Märkligt radiostrul?

Diskussion i 'Flygteknik' startad av FarewellFire, 14 Mars 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Ärade forumiter,

    Har nu vid två olika tillfällen upplevt något i mina ögon (och öron) väldigt märkligt vid flygning i ett specifikt plan. Scenariot har båda gångerna varit detsamma. Jag lämnar Västerås och talar med tornet med god mottagning och sändning (readability 5 enl. torn). Lämnar sedan österut, stiger till runt 5000 fot och kontaktar Stockholm Control. Jag hör kontrollen bra men de uppger efter ett tag readability 1-2 (detta när jag ungefär är vid Skå-Edeby) och jag tvingas till slut vända åter mot Västerås där kontakten återigen är god med tornet.

    Detta sker alltså endast i ett specifikt plan och har inte upplevts med andra individer. Jag testar med två olika headset i planet så det är inget fel på detta. Jag har god vana av utrustningen (Garmin 430) så det bör inte vara något problem med squelch eller liknande. Vid båda tillfällen är väderförhållanden goda så atmosfäriska störningar känns uteslutet.

    Talade med en instruktör som var lika förbluffad som jag. Är det något fel på utsändningen borde ju detta rimligtvis även höras av Västeråstornet?

    Är det någon med liknande erfarenhet som kan bringa ljus över frågan?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Kan bara komma med lösa spekulationer... När du pratar med Hässlö så är du tämligen nära den mottagande masten. När du pratar med Sweden så kan mottagningsmasten vara långt borta.

    Mina två bästa gissningar är kabel/antennproblem eller att sändareffekten är för låg (överhettning eller annat fel i apparaten)
     
  3. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag och nämnde instruktör var inne på samma spår. Att jag hör CTRL torde bero på att deras sändare har "något" högre effekt än den på min futtiga PA28. Dock trist att det sker och jag får därför ta ett annat plan nästa gång det vankas flygning över hufvudstaden. =)
     
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Dum fråga men... har du rätt på decimalerna i frekvensen? Du kan få kontakt även om frekvensen inte är 100% men ändå inom bandbredden, men då kan det låta så.
     
  5. Johan Nilsson

    Johan Nilsson Medlem

    Har du bara en radio i planet?
    Annars prova om du hörs på den andra.
     
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Nu kom jag ihåg, jag hade liknande problem mot Sweden en gång när jag glömde starta ANR på min LightSpeed Zulu 2.
     
  7. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Hur kunde du glömma/missa att starta den? o_ODet brukar ju bli ett förfärligt brus i lurarna innan ANR sätts på.. iaf i mina lurar.
     
  8. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Jag har gjort samma fadäs med mina Bose. Även om den passiva dämpningen inte är fantastisk så är den tillräcklig för att i alla fall jag skall lyckas glömma bort den i övrigt checklistepillande (Lösningen är såklart att låta aktiveringen av ANRen bli en del av checklistearbetet). Med ANR avstängt så upplever jag inget brus eller liknande, utan bara vanliga flygplansljuden utan lika mycket dämpning.
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Samma här också, fastnade i checklistorna =)
     
  10. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Ingen dum fråga! Jag kollade detta och jag var rätt inställd. Jag sprang in i en kille nere på klubben som skulle ut och flyga samma plan idag och det visade sig att både han och hans kompis upplevt samma radiostrul med just det planet. Med detta i åtanke är jag lite besviken att man inte åtgärdar problemet eller är transparenta med det. Nu fick man det att låta som att det var mig det var fel på men när flera upplevt samma sak så pekar det ju snarare på att det är ett faktiskt fel. Och man är ju lagom glad när man återigen får betala en bra bit över en tusenlapp för att tvingas vända hem igen. =(
     
  11. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Lite OT men för mig som aldrig kört Bose eller LightSpeeds ANR - måste dessa aktiveras manuellt vid inkoppling? Min (AKG) går igång automatiskt när jag kopplar in headsetet...
     
  12. Merf

    Merf Aktiv medlem

    På Bose måste man aktivera manuellt (iaf när man kör med GA-pluggar). ANR och blåtandsfunnktionalitet drivs av batteriet, medans kommunikation inte kräver extern ström, så de har väl löst det så att man startar det som drar ström från batteriet manuellt. Betyder att det också går att använda utan att det är inkopplat i något, samt såklart att man inte behöver slösa på batteret om man skulle göra något med planet som kräver att man använder headsettet men inte behöver ANR (kanske inkopplad med markström och gör någon sorts service och testar saker eller något?).

