Mellanlandning på Malmö/Sturup

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Airborne again, 2 Juni 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag planerar en mellanlandning på Sturup för tankning (AVGAS) i nästa vecka. Det var väldigt länge sedan jag var där senast så jag har inte koll på rutiner och sådant.

    Jag har inga stora tidsmarginaler eftersom min slutdestination stänger tidigt. Är det realistiskt att sätta av en timme från landning till start för en tankning och kanske toalettbesök? Det bästa är väl att taxa till någon av klubbplattorna och inte till terminalen?

    I en pilotkommentar i SkyDemon från i fjol står att det kostar €50 i fast avgift att tanka 100LL på Sturup! Kan det stämma?
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag vet faktiskt inget om priset men de brukar vara snabba med tankbilen där. Ska du också gå på toa så hade jag kollat antingen med flygklubben eller flygskolan så att du får tillgång till toalett där.

    Annars kan det gå att ordna med transport frön och till flygplanet + tankning inom en timme men inte 100%. Men om det är någon stans det går så är det Sturup tror jag. De brukar vata ganska snabba om man inte landar i peaktid.

    Dock hade jag valt ESMI eller ESME om jag har tidspress och vädret är bra. Men det var ju inte frågan här.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vi har parkerat och tankat där både i år och förra det funkar bra du kan även förbereda via tornet att du vill tanka direkt efter landning så kan det gå fortare. Någon extra avgift kan jag inte påminna mig
     
  4. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Kontakta Malmö Fueling i god tid innan flygningen, det har varit lite struligt med tankning av 100LL där till och från på sistone.

    Ett tag, kanske fortfarande, tog man 500:- i startavgift för tankingen, om man använde carnet (!)

    Senast jag tankade där fick jag parkera på Stand 22 (?). Väntan kan bli lång, om du har otur och kommer när de ha mycket att göra. Ingen toalett på plattan heller...
     
  5. Om du bara ska tanka hade jag kollat med en av klubbarna... ESML förslagsvis. Hos oss kan du också köpa glass och hälsa på i vårt fina klubbhus :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Tack för alla svar. Jag skall ha dem i minnet nästa gång det blir aktuellt. Nu blev det tanking på Sövde ESMI istället efter jättefin hjälp från flygklubben där.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Strålande, det sättet brukar oftast vara enklare och ofantligt mycket trevligare. Vart går resan?
     
  8. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Till Adriatiska havet. Vi stannade två nätter i Prag och landade i eftermiddags i LJPZ Portorož. Sedan blir det öhoppning längs kroatiska kusten.
     
    • Gillar Gillar x 2
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    Trevligt! Flyg försiktigt!
     
  10. Sven E

    Sven E Ny medlem

    Du är alltid välkommen till Sövde - beroende på hur länge du skall vara på toaletten, så räkna med ca. 30 min.
     
    Senast redigerad av en moderator: 12 Juni 2019
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag åkte faktiskt till Sövde! Det tog 40 minuter, men då var vi två som var på toaletten och så köpte vi glass också!
     

Dela sidan