Loop med pa-28

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av piloten, 27 December 2007.

  1. piloten

    piloten Medlem

    Låter ju helt otroligt det här!

    "Flygkontrollant avstängd efter loop
    En flyglärare i Jönköping har stängts av som flygkontrollant av luftfartsverket. Orsaken är att han gjort en otillåten och direkt farlig loop under en uppflygning med en elev.

    Han skulle godkänna eleven under uppflygningen när han gjorde loopen och enligt Jönköpings flygklubb är planet inte byggt för att klara sådana här flygmanövrar. Kontrollanten utsatte därmed både sig själv och eleven för fara.

    Enligt Jönköpings-Posten får ändå mannen arbeta kvar som flyglärare vid Jönköpings flygklubb."
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Märkligt att Jönköpingsposten inte ens vet vilken myndighet som tog beslutet, om du nu refererade rätt.
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Sen när är det kontrollanten som har kontrollen över maskinen under en uppflygning?
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    Jag hörde "skrönor" om en kontrollant som fått varningar för både rollar med PA-28 och sexuellt ofredande av kvinnliga elever under uppflygning.

    Trodde tills nu att det var enbart skrönor, men artikeln ger ju detta en skjuts åt sanningshållet kanske....

    Men med tanke på vad man läser om allt från bilskollärare, läkare och liknande så känns det ju inte helt rimligt att flyget skulle vara helt befriat från sjuka människor i maktposition.

    Själv börjar jag bli sjuk jag med... av flygtorka från skitväder i kombination med 2 veckors ledighet.... Men från måndag ser det bra ut igen..! hoppas!
     
  5. Ejvind

    Ejvind Medlem

    förut var det alltid "eleven" som var befälhavare under uppgflygning men sedan något år tillbaka (ungefär tror jag) är kontrollanten befälhavare.

    sen vem som spakar är ju en annan sak, men givetvis är det ju mestadels "eleven" som flyger, om det nu inte skulle röra sig om en uppflygbning för FI (flygärare) eller dyligt för då är det ju kontrollanten som flyger en hel del.

    men det finns i vilket fall som helst ingenting som hindrar kontrollanten att ta över för att demonstrera något, mm.
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tack Ejvind för klargörelse!.
    Har väl fått en del om bakfoten!
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Stämmer det verkligen att kontrollanten är befälhavare? När jag flög upp för PPL i oktober så gjorde han klart för mig att jag var befälhavare men att man i framtiden kommer ändra på det, eller har de precis ändrat det?

    Jonas
     
  8. Djin

    Djin Ny medlem

    Vid min uppflygning som ägde rum den 27/1 - 07 så klargjorde min kontrollant vid 3 tillfällen att jag och endast jag var befälhavare under uppflygningen. Skulle dock en nödsituation inträffa skulle kontrollanten överta befälhavar-rollen.

    Detta pga en olycka som ägde rum vid en PPL-H uppflygning
     
  9. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Samma här! Kan dock bero på att vi hade samma kontrollant ;)
     
  10. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Om jag inte missminner mig finns det inget krav att kontrollanten har cert eller behörighet för luftfartyget ifråga, och då blir det svårt för denna att vara befälhavare.

    Har för mig att det blev så när JAR kom.
     
Laddar...

Dela sidan