Low airways

Diskussion i '060 Navigation' startad av Tullinge, 28 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Tullinge

    Tullinge Ny medlem

    Hej!

    Jag har ännu inte påbörjat min utbildning till PPL. Men jag är mycket flygintresserad och jag ska definitivt förverkliga min dröm en vacker dag. I tex USA verkar det finnas två varianter av "Airways" Jet-airways och Victor-airways. Den senare verkar vara för allmänflyg som flyger på lägre höjd. Men när jag tittar på enroute charts och liknande för Sverige så hittar jag inga "low airways". Använder vi oss inte av detta i Sverige, eller är det jag som inte tittar på rätt ställe?

    Här på Flygfyren känns det som att det finns kompetens att svara på min, kanske dumma, fråga. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Low airways är upp till men inte inklusive 18,000 ft.

    High allt över det.

    Vet tyvärr inte vad Sverige har.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ganska okvalificerat men sen jag började flyga 2006 så har jag aldrig hört talas om detta för oss sportflygare. Så jag sluter mig till att det är ett begrepp som vi inte använder.

    /h
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det amerikanska systemet är klart enklare att göra enroute-planning då det är mycket mer konsekvent och praktiskt för GA-IFR-trafik. Ganska vanligt att folk får reject på sina IFR färdplaner runt om i Europa om man bara kör rutter rakt av kartorna. Inte konstigt att det dyker upp massa verktyg för att testa och validera sina färdplaner här, som tex Rocketroute. Inget som jag berörts av ännu eller troligen kommer att göra, men vi har väl motsvarande "low" och "high" enroutes här också, fast jag tror inte man gör någon skillnad på dem. Vi har ju low altitude charts och high altitude IFR charts. Dock så skiljer så höjderna från land till land. Jag använder givetvis low altitude charts men flyger bara mellan vissa punkter i dessa och aldrig på någon route då de ligger alldeles för högt för klubbkärrorna :) På den bifogade bilden kan man två kartor och se för vilka höjder de gäller. I USA går ju gränsen vid 18000' men här skiljer det sig från land till land.
    Säkert någon mer erfaren som kan förklara bättre än mig om det här för övrigt.

    Jonas

    bild(1).JPG
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    (Kan ju ha fel, det jag inte har haft användning för sen man gick IR kursen har jag helt förträngt... ;) )
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

  7. Tullinge

    Tullinge Ny medlem

    Hej!

    Tack för alla svar. Som jag förstår det så kör man inte så mycket efter routes i Sverige med andra ord? Låt oss låtsas att vi ska flyga från tex Skavsta till Västerås (ESKN-ESOW). Planerar ni bara för att flyga direkt då, eller lägger man in någon punkt på vägen? Och om det är lite längre. Vi kan ta Bromma-Kalmar. Det spelar ingen roll? Inga airways att flyga på, bara att lägga upp rutten som det passar en själv?

    Jag inser att jag såklart kan få svar på dessa frågor när jag väl påbörjar min skolning för PPL, men jag är intresserad och vill gärna diskutera ändå. Ni får hojta till om ni inte vill ha en glad outbildad amatör som jag här. :)
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Det är ju bra att ha någon eller några brytpunkter med jämna mellanrum så man inte riskerar att åka vilse. :)
    Flyger man från Skavsta till Västerås så finns det lite städer och sjöar på vägen som man använda. Annat som funkar bra är LX som är en NDB-fyr söder om Kjula. Om man har en ADF i flygplanet, för NDB-fyrar ser man inte från luften.

    Ska man flyga Stockholm - Kalmar så finns det många vikar och städer man kan använda sig av! Ha vattnet på vänster sida och land på höger så åker du åt rätt håll i alla fall. ;)

    Lycka till med din utbildning!
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag skolade under förra året och tog mitt PPL i november. Min lärare sa att när man planerar sin rutt ska man iofs tänka kort sträcka men lätt att hitta är minst lika viktigt. Flyg alltså hellre lite längre än att riskera komma vilse.
     
  10. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Jag filar alltid Direct to vart jag än åker. Funkar 99% av gångerna.
     
  11. mailman

    mailman Ny medlem

    I Sverige har vi, som BosseB skriver, skrotat upper/lower ATS-routes och kör samma namn i hela höjdspannet. Dock finns det en del rutter som inte täcker alla höjder av den kontrollerade luften.

    Som VFR rekommenderar jag att inte färdplanera med ATS-rutter då dessa dels alltid är FL95 eller högre (och i kontrollerad luft) och sällan har någon koppling till geografiska punkter. Istället bör man färdplanera med lat/long som stämmer ganska väl överens med hur man tänkt att flyga. Detta för att underlätta i eftersökningsarbetet om något skulle hända längs vägen. Att färdplanera direkt destinationen och sedan ta en sightseeing 20 NM från rutten gör det svårare för räddningstjänsten.

    I och med att du har geografiska punkter som referens kan du titta ut istället för ner på GPSen. Då har du större chans att se trafiken utan transponder som flygledarna inte kan ge trafikinformation om =)
     
  12. Sakari

    Sakari Ny medlem

    Sen på vanliga VFR-kartor syns inte ens dessa flygvägar då de är mer tänkt för IFR trafik.

