Luftled mörker?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av edlundarn, 4 Augusti 2007.

  1. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Hej, sitter och gör övningsfrågorna i mörkerflyghandboken och kan inte hitta svaret på en fråga.


    Vilka regler gäller beträffande luftled?


    Tacksam för ett snabbt svar! :)
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Gissar att luftlederna börjar i Sverige FL !00 och uppåt,(egetligen SUECIA CTA börjar FL 095,men lägsta användbara FL i ATS-flygvägar är FL 100.
    Sikt minst 8 km,Även på dagtid.Avstånd till moln 1000 fot vertikalt,1500 m horisontalt.
    IFR höjd alltid,även dagtid,tror jag.
    mvh /TOC
    PS Vilken lärobok har du?
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

    Liten OFF TOPIC !
    Flyg inte utan syrgas där,mörker.
    mvh /TOC
     
  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    jag skulle inte se något hinder att planera en flygning på FL100 utan syrgas eftersom det är helt lagligt.
    (om man nu har allmänt god hälsa samt inte röker etc...)
    om man skall österut och flyger längre än en halvtimme kan det dock bli besvärligt ur syrgas-synpunkt.
    /Ejvind
     
  5. Rikard

    Rikard Medlem

    Det där var ett inlägg du gärna får utveckla för nu förstår jag inte hur du menar.
     
  6. Ejvind

    Ejvind Medlem

    oki :)

    enligt regelverket (antar att det är bl.a. BCL-D nånstans)
    skall syrgas för besättningen användas ifall man flyger:

    1) över FL100 den tid som överstiger 30 minuter.
    (dvs man får flyga upp till 30 min utan syrgas)

    2) över FL130 alltid, inga undantag


    Under en distansflygning skall man hålla en flygnivå med hänsyn till "halvcirkel-regeln":

    detta innebär att om man flyger på track (färdlinje) 000-179 grader (dvs österut) skall man hålla OJÄMNA flygnivåer dvs någon av flygnivåerna:

    FL30, FL50, FL70, FL90, FL110, FL130, etc och uppåt om man flyger IFR,

    samt någon av: FL35, FL55, FL75, FL95, FL 115 etc. om man flyger VFR.

    Flyger man på track (färdlinje) 180-359 grader gäller istället

    Gämna flygnivåer, dvs:
    FL40, FL60, FL 80, FL100, FL120 etc. för IFR samt

    FL45, FL65, FL85, FL105, FL125 etc. för VFR.


    så ifall man vill flyga på en svensk "luft-led" vilken som lägst har minimumnivå FL100,
    och man både skall rätta sig efter syrgasbestämmelserna samt
    halvcirkelregeln funkar det bara om man är på väg VÄSTERUT samt man flyger IFR.

    om den del av flygningen som överskrider FL100 är mindre än 30 minuter kan man dock välja en högre nivå upp till FL130 och då går det ju enligt halvcirkelregeln även att flyga österut samt VFR (förutsatt att man har RNAV-godkänd utrustning samt att övriga krav uppfylls etc.)

    det blev ett långt svar men hoppas det var begripligt
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem


    Allt som har "helt laglig" betyder inte att det är vettig!

    PS Det fins inga VFR höjder över FL 095,alla höjder är IFR.
    Alltså 95 -100-110-120 (VFR flyger i IFR höjderna,som jag skrev redan tidigare)
    mvh /TOC
     
  8. Ejvind

    Ejvind Medlem

    jag är ganska säker på att man kan flyga VFR över 095 förutsatt att man har godkänd RNAV-utrustning ombord mm.
    Sen kanske det sällan/aldrig är aktuellt att flyga luftleder VFR men det kvittar.

    Jag håller givetvis med dig om att allt som är lagligt inte nödvändigtvis behöver vara vettigt, men enligt mitt omdöme skulle jag kunna tänka mig att flyga på dessa höjder förutsatt att man är inom tillåtna gränser.

    Syrgasreglerna är ju framtagna med stora marginaler för att det ej skall kunna uppstå någon allvarligare säkerhetsrisk även om en äldre överviktig rökare med halvkass hälsa skulle flyga på dessa höjder, (även om det absolut inte är att rekommendera)

    de flesta av oss klarar nog höjder upp till 5000 m utan att få allt för nedsatt prestationsnivå men givetvis skall man inte tulla på marginalerna och begå regelbrott bara därför.

    Enligt mitt omdöme kan däremot jag som är ung och i hyffsat god kondition samt ickerökare dock flyga upp till myndigheternas gränser vad det gäller syrgas, utan att jag för det skulle tulla på säkerheten.
    Dock just för mörkerflygningar VFR skall man ha i åtanke att mörkerseendet kan bli aningen försämrat även vid lägre höjder, vilket kan minska förmågan att upptäcka annan trafik.

    men flyger man enmotor finns det ju även en massa faktorer som talar för att välja en högre höjd.
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

    Dock just för mörkerflygningar VFR skall man ha i åtanke att mörkerseendet kan bli aningen försämrat även vid lägre höjder, vilket kan minska förmågan att upptäcka annan trafik.


    Men det var just det jag menade med inlägget"Off Topic"
    MVH /TOC
     
  10. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ok det har du rätt i just dedär med mörkerseende/upptäckande av andra flygplan, vilket är vesäntligt VFR då man fortfarande faktiskt själv är ansvarig för separationen till annan VFR då det är C-luft över FL95. (rent praktsikt skilljer det sig nog dock inte separeringen gämfört med att flyga IFR när man är över FL95)

    fast jag skulle inte själv tveka att flyga IFR mörker på FL100 ur syrgasskäl, om det nu skulle vara fördelaktigt av andra skäl. men det är bara min personliga åsikt
     
  11. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Man kanske skulle påpeka att försämrat mörkerseende inte påverkar förmågan att upptäcka annan trafik, såvida inte denna flyger utan belysning. Så fort man kan se om en lampa är röd eller grön använder man tapparna i ögats näthinna, och de hanterar inte mörkerseendet. Samma sak gäller vid landning där man orienterar sig efter bankantsljusen. Där är inte mörkerseendet inkopplat.

    Mörkerseendet är i första hand kopplat till stavarna, som i huvudsak sköter det prerifera seendet.

    Vad som händer med försämrat mörkerseende är att man ser mindre eller ingenting av terrängen, vilket kan vara ett problem vid en eventuell nödlandning.
     
  12. Ejvind

    Ejvind Medlem

    tjaa.. det är kanske sant att stavarna i ögat ändå är lite väl "lågupplösta" för att kunna upptäcka strobes/nav-light..

    angående möjligthet att upptäcka eventuella hinder på marken vid nödlanding så är ju frågan hur snabbt mörkerseendet förbättras igen när man sjunker ner till lägre höjd.. men man tycker ju att det borde gå rätt fort ändå.

    Jag skulle nog personligen iallfall vid flygning enmotor mörker hellre välja en en högre flygnivå, upptill FL100, för jag tror att den ökade tiden samt räckvidden man får vid ett evenuellt motorbortfall om man har högre höjd väger tyngre än den marginellt minskade mentala kapacitet samt mörkerseende man eventuellt har under landningsfasen. men jag är medveten om att det råder delade meningar kring detta.. jag skulle iallfall våga påstå att det är säkrare att ligga på FL100 än 2000 ft.

    hur som helst är det ju ändå ganska riskabelt att flyga enmotor på natten för chansen att klara ett en nödlandning är ju inte allt för stor.

    sen är det ju väldigt individuellt hur man reagerar av att flyga på dessa höjder så något entydigt svar finns ej.
     
Laddar...

Dela sidan