Medicinskt godkännande

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Håkan_Olsson, 31 Augusti 2007.

  1. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej på er,

    Jag talade med Lennart Johansson, flygöverläkare på luftfartsstyrelsen, och vi pratde litet om handläggningstider för olika saker. Tydligen är det så att många privatflygare slarvar med att förnya sina medicinska godkännanden i tid och då blir det genast litet krångligare om man sedan behöver få ett godkännande snabbt.Han bad mig sprida ett budskap så jag citerar honom ordagrant från 2007-08-29:

    "Nu efter semestrarna så är det lågsäsong hos oss, så just nu tar det bara ett par dagar innan ett ärende är avklarat. Det är värre i maj-juni när många 'fritidsflygare' upptäcker att det blivit fint väder och vill förnya det som egentligen skulle ha skett under vintern, då är det sällan vi kan hålla föreskriven handläggningstid på högst 10 arbetsdagar. Hjälp gärna till att tjata på alla privatflygare att de bör se till att göra sina förnyelser under hösten-vintern, då finns det dessutom gott om tid att reda upp eventuella problem innan säsongen kommer igång!"

    Etersom Lennart själv tillhör oss "småflygare" så vet han ju hur det kan vara.......

    För ett antal år sedan så kunde man ju bli av med certet pga av nageltrång och liknande.....(Nu överdriver jag men ni som var med vet vad jag menar) :)
    Den tiden är nu förbi och Lennart och hans kollegor jobbar nu enligt principen att hålla folk i luften med alla till buds stående medel.

    MVH
    Håkan
     
Laddar...

Dela sidan