Meteorologi - PPL

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av korthoga, 19 Maj 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. korthoga

    korthoga Medlem

    Ska skriva provet i Meteorologi om en vecka i PPL och undrar om det är något speciellt man ska tänka på? Något som ni som tagit provet kände var extra svårt? Något ni inte väntade er eller liknande?
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag läste på inför mitt metprov som en galning. På morgonen när jag gick till testlokalen så tittade jag upp mot himlen och begrep ingenting av vad jag såg!!
    Självklart så gick det inte vägen den gången. Jag hade svårast för fronterna.. Särskilt ockulationsfronter..
    Met är svårt.. Men alla har olika förutsättningar så det är omöjligt att säga vad som är svårast!!
    Lycka till.!!!
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag fick en fråga om lutningsvinkeln på en varmfront. Minns inte svaret längre, men frågan finns i frågebanken
     
  4. Johnson

    Johnson Medlem

    Jag fick frågor om de olika massorna, kallmasse och varmmasse väder. Har för mig att frågan var typ, om du har dåligt sikt, hög luftfuktighet, vad har du då för typ av "massa". Fick även fråga om hur vinden vrider vid kusten. Det var lite av allt, på teorinursen jag gick tycker jag att de tryckte bra på de rubriker som frågades på på provet. Tycker även att litteraturen är helt ok.

    Just det, TAF och METAR också, dels och läsa dem samt att men oxå tiderna de gäller osv. Läs så att de olika gruppernar sitter ex TEMPO, BECMG, PROB40. När du bör räkna med förbättring och försämring.

    Lycka till, MET är skoj!!
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Det jag saknar så här i efterhand som bör ingå i utbildningen är mer om inversioner. Det förklaras ju förvisso hur dessa "fungerar" men inte riskerna. En inversion vid minusgrader kan vara livsfarlig för en allmänflygare. Är det -20 på backen och -5 på 1000 fot så är risken stor för is. Planet håller ju -20 och när man kommer upp i den varmare luften kyls luften närmast planet ner och kondenserar. Kondensen fryser i princip ögonblickligen och hela planet är isbelagt på ett par sekunder även om det är klar luft. Är relativt vanligt vintertid här i alla fall.
    Det var ju ett haveri i Arvidsjaur för några år sen med 2 döda av just den anledningen.
     
  6. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Just det där har jag råkat ut för en gång. Ca 30 sek efter start under stigning isade framrutan igen på mindre än en sekund. jag såg inte ett smack! Jag hade ett minimalt "hål" på höger sida av framrutan där defrosten lyckades fisa ut lite varmluft. Men när jag stigit ytterligare ca 500 ft försvann det lika snabbt som det kommit. Det var lite läskigt innan jag insåg vad som egentligen hänt...
     
  7. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Kommer man sig in i luft som håller sig över nollan så försvinner isen relativt fort, problemet är som sagt när det är minusgrader hela tiden.
     
  8. korthoga

    korthoga Medlem

    Ska skriva Meteorologin på fredag. Jag har plöjt igenom boken utan att egentligen förstå riktigt vad jag läser…eller så förstår jag det men så fort jag går vidare så släpper det. Blir till att hårdplugga!
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Lycka till!
     
  10. korthoga

    korthoga Medlem

    Blev sjuk och kunde inte skriva provet som det var tänkt. Hoppas att kunna skriva det på måndag. Känns som om att det kommer gå åt helvete. Sjukt mycket att hålla reda på.

    Någon som kan förklara vad detta betyder för mig?
    Att vinden kommer från 180 grader och blåser med 16 knop och att där är gust på 28 knop fattar jag. men vad är det sista? Vad är kriterierna för det sista? Rätt svar är B. Varför?

    a. 18006G08KT 140V230 [​IMG]
    b. 18016G28KT 140V230 [​IMG]
    c. VRB16G28KT 140V230 [​IMG]
    d. 18016G28KT 180V230 [​IMG]
     
  11. Johnson

    Johnson Medlem

    140v230 betyder att binder varierar mellan de givna graderna och står antagligen för variable. Är vinden under 6kt skriver man VRB följt med hur mycket exempelvis VRB3kt. Sen gissar jag att det är b för att det bör vara mer än eller lila med 90 grader för att man ska skriva ut V. Att a och C är fel syns på vindarna :)

    Hoppas det hjälper, va ett tag sedan jag skrev met nu...:)

    lycka till och glöm inte att läsa fråga noggrant och två gånger!! :)
     
  12. korthoga

    korthoga Medlem

    Ja, provet gick åt helvete. Fick bara 60% och det känns som om att jag fick en del rätt bara genom att jag chansade så egentligen gick det ännu sämre. Nåja. Får läsa ännu mer och försöka förstå ännu mer helt enkelt.
     
  13. DanielW

    DanielW Medlem

    Det känns som om du ska lyfta frågan till flygskolan och be om extra undervisning. Alla ämnen är viktiga, men speciellt MET.
    Hur kan det ha gått bra på skolproven om du känner att du inte kan ämnet, jag hoppar verkligen inte att skolan var lata och bara copy/paste på 1000-frågor.

    När jag läste PPL MET gick jag dagligen och tittade uppåt, fattade jag inte vad som hände där uppe så tog jag upp boken(hände ofta)
    Jag kollade också dagligen TAF/METAR och SWC kartan för att jämföra med verkligheten.

    Lycka till med pluggandet, för du komma ha nytta av kunskaperna i verkligheten.
     
  14. korthoga

    korthoga Medlem

    Klarade av Meteorologin igår. Alla prov är nu avklarade! Skönt!
    Däremot visade det sig att jag inte har koll på de här kartorna med tanke på att jag fick tre såna kartor och fick fel på alla tre.
    http://www.lfv.se/map.asp

    Får läsa på mer i boken om just de där kartorna. Men det andra känns det som om jag har någorlunda koll på.
     
    • Gillar Gillar x 3
  15. Johnson

    Johnson Medlem

    Grattis! :)
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Bra jobbat! (y)
     
Laddar...

Dela sidan