MCR på gräs och till skolning

Diskussion i 'Flygteknik' startad av speedbird, 27 Januari 2008.

  1. speedbird

    speedbird Medlem

    Kul, Hoppas man hinner kika, Är 4s klar för provflygning då?
    ;)Mvh
    Speedbird
     
  2. DynAero

    DynAero Ny medlem

    4S är nog inte klar för passagerarflygning till 3 maj.
    Den ska flygas 50 timmar i ett utprovningsprogram innan andra än utprovarna får åka med. Just nu har den 4 timmar i luften.

    Välkommen ändå, det finns mycket att titta på, bland annat den nya bogsermaskinen MCR R100.
    Dessutom en massa aktiviteter och en del uppvisningar.
    Välkommen
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    DynAero:

    Jag vet inte om jag läst fel eller mittolkat något, men jag läste i något annat forum (minns inte var) ett rykte om att serietillverkning skall startas av 4s under 2008. Eller är det någon av syskonmaskinerna?

    Jonas
     
  4. DynAero

    DynAero Ny medlem

    Det stämmer att 4S är på gång att certifieras i ELA-1, och därmed kunna köpas fabrikstillverkad.
    Det finns stora förväntningar från DynAero om efterfrågan på den maskinen, eftersom den platsar i klassen under 1000 kg, och ändå är en fullstor fyrsitsare med goda prestanda.

    På flygmässan EUR Avia i Cannes i maj kommer den att lanseras.
    Vi kanske ses där?
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Intressant! Skulle vara kul att åka dit!

    Jonas
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Förresten, såg att en byggkit kostar runt 100 000 euro. Har du någon aning om vad en fabrikstillberkad kommer att kosta. Eller rent konkret, hur mycket behöver cash behöver jag och mina flygvänner samla på oss tills serietillverkningen sätter igång :tupX2?

    Jonas
     
  7. DynAero

    DynAero Ny medlem

    Ett fabikstillverkat ex. kostar ca. € 150.000 enligt de beräkningar som finns just nu, men det är preliminärt.
    I kalkylen ska man ta med att driftkostnaden är halverad mot jämförbara maskiner.
    Jag beräknar att kunna flyga min för 4-500 kr / timme, inkluderat alla rörliga kostnader, motoravskrivning och försäkring.
    Jag jobbar just nu på en finansieringslösning tillsammans med ett finansbolag, där målet är att kunna erbjuda kunden en helhetslösning, köp eller leasing inkl. försäkring till fast månadskostnad.
    Så svaret på din fråga blir, (om det går i lås med finanslösningen):
    € 30.000 kontant och sedan € 800 / månad ungefär.
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Klart intressant för många. Hur stryktåliga är dessa plan? Skulle de funka som skolkärror och misshandlas under skolning? Är det svårare att reparera dessa material? Går det att få dessa godkända för IFR?

    Jonas
     
  9. gramlin

    gramlin Medlem

    En annan fråga är också; passar de på lite sumpiga gräsfält?

    Yrar jag eller var XXC ute på Johannisberg i söndags?
     
  10. DynAero

    DynAero Ny medlem

    Den tråd som från början avsåg flyinn hamnade i en dialog om MCR.
    Startar därför en ny tråd inom mer passande rubrik.
    Några frågor som ställdes var:
    var XXC ute på Johannisberg i söndags.
    Detr stämmer, jag gjorde ett pass flygutprovning i 50 Kt vind på höjd, samt första gräslandningen med XXC.
    Passar MCR 4Spå gräsfält?
    Min uppfattning är att den fungerar bra på gräs, med hydrauldämpade ställ, och startprestanda lätt lastad ca. 200 m och max last ca. 350 m. med tillägg beroende på fältets kondition.
    Skolning.
    Det som kan påfresta lite mer under skolning är vid landningar, men med ett ställ som är förlåtande är inte belastningen på maskinen så stor. För övrigt är den mycket robust, byggd med samma teknik som aerobaticmaskinen CR100, och testad till +10G -4G inom certifieringen och nästan det dubbla i fabriksinterna tester

    Så länge den finns enbart som X-klass måste man söka tillstånd från LFS för att få grundskola med typen
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nu har jag flyttat över samtliga inlägg som rörde MCR till den här tråden, som tidigare återfanns i tråden http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=720&forumID=19

    Mvh
    Fredrik
    Moderator
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för ditt svar.

    Eftersom de flesta flyger klubbkärror så kan det vara intressant om man hittar lösningar som klarar hårdare tag. För 4s verkar vara högintressant för att möta de problem vi står inför när det gäller skenande kostnader.

    Jag är klart intresserad och skulle kanske hellre satsa på andel i en 4s eller dylikt istället för en gammal Piper. Frågan är när det realistiskt med leverans av en maskin om man hypotetiskt bestämmer sig till sommaren? Pratar vi 1-3 år?

