Low airways

Diskussion i '060 Navigation' startad av Tullinge, 28 Februari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Helt rätt "Matli", då är det som jag skrev ovan bara klass C och G hos oss.

    /hans
     
  2. ankan

    ankan Medlem

    Vet inte om det sagts tidigare i den här tråden, men det är alltså i praktiken inget problem alls att komma som vanlig VFR-pilot i ett litet privatflygplan, och få ganska fria klareringar i Stockholm TMA. Säg att du av någon anledning skulle vilja flyga Gnesta - Enköping - Sala (vilket jag inte tror är någon ATS-rutt eller liknande). Då kan du ropa upp Stockholm kontroll när du närmar dig TMAt, och säga just att "önskar flyga till Sala via Gnesta, Enköping, 5500 fot". Om det finns annan trafik ivägen kanske du får vänta eller får en annan höjd, men i praktiken är det ganska bra chans att du får flyga just precis så. Inlämnad färdplan i förväg kan vara praktiskt, men det går oftast att lämna färdplan via radio när man väl kommer. Dock är det lättare både för dig och för flygledaren om du lämnat in färdplan innan, t.ex via internet.
     
  3. Bodd

    Bodd Medlem

    Stämmer!
    Det var tidigare klass A i UTA't. Ändrades nån gång i mitten av 90-talet men jag minns inte vilka höjder det gällde.

    Angående Low Airways så hade vi som tidigare nämns sådana ner till ca 4-5000 fot och då med luftrumsklass E. Även detta ändrades runt mitten av 90-talet då alla luftleder under FL100 försvann.
     
Laddar...

Dela sidan