Mina basic funderingar kring flygnavigering

Diskussion i '060 Navigation' startad av Rosstorp, 4 Maj 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Hej, jag funderar på det här med navigering av plan, jag har följt serien Ice Pilots på TV en tid och där får man följa med då piloterna flyger bl.a. DC3.

    Men om dom startar och går upp i luften, hur vet dom var dom är mer än det dom känner igen sig terrängen?

    Är det helt enkelt så att man måste ta med karta och läsa av terrängen ständigt eller kan man se på instrumenten hur lång sträcka det är kvar till vissa punkter som t.ex. flygplatser?
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Man tar sig fram bättre än man kan tro med en välplanerad rutt och dom gamla hederliga hjälpmedlen VOR/ADF/DME..
    Men som sagt, det kräver planering för har man inte koll på alla navigerings frekvenser så är man snabbt vilse..
    Att bara känna igen sig eller bara förlita sig på kartan går aldrig eftersom dom garanterat flyger genom moln..
    Tror ingen flyger en DC3 utan en god planering före start..
    Det sitter knappast några gps i dom gamla maskinerna heller...
    TV visar ju knappast sådana tråkiga saker som förberedelserna innan en flygning...
    Synd det eftersom det ger en snedvriden bild av flygandet!!
     
  3. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Jo faktiskt får man vara med och se förberelserna inför flygningarna, om du menar planeringen så är det oftast rutter dom flyger regelbundet och därmed har dom det mesta kunnandet sen tidigare.

    Nån gång ska jag iallafall göra en provflygning men också köpa teroripaketet och läsa, finns säkert mycket intressant att lära än om man bara vill kunna branshen bättre.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Jag vill minnas att jag sett någon form av GPS i varenda kärra de flyger i ICE-pilots och Flying Wild Alaska... Därmed inte sagt att de inte använder karta och eget minne ;)
     
  5. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Precis dom har ju en GPS högt upp på panelen, snarare ovanpå i bl.a. 1 plan där.

    Men då tänker jag så att du ser på GPS var du är, kan stämma av det på kartan och därmed få en exakt position för att kunna planera inflygning o.s.v.

    Jag vill också minnas att en tjej som heter typ Audrey missade en inflygning och i Hay River och fick gå upp igen, sen tog Joe över rodren och landade med en annan Co pilot.

    Vad är det för instrument dom använde sig av vid inflygningen? Du har en "pinne" som hänger i överkant och en pinne som "hänger" o högerkant och dom ska gå igenom och överlappa varann - då är du i position med landningsbanan.
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag har bara sett programmen någon enstaka gång. Det gör så ont i mig när jag ser dom klättra ute på vingarna och skotta snö.. Dom behandlar inte sina flygplan så varsamt som vi behandlar våra!! :D

    Rosstorp/ klart att du ska prova på att flyga!! Men det är mer beroendeframkallande är heroin så akta dig så du inte fastnar för det!! ;)
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Dom har garmin gpsmap 496 i flygplanen men när man flyger i samma rutt om och om igen behöver man varken karta eller gps dom känner igen varenda buske. Där är när man går ur sitt hemma område som man måste ha hjälpmedel och med karta och gps klarar man sig överallt framför allt när man flyger VFR, och ontop med enstaka molngenomgång
     
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Du tänker på glideslope och localizer.. Vid en instrumentlandning typ ILS så ser du på nålarna att du ligger rätt både i höjd och sidled..
    Ruskigt bra instrument!!
     
  9. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    För min del, finns det nån sida på nätet där man kan läsa mer om navigeringens grunder innan man börjar ställa en massa frågor om saker man inte alls har koll på?

    Planerar köpa böcker senare dock, har alltid varit nyfiken på detta.
     
  10. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Ja just det nu minns jag, "look at the loxcalizer" ropade han väl till sin co pilot, men tjejen som skulle försöka lära sig instrumenten lyckades inte pricka in det.

    Kan det stämma att Localizern fungerar typ så här, jag flög i Microsoft Simulator X, dock demoversion och jag minns localizern visade hur jag låg men jag låg för högt och då jag väl flygit över flygplatsen så ändrade sig localizern helt och hållet eftersom jag hade flygplatsen bakom mig istället för framför mig, så jag har nog testat den funktionen själv.

    Ska ta en titt på "tuben" om det finns nått mer ang detta.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  12. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Tackar, ska slänga i mig lite mat och titta lite på den sidan.
    Sen kan jag ju ge er ett länktips då det gäller flygsimulatorer,
    sitter nu mobilt och det kostar men annars är den här riktigt bra http://gefs-online.com
    tror jag det är, flyger själv med musen men det ska väl gå att köpa lite utrustning
    till datorn och göra det lite mer verklighetstroget.
     
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Köp inget dyrt bara.. Kom ihåg att spara en peng till en prova på lektion på riktigt!!! ;)
     
  14. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Den där webbaserade simulatorn är fri, men funderar på att köpa
    en skarp Microsoft X Simulator och lite annat smått och gott.

    Tack för tipset!
     
  15. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Localizern och glideslopen är samma instrument. Localizer är nålen som är lodrät och visar om du är rakt mot banan eller på någon sida om den. Glideslope är nålen som är vågrät och den visar om du ligger för högt eller lågt. Den följer din lutning ner till bantröskeln.
    I instrumentet är ofta nålarna märkta loc och gs..
     
  16. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Nu har jag blivit lite varm i kläderna, flygit först med mus, men numer med
    tangentbord i Vehicle SImulator, ganska enkelt då man väl lär sig simulatorn.
    Rekommenderar simulatorn, finns även add ons och en del kartor att ladda ner som tillägg.

    Just lärt mig att med hjälp av shift kan jag styra trottle up/down utan att behöva använda mus. Jag har alltid kört utan roder, nu provade jag lite, måste lära mig använda rodret.

    Kollade lite på komplett.se, för 1149 kr har jag riktig flygjoystick med reglage för trottle, sen finns det pedaler som tillbehör också, kanske nått jag ska satsa på sen och öva upp, försöker landa men det är svårt, kan iallafall starta i luften.

    Men som sagt, se det som övning. Den där localizern upptäckte jag också var fungerande, det var nästan så man kunde flyga instrumentflygning, VFR?
     
  17. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Kolla in X-plane (www.x-plane.com). Finns en gratis demo att ladda ner
     
  18. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Synd bara att man behöver en dator som kostar lika mycket som ett UL cert för att man ska få snygg grafik!! ;)
     
  19. Rosstorp

    Rosstorp Ny medlem

    Tack för länken, kollade lite kort på Youtube videon där.
    X-plane låter lite som modellflyg(simulator) men visade ju
    sig vara fullstora flygplan.

    Jag kanske provar den simulatorn sen, har också tittat på
    riktiga joysticks för flygning också, lite över tusenlappen o
    lite till så har man även pedaler.


    Jo jag läste det där om riktiga simulatorer, kan kosta hur mycket som helst,
    men läste igår om en förening som försöker sig på att bygga egna simulatorer.

    Kanske nått man skulle prova?
    Kanske kommer med länk sen, annars googla på flyg simulator.
     
Laddar...

Dela sidan