Maxålder för att vidareutbilda sig till trafikpilot?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av empame, 31 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. empame

    empame Ny medlem

    Vad tycker ni är maxåldern för att vidareutbilda sig till trafikpilot? Är själv 38 nu och är helt inne på att börja läsa ATPL osv.

    /Fredrik, Moderator
     
  2. Roffe

    Roffe Ny medlem

    Jag var själv 38 när jag bestämde mig för att satsa på att bli yrkespilot och än så länge är det ingen som har idiotförklarat mig.
     
  3. empame

    empame Ny medlem

  4. empame

    empame Ny medlem

    Spännande, hur gick det? Vilken skola valde du? Jobbar du idag och isf på vilket bolag?
     
  5. Roffe

    Roffe Ny medlem

    Har inte kommit längre än ungefär halvvägs genom I-skolningen än så för de som vill idiotförklara mig så finns det gott om tid än. ;)

    ATPL-teorin gjorde jag på Flygteoriskolan i Järfälla och det praktiska blir nog på Flyguppdraget alltihop.
     
  6. empame

    empame Ny medlem

    Det är väll bara att köra på och hoppas på att nått bolag är intresserad av en sen :tup
    Gjorde du ATPL på heltid eller distans? Har "skummat" igenom böckerna och får för mig att det är blir rätt tungt att klara der på distans...
     
  7. Roffe

    Roffe Ny medlem

    Körde distans vid sidan om heltidsjobb och kan väl säga som så att om du har råd att ta tjänstledigt så är heltid att föredra, annars tycker jag du ska satsa på en distanskurs. Det är tufft men det funkar om man har självdisciplin nog att avsätta 3-4 timmar om dagen till studier. Kan intyga att efter 8 timmar på jobbet känns det inte alltid jätteskoj att behöva gräva ner sig i böckerna, men det går om man ger sig fan på det. Kursplanen är bra och det är noga uppspaltat vad du ska läsa varje vecka så du vet hela tiden hur du ligger till.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Härligt att höra Fredrik! Visst har man själv gått i de tankarna, speciellt eftersom man ändå har gjort en bit av den praktiska biten. Undrar själv vad flygbolagen anser om att anställa nykläckta äldre piloter... Har uppfattning om att tex i USA så är det ett plus om man redan har en annan utbildning och erfarenhet i botten när man söker pilotjobb. Vet inte hur det är i Europa.

    Håller tummarna för det projektet!!!

    Jonas
     
  9. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Hej!
    Har en kompis som blev anställd som styrman på Golden vid 40 års ålder, och det var hans första flygjobb. Så det går... Sen sa han upp sig efter ett år för att han inte gillade arbetstiderna!

    / Staffan
     
  10. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Min uppfattning är att bolagen ser det som en fördel om man är lite äldre och har gott om livserfarenhet samt erfarenhet från andra branscher. Jag hade en teorilärare på flygteoriskolan (gick där för ett par år sen) som just hade bytt bransch och fått jobb på bizjet. Jag säger; Kör på!! :)
     

Dela sidan