Möjlighet att se över tidsgränsen för att ändra inlägg?

Diskussion i 'Flygfyren Q&A' startad av Swip, 29 December 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Swip

    Swip Medlem

    Jag har nu flera gånger sett pinsamma stavfel m.m. i mina inlägg och inte hunnit ändra dem inom tillåtna fem minuter :oops:. "Skyll dig själv" kan man naturligtvis tycka, jag borde ha upptäckt dem innan jag postade. Visst, den attityden kan man ha... ingen katastrof för min del. Men finns det en medkänsla för oss (kanske bara jag) klantar som behöver ändra undrar jag om man skulle kunna våga bli lite djärvare och utöka tidsgränsen? Förstår att funktionen tidigare missbrukats och att det är därför tidsgränsen finns.

    Ett sätt som man skulle kunna resonera är att helt enkelt pröva fundera över en tidsgräns på exempelvis ett dygn och sedan bedöma hur många inlägg som de som skriver mest på forumet skulle kunna ta bort. I dagens takt av inlägg tror jag att det skulle handla om ett till två inlägg.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Fem minuter är väldigt lite. De flesta fora har betydligt mer -- om ens någon tidsgräns.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Anledningen till den rätt så strikt satta tidsgränsen för ändring av inlägg verkar ni redan känna till. Det som hände för några år sedan var att en medlem valde att gå in och ta bort sina inlägg genom att redigera varje inlägg och ta bort innehållet och sedan spara det igen. Detta förfarande förstörde en hel del trådar.

    När det gäller tidsgränsen på 5 min så handlar det inte om att någon ska behöva skylla sig själv för att inte ha stavat eller skrivit rätt. Jag kommer att se över tidsgränsen och sätta en ny lämplig nivå.

    Att inte ha en tidsgräns tror jag inte är en bra väg att gå. Det kan leda till att diskussioner blir konstiga om man svarar på det någon har skrivit och sen ändras innehållet i det ursprungliga inlägget.
     
  4. Swip

    Swip Medlem

    Fredrik,

    Tack för återkopplingen! Jag får börja med att förklara att jag inte alls tror att din åsikt är att "man får skylla sig själv". I sådnat fall hade du öht inte haft funktionen för att ändra inlägg :). Jag skrev det eftersom, vis av erfarenhet från andra forum, att det motar de skribenter som sitter med kliande fingrar och tänker sig skriva något i stil med "Korrekturläs inläggen innan du skickar istället" :).

    Hur mycket styr du "det tekniska" i forumet? Om du kan påverka villkoren för ändra-funktionen vore en intressant modell att ha villkor i stil med att man

    1) får ändra fritt antal inlägg inom 24 timmar från att de skickats
    samt att man
    2) får ändra ett eller ett fåtal inlägg, oavsett åldern på inlägget, per 24 timmar.

    Det sistnämnda skulle göra att man kan ha trådar som "Mina tips på bästa flygtidningar" och hela tiden kunna uppdatera det första inlägget varefter man hittar nya tidningar, tidningar läggs ner, länkar ändras osv.
     
  5. AlohaBird

    AlohaBird Ny medlem

    Blir ju knepigt när föregående ändrar sitt inlägg en annan replikerat på? Bör nog inte vara någon längre stund isåfall för korrigering. Stavfel är ju pinsamt, men väl egentligen mest något som den författande upplever, och det mkt mer än de läsande. För mej förefaller forumet vara lyckligt förskonade från onödiga "påpekare" i svenska språket etc.
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Jag löser problemet med att folk ändrar i sina inlägg efter att ha fått svar genom att citera hela eller relevanta delar av det jag svarar på så att det finns kvar till eftervärlden.

    Detta efter att på andra forum ofta råkat ut för att motståndare i diskussioner ändrat i sina inlägg när jag kommit med svar som bevisar att de haft fel, vissa har väldigt svårt att erkänna fel ;)
     
    • Gillar Gillar x 2
  7. Swip

    Swip Medlem

    Min uppfattning är att användare ska kunna hålla sig till normalt hyfs och följa regler. Att sätta tekniska begränsningar för att man inte litar på användare, som har ambitionen att vara kvar, är knepigt i min värld. Det är lättare att förstå tekniska begränsningar mot sabotage från användare som väljer att lämna i affekt, mot SPAM-robotar, hackare osv.

    Håller med dig till 100 %. Det var absolut inte min mening att ens antyda att det skulle förekomma "påpekare", mobbare eller liknande på forumet. Hade jag kunnat ändra mitt första inlägg hade jag kunnat lägga in en rad om detta i slutet på första inlägget ;).

    Jag skriver helt utifrån hur jag känner inför att lämna inlägg i ett skick som är sämre än jag önskar, oavsett om det är stavfel, syftningsfel, en länk som inte fungerar som den ska osv.
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag håller också med om att det är lite konstigt att sätta tekniska begränsningar för alla när ett fåtal missköter sig. Varning och avstängning är bättre medel vid regelbrott
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nu har jag tagit till mig av den diskussion som har förts här angående möjligheten att i större utsträckning kunna redigera redan gjorda inlägg.

    Tidsgränsen för att kunna redigera en ny tråd/ett nytt inlägg är nu satt till 24 timmar. Jag kan inte se något skäl till varför ett inlägg ska kunna redigeras utan någon bortre tidsgräns. 24 timmar borde vara fullt tillräckligt för att kunna upptäcka stavel/faktafel/brutna länkar etc. Efter det tidsfönstret går det ju att komplettera informationen med ett nytt inlägg. Jag ser inte att detta tidsfönster ska hämma medlemmars skrivlust
    I nuläget finns det inte stöd för sådan funktionalitet i plattformen.

    Jag hoppas denna förändring blir bra för de flesta :)
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Låter bra. Så att folk hinner rätta till sina stavfel ;)
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Har den nya tidsgränsen för inläggen fungerat?
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tur för såna som mig som utvecklat nån form av ålders-dyslexi ;) Måste ju läsa mina inlägg 10ggr innan jag ser alla fel (om jag har tur) ;)
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Swip

    Swip Medlem

    Fredrik,

    Jag har inte haft anledning att nyttja den längre tidsgränsen än. Men jag vill tacka dig för att du är lyhörd för förändringsförslag. Inte bara här utan ser ju samma sak i andra trådar. Kanon! (y)
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan