MFI-15 Safari

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Domino, 14 Oktober 2008.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Jag har börjat snegla på en MFI-15 som grannklubben har att bogsera med. Jag är dock främst sugen på att flyga med den "vanligt" tills jag får timmar till att börja bogsera vilket ligger på 150 timmar.

    Är det någon som har flugit MFI-15 och kan berätta om hur den är att flyga?
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Du behöver inte vänta tills du har 150 timmar. Det räcker med 100 timmar totaltid om all tid är på ett normalklassat flygplan (PPL).

    Mer finns att läsa om detta i följande länkar: http://www.segelflyget.se/w/shbdocs/SHB641.pdf samt http://www.flygfyren.nu/forum/showthread.php?threadID=641&forumID=1#2475

    Mvh,
    Fredrik
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    FLYG IN DIG PÅ DEN !
    Det är en otroligt trevlig flygmaskin som du absolut inte skall missa.


    Jag citerar mig själv från en artikel jag skrev:
    "MFI-17/SAAB Supporter:
    Mycket trevlig flygmaskin som är både responsiv och stabil. Ligger snällt kvar i en sväng även om man släpper allting. Stabilatorkonstruktionen i kombination med T-stjärt används till fulländning eftersom flygplanet håller trimmad fart exakt oavsett vad man hittar på med gasreglage och klaffar."

    Till detta kan väl tilläggas en rollhastighet på 240 grader per sekund vilket är ganska trevligt.
    Den kan dock ha ganska trista stallegenskaper om man inte ser upp. I landningskonfiguration så måste man vara noga med farthållningen och inte försöka lyfta nosen utan att dra på gas först. Annars så kan man bli sittande med näsan upp i himlen och sjunka som en gråsten mot marken helt utan förvarning. Stabilatorn hamnar då i en virvel som uppstår bakom huven vid höga anfallsvinklar och man tappar höjdroderverkan helt och hållet. Detta kan även uppstå vid hög fart och hög anfallsvinkel så det gäller att hålla sig innaför "enveloppen" annars biter den tillbaka. I högre farter känner man dock vibrationer i spaken innan det händer något farligt
    Tyvärr har det skett några fatala haverier med typen där piloterna inte tagit hänsyn til stallegenskaperna.
    Men om du flyger in dig med en lärare som kan typen så kommer du att få allt dett demonstrerat för dig och då lär du dig litet respekt för vad den kan hitta på.

    MVH
    Håkan
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    Fredrik: Det kanske är så att klubben har satt en egen regel på 150 tim. Har inte utrett det närmare. Men 100 timmar är ändå en liten bit fram.

    Håkan: Fantastiskt forum med så mycket go kunskap. Tack för det. Jag ser fram emot att spaka den. Eventuellt har de dock "sommarstängt", men det får jag ta reda på. Individen är SE-FIP som flögs av von Rosen personligen enligt utsago. Historiens "vingslag" i den maskinen helt klart.
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Tänkte att jag för enkelhetens skull kan lägga in de korrekta kraven här:

    Kraven finns här:

    Ändring i Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2008:5) om segelflygarcertifikat 2008:23

    http://www.lfs.luftfartsstyrelsen.se/BASIS/lfvb1/irisext/gallandedok/ddw?w=dokkey=4631&M=1 (direktlänk så länge den funkar)

    Utdrag:

    Villkor

    Bogsering av segelflygplan

    Allmänna krav

    26 § Den som med luftfartyg utför bogsering av segelflygplan ska inneha gällande flygcertifikat och behörigheter som pilot på den kategori av luftfartyg som ska användas vid bogsering och medicinskt intyg lägst klass 2 samt ha genomgått utbildning för bogsering enligt utbildningshandbok för segelflyg.

    Villkor

    27 § Efter genomförd utbildning ska eleven uppfylla något av följande flygtidskrav innan bogsering får utföras:

    1. minst 150 flygtimmar som pilot varav högst 75 flygtimmar som förare av segelflygplan

    2. minst 75 flygtimmar som pilot på den kategori av luftfartyg som ska användas vid bogsering samt inneha giltigt segelflygcertifikat

    3. minst 100 flygtimmar på aktuell kategori av luftfartyg som ska användas vid bogsering.

    Utbildning till bogsering av segelflygplan

    28 § En utbildning ska omfatta både teori och praktik och vara beskriven i en av Luftfartsstyrelsen godkänd utbildningshandbok för segelflyg.

    29 § En utbildning får ske vid en godkänd flygskola med segelflyglärare som har erfarenhet av att ha utfört bogsering av segelflygplan.

    30 § En elev ska efter genomförd utbildning avlägga teoretiskt och praktiskt prov inför ansvarig utbildare. Godkänt prov antecknas i flygdagboken av ansvarig utbildare.

    Befogenheter och krav på flygerfarenhet

    31 § En genomgången utbildning berättigar eleven att utföra bogsering av segelflygplan med luftfartyg godkänt för bogsering.

    De första 50 bogseringarna av segelflygplan efter genomgången utbildning får endast utföras om piloten i segelflygplanet har ett gällande segelflygarcertifikat.

