Mindre flygplan har störtat vid villaområde i Borås

Diskussion i 'Nyhetstips' startad av Erik Berglund, 2 Juni 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Erik Berglund

    Erik Berglund Aktiv medlem

  2. Tompa

    Tompa Ny medlem

    Senast redigerad: 3 Juni 2020
    • Håller med Håller med x 2
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Väldigt tragiskt! :(
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Ledsamt. Spekulationer får trollen på Flashback hålla på med
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

  6. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Det finns ju inte så många scenarier som verkar troliga. Några som däremot borde spekulera, i alla fall i meningen "fundera noga över", är BUFK. Inte över just den här händelsen utan över det faktum att just den klubben verkar ha drabbats av så många händelser--långt ifrån alla med så här tragisk utgång--att det pekar på någon form av systemfel.

    När UL var nytt i Sverige för länge sedan havererade ungefär lika många flygplan per år som det fanns registrerade. Det bättrade sig, men man nådde aldrig ner till det normalklassade fritidsflygets siffror, speciellt när de gick ner som ett resultat av H50P. Är det någon här som sitter på statistik över olyckor med normalklassat och UL i Sverige för, säg, de senaste 20 åren?
     
  7. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    En av många frågor är väl också varför inte fallskärmen aktiverades. Jag har själv flugit in mig på typen och jag kan inte minnas att vi gick igenom fallskärmen speciellt ingående, t.ex. kan jag inte minnas att det var en stående punkt på checklistan och jag hittar inte mycket i flyghandboken nu heller för den delen. T.ex. Cirrus kör ju sitt CAPS, och där är det med i checklistan vid varje start, dels "Before takeoff: CAPS Handle .... Pin Out" samt att man uttalar "CAPS available" vid 500 fot AGL eller vad det nu är som är minimumhöjd. Nödchecklistan har även med "Inadvertent Spin Entry: CAPS .... Activate"

    Då glömmer man inte av att den möjligheten finns. Det måste verkligen nötas in i ryggmärgen att fallskärmen finns där och vid en oväntad vikning på låg höjd så drar man den direkt. Vidare önskar jag att fler piloter pratar ut checklistorna, något som var lite av en nyhet när jag gick från UL till normalklassat.
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    En oplanerad vikning på 1200 ft och få timmar sedan Cert är nog en trolig förklaring till varför skärmen inte blev dragen.
    Det är en sak att träna stall o vikning då du redan innan vet vad som ska komma o du har säker höjd.
    Om det nu var den ökända sommarstugesvängen så kom den som en överraskning och det på 1200 ft och med få timmar i ryggen
     
  9. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Så är det ju, det håller jag helt med om. Nu vet vi ju inte med endast lågupplöst radardata om vikningen skedde på 1200 fot eller högre. marknivån är ca 800 fot vid platsen så ca 400 fot AGL vid sista radarekot. Låter lite för lågt för att flyga över tättbebyggt område eller hur? Radarekot precis före den branta svängen ger 1650 fot på flightradar24...
    Men hur som helst så handlar det ju också om hur mycket utbildningen trycker på användandet av nödskärmen vid just sådana här tillfällen, och där kan jag inte minnas att det var med i checklistorna när jag flög in mig på SILAn för några år sedan. Jag har flugit ganska mycket i BUFK under ca 3-4 år men det var ett tag sedan nu som sagt, och på SILAn så har jag bara gjort typinflygning. Nu blir det mest PA28.
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag kan hålla med om att vi inte lägger så mycket krut på BRS drag och jag är också lite tveksam till att göra det. För vid 99 % av kan man reda ut genom att flyga flygplanet. Och om det inte går så är det bara greppa o dra i o med att man plockar bort säkerhrtspinnen innan start så har man samtidigt medvetande gjort att den finns.
    Jag tror mer på att större vikt läggs på utbimdnongspunkten stall vikning.
    Det är bara mitt spontana tänkande runt det, inget jag påstår är rätt.
     