    Det går givetvis att skicka in en ATS färdplan längsmed en IFR rutt på lägre höjd, skillnaden är bara att man får lägga in de som t.ex. lat/long istället för flygvägens namn, men som föregående talar så kan det vara svårare att faktiskt se vart man är.

    Nu vet jag inte hur van du är med alla dessa förkortningar?
    Men skadar väl inte att vara övertydlig än otydlig.

    VFR = Visual Flight Rules, alltså att du flyger enligt visuella flyg regler där du måste ha ett visst minimum väder för att kunna se och bli sedd. Navigeringen sker genom att titta ut.

    IFR = Instrument Flight Rules, flyger på instrumenten, får flyga i moln och noll sikt. Navigerar med hjälp av instrumenten.

    ATS färdplan = Air traffic services färdplan, alltså färdplan till berörda flygledare så de vet hur man hade tänkt flyga.
     
  13. Tullinge

    Tullinge Ny medlem

    Tack för alla svar. Det är med andra ord ganska fritt att planera sin rutt så som det passar en själv vad jag förstår. Men hur fungerar det inom ett TMA? Om jag ska flyga från tex Bromma till Skavsta. Då kommer jag alltså att röra mig i först Stockholm TMA och sedan Östgöta. Kan jag ändå planera så som jag önskar? Är enda skillnaden att jag måste lämna in en färdplan och sedan få klarering? Eller finns det något annat att tänkta på när det gäller just TMA-flygning i planeringsfasen? Att det är krav på radio och sånt har jag koll på, nu menar jag mer själva flygvägen.
     
  14. Sakari

    Sakari Ny medlem

    Det stämmer ganska bra. Att ta hänsyn till är att planera på en sådan höjd som inte stör inflygningar/utflygningar. Så på en högre höjd rakt över flygplatsen brukar gå alldeles utmärkt. Det som kan vara svårt det är på en lägre höjd i banans förlängning där folk är på väg in för landning. Sedan om man fått en färdplan godkänd så måste man ändå ALLTID ha klarering i kontrollerad luft. Så en godkänd färdplan innebär inte att du är välkommen in i luftrummet du planerat i. Är det mycket trafik kan man få snurra utan för och vänta om man är GA VFR. Men oftast brukar tornet/kontrollen vara väldigt smidiga på att lösa sånt, speciellt om man är på en höjd som inte stör annan landande/startande trafik.

    Många brukar undvika just att planera in i TMA för att man är rädd för antingen ta kontakt på radio och få klarering, för att störa annan trafik eller liknande. Även att tänka på är just vilken luftrums-klass det är på TMAt, tex VFR trafik får inte flyga i A-klass. Nu är dock majoriteten av svenska luftrum klass C.
     
  15. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Majoriteten av kontrollerade luftrum är C ska man väl kanske säga? Annars är majoriteten på de höjder man oftast flyger som VFR-pilot ändå G, eller?
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Sakari

    Sakari Ny medlem

    Ja. Givetvis. My bad, majoriteten av kontrolldade luftrum som kring flygplatsen är C. Men annars är ju väldigt stor del av sverige täck av G luft under flygnivå 95
     
  17. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Kan man inte till och med säga att vi i Sverige har enbart luftrumsklasserna C resp G?
     
  18. Sakari

    Sakari Ny medlem

    Har kikat lite närmare på saken, och det stämmer med få undantag.
    http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR 1/ES_ENR_1_4_en.pdf där ser man att Rönne TMA är undantaget med D & E, sedan hade jag verkligen för mig att Arlanda skulle ha varit klass A, men det stämde ju inte då jag kikade i AIP:n, de kanske var klass A för ett tag sedan?

    Sedan har LFV en sida där de säger "I Sverige används luftrumsklass A och C för kontrollerad luft och G för okontrollerad luft.", men den är senast uppdaterad 2011-03, så har väl hänt saker sen dess.

    Men hur som så domineras det av G luft under FL95 och sedan all kontrollerad luft domineras av C.
     
  19. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Ser att det finns A-klass för IFR-trafik men det är inte "min verklighet" så här erkänner jag mig slagen. Bornholm är ju danskt men inom svenskt FIR så det räknas inte riktigt. :)
     
  20. matli

    matli Medlem

    Nu blir jag förbryllad. Var ser du det?

    I AIP ENR 1.4-2 står det
    Luftrumsklasserna A, B, D och F används inte i svenskt FIR/UIR. Undantag: se ENR 1.4-6 anm 3 och 4.
    (där anmärkningarna gäller klass D och E i Kastrup CTR och Rönne TMA). Denna text är inte ändrad på länge heller (den har ingen ändringsmarkering i AMDT 2/2011, så den är ju garanterat äldre än så åtminstone).

    Jag vet inte var det skulle ha varit klass A tidigare heller. Möjligtvis i Suecia UTA, men inte troligt runt Arlanda. Något VFR-förbud vid Arlanda känner jag inte till att det skulle ha funnits i modern tid.
     
Laddar...

Dela sidan