Mayday != nöd?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Micke_xyz, 4 September 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Har på sistone sett några filmer med krashande flygplan och helikoptrar och piloten ropar ofta över radion något i stil med "We're gonna crash, mayday, mayday!", ja ni vet, helikoptern krashar och det exploderar som om den fraktade rent nitroglycerin.

    Men, är "Mayday" verkligen relevant att använda mitt i ett nödmeddelande? Det är väl ingen deklarering av nöd i sig?
    Mayday används väl för att jag vill sätta högsta prioritet på mitt meddelande på en trafikerad radiokanal? Är det tyst på radion när jag får motorbortfall kan jag väl lika gärna ropa upp och meddela min situation utan något Mayday?

    Inte för att actionfilm brukar ha så många rätt vad gäller facktermer...
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Utan att använda Mayday blir det väldigt svårt för ATC att tolka ditt tillstånd. Genom att använda Mayday får de direkt indikering på att du är i distress, och vidtar då lämpliga åtgärder via RCC etc för att kunna hjälpa dig. Du kanske har hört talas om de olika emergencyfaserna (INCERFA, ALERFA, DETRESFA)?
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    MAYDAY är en deklarering av nöd och används i början av anropet.
    Sen finns "il-meddelande" PAN PAN PAN, som används i början av en sändning där du har ett viktigt brådskande ärende, men där ditt luftfartyg i sig inte är i nöd. Ex. om någon av passagerarna får hjärtinfakt och du måste fram med högsta prio.
     
  4. merheim

    merheim Ny medlem

    Precis som domino skriver så är mayday deklarering av nöd i sig. Sedan innebär användandet av mayday i anropet att själva radiomeddelandet har högsta prioritet.

    Man kan även "declare an emergency ", detta används väl i stort sett endast när man har pågående kontakt med ATC och man har en pågående situation som är "nära " nöd och känd av ATC.

    Exempelvis om du meddelar ATC att din motor går ojämt och de har redan prioriterat dig för landning, när oljetrycket sedan försvinner så vill du deklarera nöd. Har även hört (inspelningar) ATC ställa frågan "do you want to declare an emergency " i liknande situationer.

    Den enda pilot jag känner som varit i riktigt nödläge berättade att han glömde säga mayday och ATC glömde fråga men att det inte undgick någon vad det var frågan om, brandkåren stod i alla fall vid banänden och väntade vackert.
     
  5. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    I stand corrected, tack för svaren.
     
Laddar...

Dela sidan