Mer inbjudande layout på Flygfyren?

Diskussion i 'Flygfyren Q&A' startad av Air-man, 25 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Personligen efterlyser jag en lite mer inbjudande förstasida på Flygfyren. Kanske lite mer flygrelaterade bildspel, rullande presentationer av medlemmar osv. Förstår att Flygfyren inte är en hemsida i den bemärkelsen, men det kanske går att göra lite mer så flygkänslan kommer fram. Själva plattformen kanske inte går att bygga om så mycket och flertalet av medlemmarna kanske tycker det är bra som det är, men det kan ju locka någon att bli medlem om det rullar lite fina flygbilder när man kommer in på sidan.

    I övrigt tycker jag vi är ett bra gäng som brukar hänga här. Forumet blir ju vad vi gör det till, men layouten äger ju du Fredrik så du får väl säga vad du tycker.

    Med vänlig hälsning
    Air-man
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det lustiga är ju att för inte så länge sedan så hade flygfyren en sida som visades innan man kom in på forumet. Den blev nedröstad eftersom det tog några sekunder innan man kom in i forumet. Men det kanske inte var så du menade? Menar du typ en liten ruta med tex bildspel från den stora bildtråden?
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Air-man, tack för att du tog initiativet till den här diskussionen. Jag tycker dina synpunkter är bra. Enligt min mening ska förstasidan vara som ett skyltfönster där man lyfter fram innehåll på siten som är intressant.

    Flygrelaterat bildspel
    Ska bilderna exempelvis komma från "Den STORA bildtråden"?

    Rullande presentationer av medlemmar
    Inge dum idé. Något som kanske bara ska visas för inloggade medlemmar?

    Någon som har något mer förslag/önskemål på vad som skulle vara intressant att ha med på en förstasida?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Som sagt, alla är välkomna att komma med förslag på vilken information som är intressant och önskad på en förstasida.
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag tycker att forumen är det viktigaste och en sak jag skulle vilja ha är listan med de 15-senaste trådarna/inläggen i högermarginalen även när man är inne och läser ett inlägg. Jag använde de 15-senaste som min primära navigation när jag kollar forumet och tycker att det känns lite jobbigt att behöva gå upp till toppnivån hela tiden
     
    • Gillar Gillar x 1
    • Håller med Håller med x 1
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nu har jag lagt till de 15 senaste trådarna i högermarginalen även när man läser en tråd. Utrymmet för tråden blir givetvis smalare. Vi kör så här ett litet tag på prov. Berätta gärna hur ni upplever förändringen.
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det blev ju jättebra!
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Grymt, tack!
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Toppen!

    Ännu bättre om det gick att fixa så att de senaste trådarna i högermarginalen följer med när man rullar ned i den tråd man läser så att de alltid är synliga i fönstret.
     
  10. Swip

    Swip Medlem

    Nästan alla forum har massa saker på sidorna om själva forumtråden. Detta är ett av mycket få forum som faktiskt har ett stilrent och sobert utseende där man kan fokusera på inläggen. För min del får gärna forumet fortsätta vara ett föredöme på denna front :). (dvs att inte låta krafset uppe i högermarginalen fortsätta rulla med nedåt).

    Smaken är som baken som man brukar säga ;).
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Swip, tack för dina synpunkter. Som jag skrev i ett tidigare inlägg kör vi så här på prov ett tag så får vi utvärdera om det ska vara så här permanent :)
     
  12. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag kan hålla med om att det kan vara irriterande med en "meny" som envist hänger kvar när man scrollar neråt. En kompromiss kan vara att behålla det som det är nu, dvs ha med inläggen med låt dem inte flyta med neråt.
     
  13. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Själva forumfunktionerna har jag inga särskilda synpunkter på egentligen. Det jag eftersöker är lite mer inbjudande bilder, något som fångar besökaren redan på förstasidan. Vi får försöka få så många utomstående att bli intresserade av vår verksamhet, bli medlemmar på Flygfyren och förhoppningsvis själva ta cert. Lite härliga flygbilder på förstasidan kan kanske bidra till detta. Det är en hårfin avvägning mellan att vara ett forum och en hemsida så det får ju göras snyggt.

    Med vänliga hälsningar
    Air-man
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Ni kanske kunde ändra loggan längst upp på siten så att molnet och planet är bredvid ordet "Flygfyren? Eventuellt även lite mindre storlek.
    På så vis så minskar behovet att skrolla och siten blir ytterligare lite trevligare att besöka.
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för era synpunkter. Kommer ha dessa i åtanke när nästa version av plattformen släpps under de kommande månaderna.
     
  16. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Mina synpunkter:
    Forumet har för mycket lullul vilket gör att det går trögt.
    Det är anpassat för ny breda skärmar.
    Man får en känsla av att ni vill fösa bort oss som hellre lägger pengarna på flygning än på att köpa ny dator varje år.
    Jag tror att ni förlorar fler gamla läsare än ni vinner nya med de nuvarande tillämpade principerna.
    Min rekomendation är att utforma forumet så det fungerar bra även på gamla datorer.
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Nu blir jag nyfiken, hur gammal dator har du? Jag tycker inte alls att forumet är trögt, tvärtom :)
     
  18. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Den dator jag nu använder är köpt 2004 november. Den är alltså mycket nyare än det flygplan jag brukar flyga. Det är den femte datorn jag har.
     
  19. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    En dator som är snart 10 år gammal är tyvärr långt ifrån lika fräsch som ett gammalt flygplan, för att inte säga riktigt mossig. Moore's lag är en förklaring till varför äldre datorer upplevs som så mycket långsammare än nya: http://sv.wikipedia.org/wiki/Moores_lag
     
  20. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Olle och tack för dina synpunkter!

    Kan du ge något exempel som du uppfattar som "lullul"?
    Självklart är det inte på detta viset. Alla är välkomna oavsett vad man har för datorutrustning. Sen kan det bli så att vissa delar av designen anpassas till den skärmstorlek som nuförtiden är vanligast förekommande och får anses vara standard. Men det finns ingenting som inte kan bli bättre, så goda förbättringsförslag tas tacksamt emot.
    Förstår inte riktigt hur du menar. Det finns inga uttalade principer vad gäller designen på forumet. Målsättningen är att det visuella ska vara så ändamålsenligt som möjligt för alla.

    I samband med nästa uppgradering av plattformen så kommer responsive design att införas. Kortfattat innebär detta att webbplatsen tillåter att designen ändras beroende på vilken skärmupplösning besökaren har. Detta kommer underlätta inte minst för alla de besökare som surfar in via läsplattfor och smarta telefoner.
     

Dela sidan