Medical Class 1 och Transportstyrelsen gällande synkrav

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av freud, 5 Februari 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. freud

    freud Ny medlem

    Hej,

    Har nu klarat mig igenom samtliga intagningsprov samt är antagen till SAA i Västerås och har som avsikt att absolvera deras Professional Pilot Program från och med September.

    Oj vad snabbt det gick att skriva det roliga, nu till det negativa :unsure .

    Det är faktiskt så att min syn är lite halvkass. Inte så att jag blir påkörd när jag ska över gatan, men transportstyrelsens reglemang är iaf överskriden.

    -2,75, Astigmatism -2,25
    -2,25, Astigmatism -2,50

    Som ni ser är det inte den -6 dioptrier gränsen jag är orolig för. Snarare reglemanget gällande min inte allt för tacksamma hornhinna (astigmatism).

    Jag har absolut inte gett upp hoppet om att bli flygare och i värsta fall tänker jag genomföra hela utbildningen i USA med ett FAA medical. Men samtidigt vore det ju smidigt att kunna börja nu i september och därutöver få certet från en bra flygskola.

    Så nu undrar jag hur transportstyrelsen ser på att söka dispens?
    Enligt min ögonspecialist, en som transportstyrelsen listar, är detta en möjlighet jag borde ta i betrakt. Speciellt p.g.a. att min syn är 100% (med synkorrigering) med hjälp av kontaktlinser, samt att ingen ögonsjukdom (keratoconus) eller liknande misär finns.
    Någon av er som känner till eller har hört talas om liknande fall?

    Jag har absolut ingen aning vem jag - på transportstyrelsen - ska höra av mig till dock, så detta vore också jättesnällt om någon meddelade mig om.


    Tusen tack för kommande svar! :)
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Det ska väl inte vara några problem att få ett godkänt medical 1 om du uppfyller synkraven med linser/glasögon? Det jag vet är att glasögon/reservlinser då alltid måste medtagas vid flygning.
     
  3. Peo

    Peo Ny medlem

    Ring Transportstyrelsens växel och be att få prata med flygöverläkaren (Lennart Johansson).
     
  4. freud

    freud Ny medlem

    Tusen tack för svaren. Kommer genast imorgon ta kontakt med den här Lennart!

    Ursäkta om jag nu kanske är lite otålig, men hur tolkar ni det här reglementet?:

    (från Transportstyrelsens hemsida) "För medicinska intyg klass 1 och klass 3 får brytningsfelet före operationen inte överstiga +5 eller -6 dioptrier och för medicinska intyg klass 2 inte överstiga +5 eller -8 dioptrier. "

    Jag ligger ju under -6. Har dom bara glömt att skriva in att brytningsfel (astigmatism) också ska ligga under -2 innan operationen eller är det verkligen bara rakt ur meningen ovan man ska rikta sig efter? D.v.s. att synfelet, med eller utan brytningsfel ska ligga under -6 innan operationen, utan hänvisning till själva brytningsfelet?
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Utan kunna kolla närmare har jag för mig att man lägger ihop närsyntheten och astigmatismen. Och då funkar det väl för dig?

    För undantag är det bra kunna peka på erfarenhet så om du har några privattimmar är det bra. Det är inte bara Lennart som är flygöverläkare utan även Richard Söderberg finns där. Jag tycker Richard är en mycket vettig herre att ha att göra med.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. freud

    freud Ny medlem

    Hej alla.

    Jag såg att det var ett antal personer som hade tittat / följde den här tråden, så jag tänkte därav såklart berätta om vad jag fick för svar nu.

    Redan när jag öppnade den här tråden hade jag skrivit ett mail till Transportstyrelsen där jag skildrade mitt problem. Idag kom svaret, direkt från Lennart Johansson.

    Först det negativa:
    Dispens är dom själva gärna villiga att ge. Dock kan det inte göras då det är (ursäkta mig språket nu) idioterna i Bryssel som gör lagarna och inte Stockholm.

    Och nu det positiva :tupX2:tupX2:tupX2:
    En laseroperation är precis det som transportstyrelsen rekommenderar personer som mig. Personer som ligger över gränserna på astigmatiska sidan, men sammalangt (sfär+astigmatism) inte överstiger +5 respektive -6 dioptrier.
    Vidare fick jag rekommendationen att ta kontakt med en Axel Årberg som var auktoriserad ögonspecialist för ögondelen i klass 1 certifikat, samt att den här herr Åberg själv genomförde LASIK operationer. Som att sist men inte minst lägga lite grädde på moset, så är dessa operationer till 99% lyckade och jämnar vägen till certifikatet för oss "odugliga" :laugh.

    Nu fick jag iaf svar på mina frågor och anser tråden som fylld med den information som jag var i behov av. Skulle ni andra med liknande problem ha nån fråga, så är det bara att skicka iväg ett pm :).
     
  7. freud

    freud Ny medlem

    Lite uppdateringar.

    Igår var jag i Stockholm hos en flygläkare som specialiserats på ögondelen. Samma person bedriver också en laserklinik (tipset fick jag direkt från transportstyrelsens flygöverläkare Lennart Johansson).
    Efter en halvtimmes konsolidering kom vi fram till att en operation vore det bästa för mig och därav bokade jag in mig den tionde mars.
    LASEK (obs inte lasIK) är modellen och denna sägs vara mer skonsam på långsikt för ögat, då det inte är tvungna att skära en flik som vid ett senare skede kan medföra komplikationer. Dock bestod risken, och detta var han tydlig om, att jag möjligen (risken var dock visst obefintlig) kan få problem med ljusintensitet och därav blir kallad till en andra operation ett år efter första. Detta var något som kunde inträffa som sagt. Men jag antar att dom är tvungna att vara extra tydliga, så man inte förhastar sitt beslut.

    Kommer med vidare uppdateringar när dagarna närmar sig :)
     
  8. floyd

    floyd Ny medlem

    Någon update här från freuds sida? Helt klart intressant att veta hur det gick! :)
     
Laddar...

Dela sidan