    32 § För att få utföra bogsering av segelflygplan krävs att piloten under de senaste 90 dagarna har utfört minst 3 flygningar med aktuell kategori av luftfartyg.
     
  6. Domino

    Domino Ny medlem

    Toppen, tack för förtydligandet.
    Ser ut som jag fick en av paragreferna som säkert är den vanliga i segelflygklubbens kretsar, medan 100 tim är det jag kommer närmast eftersom jag inte segelflyger (ännu).
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Medan du vänta på att flyga in dig så kan jag varmt rekommendera litet läsning under tiden:

    https://www.hobby.se/bokdetaljer.php?title=Saab%20MFI-15%20Safari%20INB

    Som ren bonus så finns jag med på bild i boken !:e

    (Hoppas inte detta inlägg klassas som reklam men det avgör Fredrik)
    MVH
    Håkan
     
  8. Domino

    Domino Ny medlem

    Tack för tipset.
    Ja den blir ju ett måste om man blir MFI-pilot.
    Jag tror inte den hamnar under reklam-paragrafen dock... snarare porr :)
     
  9. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Jag håller till 100% med Håkan, flyg in dig nu för fan :)

    en av dom roligaste kärrorna jag flugit :)

    en liten varning bara, iaf för mig så brukade det sluta med att man låg på tok för lågt och med tok för mycket bankning, blir så med en rolig kärra med underbar sikt utåt (tänk helikopter sikt)
     
  10. Domino

    Domino Ny medlem

    Det tog sin lilla tid, men nu är jag äntligen utcheckad MFI-15-pilot!

    Och herre jösses vilken rolig maskin. Dels gav ConstantSpeed-utbildningen lite nytändning, men maskinen i sig är fantastisk att flyga. För det får man verkligen göra... flyga, hela vägen ner till plattan.

    Sikten är oslagbar åt alla håll med vingarnas placering bakom huvudet.

    Jag fick också en ordentlig genomgång av de farliga lägena ni beskriver. Vi gick upp till 4.000 fot och gjorde alla fel man kan göra: Hi-G-Stalls, snabba fulla utslag i höjd, sommarstuge-svängar osv. Det var nyttigt att få göra dessa och känna på när man gått för långt. Urgång ur spin är en helt annan upplevelse med den sikten och i hastigheten saker händer.

    Historiskt är denna individ intressant (SE-FIP) eftersom den var CG von Rosens egna i Etiopien. (Rekommenderar boken om han liv).

    Sen kan det verka löjligt, men pojkdrömmarna vaknar lite till liv när man har missilfästen och en Master Arm Switch :)

    En fantastiskt maskin att flyga helt enkelt.

    Jag vill tacka Cessna för denna tiden. Vi syns igen när svärmor vill upp o flyga.
     
  11. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    GRATTIS!!!! :tupX2:tupX2:tupX2

    Välkommen i "klubben"
     
  12. pellepilot

    pellepilot Ny medlem

    Grattis!
    Nu är vi i minst två grästorpare som är inflygna på FIPen.

    Och i väntan på ditt bogsertillstånd kan jag locka med en filmsnutt tagen efter att jag lämnat av en segelflygare ovanför skogshöjden. Jag ber om ursäkt för den dåliga kvalitén och att mobilen trillade ner i sättningen. Men man ser inflygningen för linfällning, linfällning och ett kort varv för sättning.

    http://www.angelfire.com/emo/pelle/MOV00029.3gp
     
  13. Domino

    Domino Ny medlem

    Och här är helgens video :)

    http://www.vimeo.com/20166154
     
  14. pellepilot

    pellepilot Ny medlem

    Det är bara att luta sig tillbaka och njuta av videon!
     
  15. Domino

    Domino Ny medlem

    Förresten, är SE-FIP en 15 Safari eller en 17 Supporter? Jag ser olika referenser på olika ställen. Vad jag förstått är det samma maskin, men i civilt (15) eller militärt (17) utförande. Således är SE-FIP en MFI-17 Supporter? (med tanke på yttre last, master arm switch osv)
    Det står även en skylt med reg-nr och modellbeteckningen MFI-17 Supporter på en skylt vid stabben.

    ...men manualen talar bara om MFI-15.

    Vad är det jag flyger?
     
  16. Niclas-S

    Niclas-S Medlem

    Reggad som 15
    http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg/Sok-luftfartyg/?registration=fip
     
  17. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Du flyger en MFI-15 eftersom det bara funnits en enda MFI-17

    Skillnaden mellan typerna är att MFI-17 kan avfyra saker och ting från vingarna medan MFI-15 endast kan fälla yttre last.
    En liten men subtil skillnad i kabeldragning eller om det helt enkelt var så att att kablagen var lika men att man inte anslöt ett par kablar för att maskinen ej skulle klassas som krigsmaterel. (Åren går och minnet är inte vad det varit)
    Den enda MFI-17 som byggts var prototyp 2, SE-XCF

    Tack för videon!
     
Laddar...

Dela sidan