  11. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Jag vet inte om jag skulle säga 99% men absolut, i de flesta nödsituationer så finns det möjlighet att göra en kontrollerad nödlandning på en öppen yta och det är ju i så fall att föredra.
    Men ni tar alltså bort säkerhetspinnen före start? För jag hittar inte det i SILAns POH. Vad flyger du för typ och står det med i checklistan? Vad står i nödchecklistan om BRS? Nödchecklistan ska ju egentligen ska vara rena memory items.
    Självklart ska stor vikt läggas på undvikandet av stall/vikning, och även urgång av begynnande spin.
     
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    För mig är det självklart att säkerhetspinnen är bortageen under flygning, Det är en förutsättning för att säkerställa fett brs drag för blir det aktuellt är nog panik ingen underdrift. Sen har jag inte kollat vad POH säger om det. För mig är det ovesentligt. Att lägga till drag av bra i nödcheklistan är heller inget jag kommer att göra då det ska vara det allra sista utvägen. Till skillnad mot en klubb maskin som mycket folk kan röra sig runt
    Har vi på vår privata maskin som vi är 6 ägare på har vi aldrig sprinten i den har hängt på anslagstavlan i 2 år nu
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    Det låter som en bra lösning för er. Och vad jag hört så krävs det ett ganska kraftigt drag så den riskerar ju inte att lösa ut av sig själv.
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    En fallskärm har absolut noll nytta om du flyger för lågt och sätter dig själv i ett dåligt läge. Det finns inte tid för den att hinna göra något alls.
     
  15. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    För lågt är ju såklart en definitionsfråga. CAPS har visat sig fungera ner till 300 fot, även om man önskar att höjden är högre så klart. Sedan beror det ju även på om planet färdas horisontellt eller vertikalt vid draget. För en lite mer nyanserad diskussion föreslår jag detta klippet,
    Om vi säger att piloten dragit BRS vid vikningen gissningsvis runt 1650 fot MSL i detta fall så är det min bestämda uppfattning att det sannolikt hade slutat väl. Men det bygger också på att man drar direkt och inte tvekar. Här ligger Cirrus absolut i framkant vad gäller utbildning. CAPS/BRS fungerar.
     
    • Gillar Gillar x 2
  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Japp, det fungerar men de har sina begränsningar också.
     
  17. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Där tänker du nog lite galet.
    För att överhuvudtaget dra fallskärmen så bör alla möjligheter att landa flygplanet normalt vara uttömda. Och i det läget gör fallskärmen alltid mer nytta än utan, Givetvis så så kan man inte förvänta sig att den lyckas göra sitt jobb om höjden är för låg men drar du i handtaget så skjuter raketen ut fallskärmen och den bromsar även om den inte är fullt bärande. Men all minskning av nerslagshastighet är väl bra, sen kanske det inte räcker men det kanske minskar skadorna
     
    • Gillar Gillar x 2
  18. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

     
    • Gillar Gillar x 1
  19. mrflygare83

    mrflygare83 Medlem

    I det klippet så är det en testpilot som försöker häva den spinnen under utprovning av flygplanet, BRS hade helst aktiverats mycket tidigare i en "riktig" situation. Tänkvärt är också att en hel del Cirrus inte blivit totalskadade efter aktiverad CAPS utan har kunnat reparerats och flyger än idag. Jag tror att utvecklingen för att installera BRS i nya mindre normalklassade plan drivs på mycket av UL, och det är som sagt ett extra verktyg i verktygslådan i utbyte mot en extra last på ca 40 kg. Det tar jag alla dagar i veckan. Synd att det inte finns möjlighet att installera på gamla flygplanstyper så som PA 28, men det hade väl krävts en hel del extra arbeten på planet och certifieringar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Han verkade dock lita på skärmen för han jobbar vidare med flygplanet och väntade medvetet att göra draget. Svårt att bedöma höjd när han drar men så högt verkar det inte
     
Laddar...

Dela sidan