minutstreck

Diskussion i 'Webbapplikation' startad av BUFK321, 11 September 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. BUFK321

    BUFK321 Ny medlem

    Swflightplanner är en helt utmärkt app, men för den som fortfarande vill rita minutstreck på kartan vore det fantastiskt om det kunde finnas en funktion som gav minutstrecken i cm som funktion av GS.
    T.ex. GS 80 kts => 80 x 1,852 (Km/h) => (148,2 / 60) / 2,5 => 1,0 d.v.s. varje minut blir 1,0 cm på flygkartan 1:250 000
    GS 65 kts => 65 x 1,852 (Km/h) => (120,4 / 60) / 2,5 => 0,8 d.v.s. varje minut blir 0,8 cm på flygkartan 1:250 000
    Hälsn. Håkan Jansson
     
  2. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Kul att du tycker appen är användbar!

    Jag har lagt in en funktion som hjälper till lite med minutstreck nu!

    Klicka på "Flightplan", och sedan, på "Map Preparation". Där listas antalet cm per minutstreck för varje leg, samt även positionen för varje minutstreck, uttryckt i cm, räknat från start-brytpunkten per leg.

    En förenkling i detta är dock att applikationen egentligen, under skalet, inte räknar med konstant fart per leg. Vid höjdändringar räknar programmet med en annan fart under själva stigningen/planén. Eftersom farten per leg inte är konstant, så borde alltså inte heller avståndet mellan minutstrecken det. Nu har jag gjort så att genomsnittsfarten per leg är det som används. För legs med stora stigningar, borde detta märkas som så att man hamnar mer och mer efter schemat under stigningen, för att sedan komma ikapp igen under efterföljande plané och landa i exakt rätt tid, förutsatt att man håller de stig/sjunk/cruise-farter man matat in på "Aircraft"-sidan. Om man inte matar in något flygplan så förutsätter appen att stigfart och sjunkfart = cruise.

    Som sagt, jag har förenklat, så minutstrecken i appen är baserade på konstant fart, och avståndet mellan dem är alltså konstant (bortsett från avrundning).
     
  3. BUFK321

    BUFK321 Ny medlem

    Hej igen,
    "Map preparation" är precis den funktion jag önskade mig. Sedan har du ju rätt i att det där med stig och sjunk komplicerar det hela. Om jag vill vara riktigt noggrann brukar jag lägga in en brytpunkt som jag stiger till och en annan som jag sjunker ifrån. Ska man landa på ett okänt fält vill man ju gärna flyga över fältet också, så att tiden runt flygplatser, med varv och eventuella holding blir ju ändå svår att beräkna exakt.
    Grattis till en bra app som har blivit ännu bättre.
    Hälsn. Håkan
     
  4. ankan

    ankan Medlem

    Tjena!

    Kul att kunna vara till nytta!

    Du har en bra poäng med att landningsvarv och liknande ju både tar tid och kostar bränsle. Antagligen borde appen ha stöd för att man lägger in uppgifter om tid/bränsle för landningsvarv. Visserligen ska man ju hur som helst inte lita på datat som kommer ut, men som det är nu skulle någon kunna bli vilseledd när appen säger "du har 45 minuters reserv", men i verkligheten är det bara 30, eftersom appen inte räknar med bränsleåtgång för motorstart, taxi, start, landningsvarv etc.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. mberg
    Svar:
    3
    Visningar:
    897
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan