Medicinska krav PPL, LAPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av lord_zubat, 6 Juli 2022.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. lord_zubat

    lord_zubat Ny medlem

    Är det någon som har bra koll på vad det är för medicinska synkrav på medical class 2 respektive LAPL?

    Om jag förstått rätt så krävs LAPL för att få UL eller GPL, och class 2 för PPL?

    Hittade någon tråd som nämnde att det inte finns några krav på hur hög korrektion man har på glasögon/linser för annat än medical class 1, men inte kunnat bekräfta detta. Transportstyrelsen gav inget tydligt besked på frågan...
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det finns inga gränser för korrektion när det gäller klass 2/LAPL. Märkligt att TS inte kunde svara på det. Däremot finns för klass 2 en "generalklausul", MED.B.070(c)(1): Sökande med brytningsfel eller anisometropi kan bedömas som lämpliga under förutsättning att en oftalmologisk utvärdering med tillfredsställande resultat har genomförts.

    Där nämns inga specifika brytningsgränser men innebär – gissar jag – att flygläkaren skall förvissa sig om att brytningsfelet inte beror på något annat ögonproblem.

    Det finns en "generalklausul" även för klass LAPL, men den är mera allmänt hållen och nämner inte brytningsfel specifikt.

    Sedan är det ju möjligt att glasögon/linser med mycket hög brytning i sig orsakar problem med t.ex. synfält som gör att man inte uppfyller andra synkrav.
     
  3. lord_zubat

    lord_zubat Ny medlem

    Tack för svar,
    Av resonemanget kring synfält o dyl antar jag att man inte enbart kan få ett svar från flygläkare via mail.

    Ska man göra ett besök hos flygläkare som första steg innan man börjar lägga undan pengar till ett flygcertifikat även om det "enbart" är LAPL?
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, gå till en flygläkare först.
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    I varje fall innan du börjar flyga!
     
  6. Volare

    Volare Medlem

    I och med EASA så blev synkraven delvis mindre. Jag är vad som kallas funktionellt enögd. Visus 0,1 på ett öga och 1,0 på det andra. Med de gamla nationella reglerna så var det okay att flyga även om man var enögd. När vi sedan fick JAR så försvann den möjligheten för att sedan återkomma med EASA. Man behöver dock ibland lite godtyckligt från TS genomgå större synundersökningar med t.ex. kontroll av synfältet. Jag har ett klass 2 medical.
     
Laddar...

Dela sidan