Lyssna på AFIS och okontrollerade flygfält nära Stockholm

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av AndreasP, 11 Maj 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. AndreasP

    AndreasP Ny medlem

    Hej alla, det här blir mitt första inlägg här.

    Jag håller just nu på att skola till PPL och har genom åren spenderat orimligt mycket fritid på Bromma och Arlanda med att lyssna på flygradiotrafiken. Det är intressant och spännande, radiotrafik på kontrollerade flygplatser känner jag att jag har bra koll på. Däremot har jag sämre koll på hur det vardagliga radiosnacket går på okontrollerade flygfält/klubbar och AFIS-flygplatser. Därför tänkte jag ta en tur ut och lyssna lite på dessa också.

    För att göra det lite effektivt så behöver jag hitta något bra okontrollerat flygfält i närheten av Stockholm som har mycket trafik, samt även en lämplig AFIS-flygplats för detta ändamål. Har ni några tips, och gärna vilka tidpunkter som är mest trafikerade? (typ Skå-Edeby en fin lördagförmiddag kanske? för AFIS: Eskilstuna?)
     
  2. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Som du väl nästan själv nämner så är det en helg med fint väder som gäller. Ett par förslag är Vängsö utanför Gnesta och Sundbro utanför Uppsala. På Sundbro har de dock restriktioner många helger så det kan vara idé att slå dem ett mail först.

    När det gäller AFIS finns bara Eskilstuna i närheten av Stockholm, annars är det nog Skövde eller Mora som är närmast. Ingen av dessa två har dock nån publicerad öppethållningstid. Men även på Kjula kan det ju vara mest trafik på helgerna när AFIS är stängt så då faller även det.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Mja, "många" är väl att ta i...
     
  4. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Jag vet inte om hemsidan är korrekt uppdaterad. Men sist jag frågade stämde detta också:
    15 juni - 15 augusti: PPR ALLA söndagar, helgdagar och helgdagsaftnar.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Precis. Om jag räknar rätt så berör PPR-kravet 11 dagar utav c:a 110 dagar på "helger" varje år (lördag+söndag+helgdagar). PPR betyder inte heller automatiskt att man inte får flyga. Faktiskt är det av 365 dagar i år 2021 totalt 6 dagar när flygning inte är tillåten på Sundbro. Men de kompletta reglerna är både detaljerade och krångliga, därför har vi vissa dagar och tider PPR istället för att publicera alla detaljer.
     
  6. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Ingen har väl påstått att man inte får flyga vid PPR?
    På Sundbro är det restriktioner i form av PPR för alla under 9 av de kommande 13 helgerna och restriktioner för skol- och bogserflyg samt tidsrestriktioner alla helger året runt (återigen om hemsidan är rätt för besökande). Det KAN betyda att om man åker dit en dag utan att kolla först så KAN det vara mycket låg aktivitet.
     
  7. AndreasP

    AndreasP Ny medlem

    Toppen, tack Anders!
     
Laddar...

Dela sidan