Minska olyckorna

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Lennart, 16 Maj 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det börjar bli den tiden på året nu när livslusten spirar och vi ska alla upp och flyga..
    Enligt statistiken så ska flera flygplan krascha även i år..
    Hur kommer vi till rätta med det? Vad kan just jag göra för min säkerhet? Jag vet ju att många olyckor beror på människan, inte maskinen!

    Jag kommer att försöka göra mitt yttersta för att klä på mig pilotrollen när jag ska upp och flyga!
    Jag ska ju då byta karaktär från den tankspridda virrhjärnan jag är på marken till en samlad pilot!
    Jag ska förbereda flygningen noggrant redan hemma!
    Det får inte finnas någon telefon som ringer när jag går runt planet. Jag ska ta extra lång tid på mig
    med att gå runt och lära känna flygplanet.. Aldrig fuska och ta genvägar och ge mig själv tid att byta karaktär..
    Om jag under flygningen upplever något onormalt så ska jag agera som en pilot och aldrig sluta flyga planet.
    Om jag inte sätter inflygningen på kort final så som jag tänkt mig så drar jag på och börjar om..

    Allt för många olyckor beror på att vi inte agerar som piloter!
    Vi ger upp och blir passagerare eftersom vi inte vet vad vi ska göra!
    Träning, planering och ett "jag måste inte flyga idag" tänkande ska vara min måttstock tills jag kommer på något ännu bättre!!

    Fyll på med era tankar på hur vi ska minska statistiken i sommar!!

    Lennart
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Man har ju en tendens att slarva lite mer när man bara ska "upp en sväng" och det leder fort till missöden. Farligast är nästan när man kommit en bit i byggandet av flygtid. Man börjar lita mer på sig själv och ser vissa saker som rutin. Då tappar man fort fokus och gör misstag.
    Sen bör man aldrig sätta sig i den sitsen att man måste flyga. Har man varit på ex Fly-in och det är dåligt väder när man ska hem så bör man ha en plan B så man inte känner sig tvingad att flyga under förhållanden som man inte kan hantera.
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Rent statistiskt tror jag män runt 40 år med ca 400-500 timmar (=undertecknad) ligger sämst till. Dom (vi) har kommit till den nivån att man anser sig tillräckligt rutinerad och kan det där med flygning lite för bra, vilket gör att man börjar ta genvägar här och där.
    Den bästa piloten är den som inser att han/hon aldrig blir fullärd.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Du har nog rätt där... Men jag vet ju med mig själv (trots bara 100 timmar) att jag fuskar när jag går runt och kollar... Tänker att jag inte behöver dränera bränslefiltret just idag för att det är krångligt på 182:an.. Ibland fuskar jag för att jag tycker att jag har tidspress... Jag hoppas att jag klarar av att ändra den inställningen att "just idag" kan jag strunta i det där... Det händer ju säkert inget i alla fall... Kanske? Det är en inställning som inte hör hemma i luften!!!
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    En säkerhetsgrej som hör hemma lite i bilkörning, men som nog bör lyftas här också med tanke på vad som diskuteras i andra trådar, är att låta passageraren eller co-piloten ta hand om alla plattor och telefoner. Blicken utåt och kunskap om den fasta instrumenteringen så kommer man långt.
     
  6. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Mitt enklaste tips: TANKA! Gärna mer än vad som behövs.

    Jag brukar läsa Havkom-s rapporter med stort intresse, och mitt intryck är att "soppatorsk" förefaller vara en oerhört vanlig orsak till haveri. Så vansinnigt onödigt! Så fyll på med bränsle, och gör det tillräckligt.

    Tänker man ett steg till, så kanske man kan spekulera i varför folk missar att tanka tillräckligt. Kanske har någon struntat i att toppa upp tanken eftersom det var struligare än han tänkt sig att tanka där han mellanlandat? Hur ser det ut på ditt fält? Finns det något krångel som kan göra att folk hellre chansar och flyger hem på kvartstank, än att fylla på?

    Ett annat tips är att stoppa ner STF-s vandrarhemsguide i pilotväskan. När du blir inregnad på nåt gräsfält i Knäckebröhult så finns det garanterat ett trivsamt och billigt boende i närheten, kanske t.o.m med hembakt fika... mycket bättre än att försöka ta sig hem i tvivelaktigt väder!
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 2
Laddar...

Dela sidan