.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Men även om jag använder flygplatsen, t ex startar där, och sedan bryter jag mot de lokala föreskrifterna, det är väl fortfarande så att de lokala föreskrifterna inte kan upphäva SERA?
     
  4. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Nej det låter ju konstigt, men om du startar där och du inte uppfyller deras "VMC minima" så har du väl brutit mot deras föreskrifter. Lite osäker på vad det skulle falla under? Om man t.ex. landar på en flygplats som skickat en NOTAM om att flygplatsen inte får nyttjas på det datumet... vad gäller då (alltså vad blir påföljden om vi förutsätter att du "åker fast")?
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Självklart kan inte flygplatsledningen på Säve diktera vilka väderminima som gäller för oss när vi flyger i området. Det kan aldrig bli annat än en rekommendation från deras sida, även om de kanske gärna vill få det att låta hårt. Sedan kan det såklart anses vara gott airmanship att följa deras procedurer och minima men det finns inget lagstöd för att hitta på egna sådana.

    Väldigt tråkig utveckling på Säve just nu...
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. GhostRider
    Svar:
    13
    Visningar:
    2,688
  2. control
    Svar:
    4
    Visningar:
    2,224

Dela sidan