    Intressant är oxo om en sådan maskin kan certifieras för IFR. Är det troligt?
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jonas, jag kan meddela att det här inlägget som du skrev ovan gjorde att forumet passerade 3000 inlägg. Bra jobbat! ;)

    Mvh
    Fredrik
     
  14. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Då kommer inlägg 3002 här!

    Jag är också intresserad av MCR4S och att försöka att så småning om bearbeta min flygklubb om att investera i denna modell för att få en modernare och ev. billigare kärra. Så jag följer denna tråd med intresse.
     
  15. DynAero

    DynAero Ny medlem

    Eftersom 4S redan finns flygande i snart 100 ex. och underlaget till certifieringen planeras vara klart till mässan i Cannes i början av maj, är det realistiskt att tro att den kan levereras till nästa vår.
    Normal produktionstid är 4-6 månader men med den ökande kapacitet som skapas med serietillverkning i nya fabriken så sjunker den tiden succesivt.

    Den osäkerhetsfaktor som finns är att EASA inte får klart ELA i tid, eller att något förändras i kraven som tar tid att uppfylla.
    Så här långt låter det hoppfullt i de rapporter jag får från Frankrike, där DynAero har månatliga avstämningar med representanter för EASA.

    Vill man ha en 4S tidigare än så, får man skruva ihop den, eller försöka hitta en som är till salu.
     
  16. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Det finns ju även andra flygfarkoster som är intressanta, men de är säkerligen betydligt dyrare än MCR4S.
    Men det är Cirrus SR20 och Dimond Air DA40TDI.

    Sedan kan det kanske vara intressant med en 2-sitsig maskin för att få ner bränslekostnaderna ytterligare. Som jag förstår det så kommer även andra plan att kunna klassas in i klassen över UL-B när EASA är klara.

    Det känns som om det finns mycket nytt som är intressant som kommer i framtiden.
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Oj... Det var jag som skrev meddelande 1000 och 2000. 2000 prickade jag in med flit. Men hade faktiskt glömt bort att vi närmat oss 3000. Skulle vara coolt om var man vann något var 1000e inlägg, typ en MCR 4s :e.

    (Fredrik du råkar inte ha ett par miljoner undanstoppade som du vill lägga ner på flygfyrens expansion?)

    Coolt i alla fall.

    Jonas
     
  18. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jonas, vem vet...Du kanske har en oanad talang för att pricka in jämna tusental? ;)

    Just nu söker jag efter riskkapital till Flygfyrens fortsatta expansion! Jag kommer inom kort gå ut med en nyemission! :e Skämt å sido, jag håller på med ett projekt som ska leda fram till ett forumbyte. Flygfyren håller på att växa ur sin kostym och behöver uppdateras på en rad områden. Mer om detta i ett senare inlägg.

    Mvh
    Fredrik
     
  19. DynAero

    DynAero Ny medlem

    Jag kan förstå att det finns många som tvivlar på att de utlovade last-och fartprestanda på MCR 4S stämmer för de avviker mot det vi är vana vid.
    Ofta lastar broschyrerna mer än planet och går avsevärt fortare.

    Vad är haken?
    Det enkla svaret är att det finns ingen, så Sverker är välkommen.

    Den lastar 4 pers som tillsammans väger 340 kg inkl. bagage.
    Då kan men flyga 4 tim med 65% ( 120 kt) och ha 45 min reservbränsle.
    Är man tre kan man tanka fullt och åka 10 tim med 65 % eller varför inte 12 tim med 55% som ger ca. 110 kt.
    Jag har nu flugit 23 timmar med SE-XXC, landat och startat på asfalt och tunga gräsfält utan problem, inkl. max last test.
    Max lastad, rullsträcka på asfalt 250 m. stoppsträcka 220 m.
    Landade och startade på Köpings gräsfält idag, uppför och mjukt men inget problem.

    Att inte MCR 4S har slagit igenom mer ännu beror på att den ännu bara finns som X-klass och måsta amatörbyggas.
    Den första certifierade fabriksbyggda beräknas rulla ut i april 2009

    Det finns idag ca 100 flygande ex. Vi ser sällan några på beg. marknaden trots att modellen flugit i åtta år.
    Det fanns någon som sa "saliga äro de som ej se men dock tro" men för alla som inte är saliga finns den i Västerås, så välkomna.
    Vi har också ett fik som nästan alltid är öppet, så bara det kan vara värt en tripp.
     
  20. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej,

    Jag vill inte vara "Sverker" men handboken på din sida talar ju ett annat språk.........
    http://www.marknadskontoret.se/220029/upload/bilder/0/mcr_4s_manual.pdf

    Rullsträcka 400 m på asfalt, 480 meter på gräs samt 560 m på våt bana (osagt om det är gräs eller asfalt).

    Motsvarande till 50 ft enligt boken 570m, 660m och 770m.

    För mig som opererar på 600 m gräs så kan det vara bra att få reda på vad som gäller?

    MVH
    Håkan
     
Laddar...

Dela sidan