Markström till Cessna 172

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Fredrik, 8 September 2006.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Någon som vet hur vanligt det är att man har tillgång till markström för små privatflygplan? Anledning till att jag frågar är för att jag hade tänkt att försöka lära mig GPSen som sitter i ett av flygplanen på flygklubben i Norrköping där jag flyger just nu.

    Att sitta med strömmen tillslagen på marken utan att motorn är igång eller att extern ström är inkopplad kommer ju ganska snabbt att tömma batteriet på ström.

    Då tänkte jag att om man kan koppla in extern ström på marken så går det ju faktiskt att ha GPSen igång så att man kan lära sig hur den fungerar innan man kommer upp i luften. Att bara läsa GPS-manualen på marken och sen försöka lära sig och knappa på den i luften känns inte helt optimalt för då har man så mycket annat som kräver uppmärksamhet.

    Mvh

    Fredrik
     
  2. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    På klubben hos oss har vi en "startvagn" med två (tror jag iallafall, jag har aldrig behöft den så jag har inte tittat närmare) bilbatterier på, som man kan serie eller paralellkoppla beroende på om man behöver 12 eller 24 volt.

    På skolan har vi dels ett stort markströmsaggregat, som räcker till för att starta SK60-motorerna med enligt lärarna, och startmotorn ska väl dra runt 400 A när man trycker på knappen sägs det. Det är väl inställbart, så att man kan ställa det på både 12 och 24 volt tror jag.
    Sen har vi dels en STAGG (STartAGGregat), som i princip är en Volvo B30-motor med en generator på. Den ger 28 volt (till 24 volts system då) ut, så att man kan starta flygplan med den...

    Vad som finns på andra flygplatser vet jag inte, men det är dom lösningarna jag har sett på det iallafall... Har ni ingen tekniker på klubben som du kan fråga hur du kan göra?

    //Cristian
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jo, vi har en flygtekniker som servar flygplanen på klubben. Tanken med markström slog mig igår. Så nästa gång jag träffar rätt person ute på klubben så ska jag fråga om den möjligheten finns.
     
  4. goreri

    goreri Ny medlem

    Hej Fredrik
    Liksom på de flesta andra flygklubbar har vi batterivagn och anslutningskabel för DC på NAFK. Din flyglärare borde ah upplyst dig om detta. Kom bara ihåg att C172 kräver 24 V medan de flesta andra flygplan som finns på klubbarna ska ha 12 V.
    mvh/Göran E
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Göran!

    Tack för informationen!

    Mvh
    Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan