Minimum equipment list (MEL), hur skall man tolka rekommendationen?

Diskussion i 'EASA' startad av Per D, 17 Juni 2018.

?

Har det flygplan du flyger en MEL?

  1. Ja, har MEL!

    0 röst(er)
    0.0%
  2. Nepp, ingen MEL men inga anmärkningar

    0 röst(er)
    0.0%
  3. Hua, ingen MEL och har gula anmärkningar på maskinen.

    0 röst(er)
    0.0%
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Hej, Jag satt och läste igenom kompendiet "Det nya regelverket för privatflygning enligt VFR" i uppfräschningssyfte.
    Snubblade över en passus som fick mig att fundera i Del 3 - Att tillämpa de nya reglerna i kapitel 2.3 Flygplanet på sidan 8:

    "I motsats till vad som gäller för det kommersiella flyget, är det inget krav att ha en MEL inom privatflyget utan en möjlighet med vissa villkor. Om det finns en MEL för den flygplansindivid som skall användas för den här flygningen, kan det vara möjligt att med utrustning ur funktion om detta är tillåtet enligt flygplanets MEL. Om det inte finns någon MEL för flygplanet måste all utrustning vara i funktion."

    OK, om jag tolkar detta bokstavligt så innebär det att jag inte får flyga ett flygplan som saknar MEL och som t.ex. har gula anmärkningar på t.ex. autopilot (ur funktion), sekundär höjdmätare, positionsljus och annat smått och gott som kan förekomma mellan servicetillfällena.

    Innebär detta således i praktiken att om du inte har en MEL till din kärra så groundas maskinen av minsta lilla gula anmärkning enligt exempel ovan? Eller hur skall man tolka detta?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är tyvärr sant. Så fort en anmärkning finns på gula sidorna så är flygplanet formellt groundat tills en tekniker kan bedöma anmärkningen. Om det är ok att flyga ändå så flyttas anmärkningen till röda sidorna.

    Det finns en kärna av rimlighet i detta eftersom det kan vara svårt för piloten att bedöma en felfunktion. T.ex. kan fel på utrustning som generellt sett inte krävs ändå krävas på just denna flygplantyp(individ) pga certifieringsvillkor.

    Tag t.ex. ett flygplan där stallvarningen inte fungerar. Får flygplanet flygas ändå? Det beror på om stallvarning är ett certifieringskrav för flygplatstypen eller inte.

    I vissa lägen är det förstås uppenbart om flygplanet kan flygas eller ej, men reglerna tar som vanligt höjd för den värsta situationen.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Spännande. Skulle vara intressant att förstå hur många GA-kärror med gul anmärkning och utan MEL som just nu är ute och flyger. Gott, det är ju enkelt åtgärdat för att säkerställa flygtillgängligheten. Bara att producera lite MEL:ar i sommarsverige då!
    [EDIT]: Hmm, det där med "bara" kanske var något infantilt tänkt...inbillade mig att en motorchef kanske tillsammans med en CAMO kunde sno ihop nåt lämpligt över en kopp kaffe, men det verkar vara med komplicerat än så. Nu hittade jag ingen lämplig referens till EASA men hittade ett par källor med ref till FAA där det resoneras kring skapandet av en MEL (här och här) och det verkar vara fler finesser på det järnspettet än jag inbillade mig i alla fall...[/EDIT]
     
    Senast redigerad: 18 Juni 2018
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    • Gillar Gillar x 1
  5. Per D

    Per D Aktiv medlem

Laddar...

Dela sidan