    Det är väl som med det mesta att det finns både för och nackdelar. Har inte testat någon som går igång automatiskt, så jag har inte bildat mig en uppfattning om vilket tillvägagångssätt jag tycker är bäst.
     
  13. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Hmm, när jag tänker efter kanske jag också faktiskt slår på ANR på egen hand. Jag kan slå av/på den funktionen men har för mig att den år på automatiskt så fort jag kopplar in det. Men ska inte svära på det, ha ha.
     
  14. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    ___________________

    Jag undrar lite hur du tänker.

    1. Varför fortsätter du i TMA:t om du inte CTR hör dig? Eller varför går du så högt på väg mot STHLM. Det är ju inget problem att gå i fri luft på lägre höjd och kontakta BMA när du närmar dig sta'n. Förutsätter då att du inte ska öva något speciellt och därför ligger så högt. Synd att behöva vända pga dålig com, när det går att flyga ändå. Innan du vänder går det att snacka med BMA i st f CTR. Dom är alltid hjälpsamma.

    2. Så till huvudfrågan. Att CTR inte hör dig har inget med ANR att göra, blockar ju bara oljudet fr coqpit i dina lurar. Du upplever ju heller ingen bättring med andra lurar!
    CTR har så känsliga mottagare och antenner, så jag misstänker starkt din sändare. Har du inte missat i frekvensinställningen, vilket inte är troligt så många ggr, så sätter jag en peng på att du får en frekvensdrift eller effektminskning när radion blir varm.
    Det skulle kanske också bero på dålig elanslutning till radion. I mottagning tar den ganska lite ström, men när du sänder får du ett långt större spänningsfall i en glapp eller korroderad anslutning, med dålig uteffelkt som följd, vilket gör att du inte hörs på lite hall.

    Lycka till å va inte rädd att flyga bara för att radion inte hörs på håll.
    Mvh
     
  15. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Bra frågor!

    1) Höjden handlar om hängslen och livrem i mitt fall. Det är en sak att flyga ME över tätbefolkat eller bökig terräng, då har man ändå något som håller en uppe vid ett (1) motorbortfall. Däremot finns det inte mycket bra ställen över Stockholms stad att landa på för den med en motor så jag tar hellre bokstavligt höjd i frågan. Sedan har jag tänkt det som att jag gör livet lite lättare för Bromma om jag lägger mig högre upp, då krockar jag inte med deras inflygningar till exempel.

    2) Nej, det har inget med ANR att göra, det tog jag upp för att belysa just det. Har pratat runt lite och din kloka insikt här stärker ytterligare min misstanke att det är sändaren på planet ifråga!
     
  16. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Hur upplever Vå-s din sändning när du återvänder? Hör dom dig sämre på väg in än ut?
    Det kan i o f s skilja litet pga annat läge/riktning på kärran gentemot utflygningen (alla antenner är riktningskänsliga) och har du inte testat, så gör det, från ett par olika punkter på vägen ut och in.
    V-ås tornet är ju inte överbelastat, så de hjälper dig säkert om du förklarar anledningen. Du kan ju oxå slå en pling i förväg och förklara situationen.
    Glöm förstås inte antennen som ju är en annan källa till problem. Korroderade kontakter och speciellt vatteninträngning är helt förrödande för uteffekten.
    Här måste antennen mätas med en sk ståendevåg-meter (SWR-meter) för att kunna bedöma dess effektivitet.
    Lycka till !
     
  17. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag minns att jag den första gången ropade upp och förklarade vad som hänt eftersom de lät lite frågande varför jag var tillbaka så snabbt. Då sa de uttryckligen att jag hördes perfekt och andra gången fick jag "I read you 5" på min radio check så jag tror att sändareffekten helt enkelt är god nog när man är väldigt nära tornet men därefter blir det inte något vidare.
     
  18. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Du få väl sticka ut å prova från en 4-5 olika platser ut ifrån tornet, för att få koll på vilken distans som du har förbindelse på, om du orkar. Annars blir det till att anlita fackservice.
    Är du lite hemma på el o elektronik, så kan du ju kolla el- o antennanslutningarna och speciellt jordning, innan du kallar in expertisen.
    Jordningen är alltid lurig, för att det kan se perfekt ut innan man lyfter av kontakten. men under kan det var både rost och annan korrotion, beroende på olikheter mellan materialen.
     
Laddar...

Dela sidan