Lufttryck - QNH, skillnad?

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Mikael, 2 December 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Mikael

    Mikael Medlem

    Jag har en undring om hur QNH och aktuellt lufttryck hänger samman.

    Man skulle tycka att det är samma sak men idag när jag kollde på SMHIs, regelbundet uppdaterade, site så skiljer deras lufttryck från gällande QNH på samma plats.

    I morse så angav SMHI lufttrycket till 1031,7hPa i Linköping (Malmslätt) samtidigt som både ESCF Malmen och ESSL Saab hade ett QNH på 1030.

    Under förmiddagen sjönk SMHIs värde till 1031,5hPa medan QNH fortsatt var 1030.

    Ok, knappt två hPa, sådär 40-50 fot i höjd, är kanske inte så farligt men varför?
    Jag gissar att SMHIs mätning görs på Malmen så de borde ha samma indata som tornet.

    Någon som vet?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    På flygplatsen mäter man det aktuella lufttrycket – QFE. Ifrån QFE räknar man ut dels QNH, dels det "meteorologiska" lufttrycket – QFF.

    QNH och QFF är olika saker. QNH är det lufttryck man skall ställa in på höjdmätaren för att den skall visa flygplatsens höjd över havet när flygplanet står på marken. QFF är det lufttryck som skulle råda vid havsytans nivå om flygplatsen råkade ligga där...

    Höjdmätaren är kalibrerad för att visa rätt höjd i standardatmosfären (ISA). När man gör om QFE till QNH så utgår man alltså från förhållandena i ISA. Vid de ganska låga höjder som flygplatser i vårt land normalt ligger på så kan man räkna med att lufttrycket ändras 1 hPa för 27 fots ändring i höjd i ISA. För Malmen som ligger på 308 ft höjd är alltså QNH 11,4 hPa större än QFE. (Sedan avrundar man QNH nedåt till jämnt heltal.)

    När man räknar ut QFF så måste man ta hänsyn till vilka atmosfäriska förhållanden som faktiskt råder – framförallt temperatur. I ISA är temperaturen på 308 ft höjd drygt +14°C. I morse var det gissningsvis någon minusgrad vid Malmen. I kallt väder är tryckförändringen större vid en given höjdförändring. Det betyder att skillnaden mellan QFF och QFE är större än skillnaden mellan QNH och QFE – därför var det rapporterade lufttrycket för Linköping större än QNH. En varm sommardag skulle det vara tvärtom.

    Att QNH inte ändrades när QFF sjönk 0,2 hPa kan bero på avrundningen eller på att temperaturen stigit.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Mikael

    Mikael Medlem

    Tack Airborne för ett ytterst klargörande svar :))

    Vet du om man kan se QFE (QNH) med en decimal någonstans?

    Tänker att det kan vara bra när man vill verifiera sin höjdmätare.
    Lite petigt kanske men..

    \Mikael
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag förmodar att du kan kontakta tornet och få QFE med en decimal. QNH anges aldrig med decimaler så jag tror inte att tornet har sparat den uppgiften efter uträkningen. Vill du ha QNH med en decimal så kan du ju alltid själv räkna om från QFE med en decimal.

    Skillnaderna är så små (mindre än 3 fot per 0,1 hPa) så för att ha någon större glädje av decimalerna måste du befinna dig precis på den flygplats där mätningen gjorts och ta även hänsyn till skillnaden i höjd mellan flygplatsens referenspunkt (som QFE avser) och marken på den plats där flygplanet står, likaså höjdmätarens höjd över marken...
     
  5. Mikael

    Mikael Medlem

    Jo, men just så tänkte jag.

    Många flygplatser har ju höjder angivna för TDZ i båda banändar.
    Så med ett framräknat QNH med decimal så borde man se rätt noga hur höjdmätaren stämmer.
    Höjdmätarens höjd över asfalten är ju känd.

    För den klåfingrige finns ju oxå en justerskruv...
    Vi ska naturligtvis inte mickla med de certifierade instrumenten.

    I Linköping lär det dessutom finnas en referenspunkt på Stora torget där lantmäteriet placerat en mässingsplatta med noga specificerad höjd och koordinater :)

    Mitt intresse för kontroll av höjdmätare väcktes, denna gång, av att min transponder (Trig TT21) och min EFIS (MGL), med QNH 1013 inställd, skiljer 125 fot i höjdmätningen redan före installation :(

    \Mikael
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Hmmm. Har transpondern en egen höjdmätare/encoder?
     
  7. Mikael

    Mikael Medlem

    Jo, men visst är det så.

    Numera sitter det inbyggt i transpondrarna.
    Förr fick man koppla till en separat höjdmätningsdosa till dem, en "encoder".

    Hur det är på stora maskiner vet jag dock inte. Där är det kanske annorlunda.

    \Mikael
     
  8. wernvik

    wernvik Medlem

    Många flygplatser har ju en punkt på plattan där höjden är specificerad på VAC kortet. Ställer man in aktuellt QNH och står på denna punkt bör väl höjdmätaren visa den specificerade höjden om mätaren stämmer?
     
  9. J.Eriksson

    J.Eriksson Ny medlem

    Hej!
    Som "airborne again" skrev ovan använder QFF verkligt temperaturavtagande medan QNH använder sig av 1,98 grader/1000ft.

    Använder du QFF för att "verifiera" din höjdmätare kommer den således visa fel oavsett hur "bra" den är (förutom på en exakt ISAdag), eftersom den är kalibrerad efter ISA atmosfären.

