Medical class 1 utan ”Samsyn”

Diskussion i 'Flygmedicin' startad av Bushpilot67, 22 Juli 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Hej på er piloter!
    (Gammal fråga/ämne) som jag lägger under rätt mapp och vill ha specifikt gällande ”Samsynsproblem/Utebliven samsyn” och inga andra synfel då de kan återges under egen flik/mapp.

    Jag vill delge er inormation gällande Samsyns defekt.

    Själv har jag flugit sedan jag tog mitt PPL-1989. Från 1988-1996 flög jag och byggde timmar, Jag hade då drygt 300 flygtimmar och tänkte då utbilda mig till ett B-Cert tvåmotor med I-Bevis. Jag gjorde då alla flygmedcinska tester inför ett CPL-Cert och klarade alla utan just det hos ögonspecialisten där jag sedermera fick avslaget att jag EJ utvecklat samsyn vid födseln. Något jag INTE hadde en aning om. Inga samsyns test gjordes 1988 för ett PPL. Utan det blev jag varse först hos ögonspecialisten 1996. Jag frågasatt vad Samsyn har med flygsäkerhet att göra då jag EJ har några problem avståndsbedömningar. Visserligen kunde jag INTE se dem sk. 3D bilderna som var populära i Aftonbladet på den tiden. Men dem har ju inget med flygsäkerhet att göra... trodde jag. Av BOA som var överläkare på den tiden fick man inget gehör. Jag har gjort om samsyns testet hos ögonspecialister vid 4 tillfällen senare i både Örebro, Salgrenska i GBG och hos FMC i Stockholm 2005. Jag fick inte mycket hjälp av B O A som sagt men hans efterföljare RS fick jag däremot både stöd och hjälp att göra om testet i dec 2005 hos FMC i Stockholm. Där fick jag samma utslag som tidigare att jag EJ utvecklat någon samsyn...inget konstig med det. För har man INTE utvecklat det så kan man aldrig få det senare i livet heller. Det går heller inte att operera för eller skapa med hjälp av specialoptiska lösningar. Men däremot fick jag dispens av självaste prof. JY men den dispens drogs tyvärr tillbaks då dem övriga Nordiska JAR medlemmarna EJ kunde godtaga den dispensen. SURT sa räven men kanske surast var vid det första avslaget redan 1996 av BOA.

    Nu har hoppet väckts ännu en gång utav att det "kanske" kan gå med ett amerikanskt cert!!!
    (Enligt en pilotvän i Florida så finns inte det kravet på CPL i USA)

    Jag har pratats vid med flygläkare MB som är godkänd av EASA, Eurocontrol och FAA. att göra testet och prova med USA.

    Men isådant fall handlar det mer om att jag ska bevisa att jag minsann kan ta ett CPL ME+IR

    Men för att flyga ex. Piper PA-31 Navajo PRIVAT. - ( http://en.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-31_Navajo )
    Kan jag lika gärna göra med ett PPL ME om jag nu vill det.
    För att jobba som pilot i Sverige kommer jag aldrig att kunna göra. Så det hela handlar mera om att bevisa att jag kan. Nog om det. Utan låt denna text bli ett aha för dem stackare som upptäcker eller vet om att dem EJ har samsyn.

    /Flygsäkert därute Piloter.
     
    Senast redigerad: 22 Juli 2019
    • Gillar Gillar x 1
  2. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Om någon hör något om Transportstyrelsen lättar eller tar bort kravet på samsyn gällande Medical-1 så hör gärna av er.
     
Laddar...

Dela sidan