MFI-15 i haveri på Sjöbo flygplats

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Adam, 16 Maj 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    En MFI15 havererade nyligen vid landning på Sjöbo flygplats, enligt DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/sportflygplan-med-tva-slog-runt .
    De två ombord verkar ha klarat sig utan värre skador.

    Någorlunda informativ artikel hos DN (även om termer som "sportflygplan" och "vurpa" känns lite icke-ortodoxt...). I artikeln står att "planet kom för brant ned med fronthjulet och slog, enligt uppgift, runt flera gånger".

    Bra att ingen verkar ha skadats allvarligt. Eftersom kärran borde varit normalklassad antar jag att Havkom kommer att utreda händelsen.
     
  2. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

  3. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Och här är en Expressen-artikel, med ytterligare några pusselbitar: http://www.expressen.se/kvp/klev-ur-med-skrubbsar-efter-flygkraschen/ . Tydligen var det inte fråga om noshjulslandning, som DN antydde, utan snarare en fråga om ojämnhet i underlaget.

    Och jo, nog är "sportflygplan" en passande term! Ett alternativ hade varit "enmotorigt, tvåsitsigt propellerflygplan", men det kanske är synonymt.
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Citerar pilotens uttalande till Expressen!!
    Arnold Nilsson vill inte göra någon stor affär av det inträffade.
    - Jag har viss förståelse för att människor som inte flyger kan tycka att det låter hemskt.
    - Men det farligaste med flygning är bilresan till och från flygplatsen, säger han.
    Händelsen på torsdagen är det första olyckstillbud han haft under sina 52 år som flygare. Och det som hände i går vill han inte gärna tala om.
    - Jag kan inte säga att jag kände den minsta rädsla. Det var mindre dramatiskt än om jag hamnar i diket med min bil, säger han.

    // Jag känner igen det där med rädslan att köra bil efter en flygning!! Det känns ju helt livsfarligt!!

    Skönt att det gick så bra!! Tummen upp!! :)
     
  5. Gus

    Gus Ny medlem

    Skönt att det gick bra med dem, MEN.. är det inte bra onödigt att landa bredvid stråket? Läste just Lennarts inlägg "Minska olyckorna", och det är ju precis det som det handlar om.
    Traktorn klippte väl antagligen gräs, kunde de inte väntat med att landa lite, de hade ju "över hundra liter bensin i tankarna"..
    Och om man hamnar så snett att man hamnar utanför stråket, så ska man som Lennart skriver dra på igen.

    Återigen, skönt att de klarade sig någorlunda helskinnade, men det är en fruktansvärt onödig olycka.

    Nu får jag säkert på skallen..
     
  6. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Det är inte bara från tidningsfolket det hoppar grodor. Olyckan skedde i lunchtid, men här nedan är ett skönt citat från "Södran":
    – "Jag landade själv där på kvällen och då låg vinden mitt i banan, så någon sidvind kan det inte ha varit."
    Jubel!
     
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Haha... Ja, vinden kan ju omöjligt vrida sig 90 grader på ett halvt dygn!!
    Sist jag flög hade en rätt kraftig upphållning åt vänster när jag precis svängt final.. Innan jag var vid tröskeln hade jag lika mycket upphållning åt andra hållet.. Snabba kast den dagen.. Klart intressant men odramatiskt!! :)

    Och inte ska vi väl såga någon pilot som gjort ett misstag.. Vi lär oss av varandra i stället.. ;)
     
  8. Gus

    Gus Ny medlem

    Visst, vi ska inte såga någon. Att man (vi) kan prata och resonera om händelser är en grundpelare i flygsäkerhet.
    Nu ska man (jag) dessutom komma ihåg att det är tidningsupåpgifter vi har att gå på, och därav följande trovärdighet gällande omständigheterna.
    Kommer någon ihåg Alan Branson (hette han så) och hans krönikor i Flygrevyn? Hans slutkläm var alltid: Vem flög? Piloten eller flygplanet?
    Ytterst få olyckor sker pga tekniska orsaker, det är nästan alltid vårat eget fel.
    Otroligt nog sker det ju sådana här olyckor då och då, alltså även under normala väderförhållanden (om det nu var det). Hur kan man missa banan under normala förhållanden? Vem styr?
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Adam

    Adam Aktiv medlem

  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för upplysningen! Då är det bara att invänta rapporten. De brukar alltid vara informativa och läsvärda.
     
Laddar...

Dela sidan