MCR på gräs och till skolning

Diskussion i 'Flygteknik' startad av speedbird, 27 Januari 2008.

  1. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Vad kostar motorn till en 4S och vad får man för gångtid ur den?

    Rotaxarna (vet inte om det är alla modellerna eller bara den en klubb jag är med i råkar äga) tycks ha gått upp rätt bra i pris de sista två-tre åren. Typ 60%... hu! Det slår igenom ganska bra på timpriserna om den utvecklingen fortsätter.

    Annars låter det som att det är precis den här vägen småflyget måste ta i den nära framtiden.
     
  2. DynAero

    DynAero Ny medlem

    De start och stoppsträckor jag presenterade var de jag uppmätte vid testet förra veckan.
    Förhållande var:
    Temp +3, vind 10 kt ( 8 kt motvindkomposant) vikt 750 kg.
    Det är riktigt att den handbok som DynAero skrivit säger 400 m. i specblad står 350 m. med 912 S och 295 med 914. Handboken är medvetet konservativ liksom fler uppgifter, t.ex står VNE i broschyr 270 km/ tim, 145 kt men det är bara om man har installerat räddningsskärm, då den garanterar öppningtill 300 km/ tim enligt fabriken som då sätter säkerhetsmarginal på den farten. Flygmaskinens VNE är 162 kt.
    Samma resonemang gäller G-laster.
    Det finns en "teknikerkultur" på DynAero där de data som lämnas är konservativt satta, mycket beroende på att Christophe Robin som styr verksamheten är konstruktör och tekniker och inte vill beslås med data som han inte personligen kan demonstrera.
    Med det jag testat ser jag inga problem att starta på 600 m gräs.
    Den start jag gjorde i Köping idag på mjukt underlag i uppförslut hade rullsträcka 180-200 m. men då med 1 pers. och 120 l bränsle och motvind.
     
  3. DynAero

    DynAero Ny medlem

    Rotax 912 ULS kostar ca €13.000 ex. moms och har TBO 1500 tim. Jag har ingen uppgift på vad man får i inbyte ( core ). Dock kan man köra on condition i X-klass och ta ut fler timmar.

    914 är mycket dyrare ca € 18.000 och har 1200 tim TBO
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Inlägg om rotaxmotorer (marknad & priser) är flyttad till denna nyskapade tråd: http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=761&forumID=20

    Fortsätt diskussionen i den tråden!

    Mvh,
    Fredrik
    Moderator
     
  5. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Er det noen oppdaterte nyheter om MCR 4S? Jeg har studert den informasjonen som foreligger om denne modellen, og må si at det virker til å være et særdeles attraktivt alternativ om man skulle kjøpe seg en egen maskin.
    Hva er erfaringene etter en tids bruk for det svensk-registrerte eksemplaret?

    Er den nå endelig klassifisert, eller er alternativet fremdeles å registrere den som experimental? Og, ikke minst, hva er ulempenei praksis for en experimental registrert maskin?

    Taknnemlig for oppdatert informasjon.

    Ingolf
     
  6. DynAero

    DynAero Ny medlem

    Den svensbyggda MCR 4S har nu flugit ca. 110 tim och blev färdigutprovad i juli efter minimitiden 50 tim utprovning.
    Den har fungerat alldeles utmärkt, och som längst har den varit till Frankrike och besökt DynAero vid fabriken under sommaren, samt till några flyinn i Sverige.

    Behaglig cruisefart ca. 120 kt med 65% och 18 liter / timme.
    Vid längre resor uppskattar men long range, som exempel hade vi ca. tre timmars reserv efter att ha landat i Darois efter åtta timmars flygning.
    Certifieringsarbetet pågår och säljpremiär för certifierade blir i april 2009 på AERO-mässan.
    Den hamnar i nya klassen ELA-1
     
  7. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Takker for oppdatert informasjon. Fremdeles fremstår denne maskinen som litt av en drøm for et andelslag. :)
    Skal nok ikke slå fra meg tanken helt enda.
     
Laddar...

Dela sidan