    Vill bara poängtera: Använd ALDRIG tryck du hittar på meteorologiska kartor eller QFF för flygning. Det har skett haverier pga detta. För det första kan höjdseparationen minska mellan flygplan och för det andra kommer du vissa dagar få minskad hinderfrihet.
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Den kontroll man skall göra som pilot före start är ju att varje höjdmätare visar max 60 fot fel när lämpligt lufttryck är inställt. Redan av det kan man ju se att (minst) ett av dina instrument måste visa fel. De ±60 fot inkluderar förstås fel som kan uppstå pga avrundning av QNH (upp till 27 ft) så jag skulle gissa att instrumenttoleransen är ±30 fot. Flygtekniker vet säkert bättre!
     
  11. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Hej

    Så höjdmätaren ska alltså alltid visa rätt höjd över havet vid en flygplats då aktuellt QNH ställs in? Oavsett temperatur?
    Förstår jag det rätt om det är för att QNH räknas fram genom ett temperaturavtagande som höjdmätaren redan är kalibrerad för?

    Sen en annan met-sak: Jag blir inte klok på det här med tryckhöjd.
    Om jag vill räkna ut ett plans prestanda på ett fält så måste jag veta tryckhöjden där, eller hur? Och det går väl inte att vara lat och ta elevationshöjden rakt av så hur gör man? Jag har en teori om att man tar reda på fältets QFE och tar skillnaden mellan detta och STD 1013. Får jag då fram siffran 30 så är tryckhöjden 30*30 (eller mer exakt 30*27) ca 900 fot.

    Jag har bara två ämnen kvar nu att klara och Met är ett av de.
    Mycket tacksam för svar på dessa bägge frågor. Eller snarare påståenden, så jag har fattat allt rätt..
     
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Rätt förstått på alla punkterna!
    Det du behöver veta för prestandaberäkningarna är täthetshöjden -- men för att kunna avgöra den så behöver du för all del tryckhöjden först.
    Ja, man kan räkna som du gör men i allmänhet så är det lättare att få tag på QNH så räkna istället ut en justering av flygplatsens höjd med hjälp av skillnaden mellan QNH och 1013. Om t.ex flygplatsens höjd är 540 fot och QNH är 1003 så skall du korrigera höjden med (1013-1003)*27 = 270 fot vilket ger dig en tryckhöjd av 810 fot.
     
  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag tänkte lite tokigt först när jag skrev föregående inlägg och har ändrat det nu. Om du hann läsa det först, så läs det igen!
     
  14. J.Eriksson

    J.Eriksson Ny medlem

    Japp, en höjdmätare kommer att visa fälthöjden om aktuellt QNH ställs in oavsett temperatur. Detta eftersom QNH är QFE reducerat till MSL enl ISA.

    Ang fråga två.
    Ur prestandasynpunkt är det densitetshöjden du är intresserad av, jag återkommer till detta.
    Hur får vi fram tryckhöjden operativt?
    Jo, det enklaste rent operativt är att du skruvar in 1013,25 hpa på höjdmätaren. Det som visas då är din tryckhöjd. Därefter går du in i POHn på ditt flygplan. Där går du in med temperaturen upp till din tryckhöjd (som du fick fram i det tidigare momentet med höjdmätaren). Det du i praktiken gjort genom detta är att räkna ut din densitetshöjd.

    Vill du istället räkna det förhand (exempel):
    Fältet 1000 ft.
    QNH 1003

    Skillnaden mellan QNH och STD är 10 hpa. 10 * 27 = 270 ft.
    I och med att trycket är lägre än STD ligger MSL högre upp och du får du addera detta till fälthöjden.
    Tryckhöjden -> 1000 + 270 = 1270 ft Flygfyren.jpg
    Bifogar en skiss som förhoppningsvis förklarar det på ett tydligare sätt.

    Vill du sedan konvertera detta till densitetshöjd får du använda navsnurran, tyvärr har jag ej tillgång till en sådan just nu.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ok. 1000 tack. Då var jag rätt ute och funderade iaf. Ok QNH är alltså vad som gäller men att man då lägger på fältets elevation (om den nu är något att tala om)

    Ang Densitetshöjden du nämnde så är jag med på det, bara det att i alla tabeller jag stött på här under teoriutbildningen så får man gå in i en tabell och välja rätt tryckhöjd och sedan rätt temperatur så det blir väl samma sak av det hela till slut.
     
  16. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jo men jag var med på det, så tack igen...
     
  17. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Stämmer detta verkligen? Jag pluggar ir teori nu och överallt -framförallt i oxford litteraturen- står det att vid QFF används aktuell temp vid flygplatsen men i isotermi ner till havsnivå dvs UTAN tempförändring...
     
  18. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Nja. Jag skrev ingenting om temperaturavtagandet utan bara att QFF använder sig av verklig temperatur vid flygplatsen.
     
  19. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ja precis. Visst är det så? Blir lite förbryllad.. :)
     
  20. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Syftet med QFF är ju att få jämförbara lufttryck för meteorologiskt arbete. Det är ingen mening att försöka rita isobarer efter marklufttrycket såvida inte marken i princip ligger vid havsytans nivå. Den definition av QFF jag sett är att lufttrycket räknas om till havsytans nivå enligt "meteorologisk praxis". Jag är förvånad över att man räknar med isotermi men vad man än väljer så är det i någon mening "konstgjort" och om meteorologerna tycker att det fungerar bra, så... Det har ingen praktisk betydelse för flygning exakt hur det går till.
     
Laddar...

Dela sidan