Mitt kommande flygäventyr

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av heresjohnny, 17 December 2008.

  1. heresjohnny

    heresjohnny Ny medlem

    Hej!
    Mitt första inlägg här på forumet, tänkte berätta lite om mitt kommande flygäventyr och eventuellt kunna svara på frågor från ni som är intresserade av att göra något liknande!

    Jag ska plugga ATPL integrerad kurs vilket innebär att jag läser "hela paketet" och ska gå från oerfaren markbunden pojke till högflygande pilot man! Denna kurs hålls av NEIA (tidigare NEAR)vilket är ett norskt företag som har ett samarbete med en flygskola i Miami, USA som heter Pelican Flight Center.

    Den 11 Januari åker jag ner till soliga florida för att påbörja äventyret och att kunna kombinera denna drömutbildning med en drömresa är hur häftigt som helst. Men smakar det så kostar det såklart och hela kalaset kommer landa omkring 850.000 kr vilket jag bekostar med hjälp av nära och kära samt lite lån längre fram. I denna avgift ingår:

    - Kommer avsluta utbildningen i norge där jag läser in ATPL teorin. Alla certifikat kommer läsas in så att de gäller både i USA och i Europa!
    - ppl, cpl, mcc, atpl osv = ALLT utom särskild typerating! Man skulle kunna säga att jag är färdig pilot när jag är klar.
    - boende första året i miami
    - 1 års arbete som flyginstruktör i miami vilket kommer resultera i mellan 1500-2000 flygtimmar! samt en inkomst på ca 20.000 euro totalt.
    - fördelen med att jag kommer ha någon som "håller mig i handen" hela utbildningen. Upplägget påminner om en högskoleutbildning vilket inger en känsla av trygghet.

    Vi börjar så! Jag vill gärna höra vad ni tycker om allt detta! Kom gärna med frågor!

    http://www.nearas.no/
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tjena,

    Låter helt klart som ett riktigt äventyr!

    Fick lite frågetecken dock,
    Kommer du att läsa in både europeiska OCH amerikanska certifikat? SÅ vitt jag vet finns det inget som täcker bägge delarna då det är IATA (tror jag) som sätter de europeiska reglerna och FAA (tror jag) som sätter de amerikanska reglerna.
    Hur går detta till?


    Sedan undrar jag om dina ca 300 flygtimmar ingår i priset?
    Får du dina flygtimmar inräknade? Annars kan du räkna med minst 100.000 till bara där.

    Många flygskolor erbjuder guld och gröna skogar, men i själva verket är vissa saker inte inräknat. Tex flygtimmarna, certifikatkostnader och provkostnader m.m

    Om du är helt säker på att allting ingår så är det toppen, även om man kan komma undan billigare via modulära utbildningar. Men tid är pengar, och vill man bli färdig så fort som möjligt får man helt enkelt lägga på några extra slantar.
     
  3. Domino

    Domino Ny medlem

    Vill bara gratulera!
    Jag har inga ambitioner att bli trafikpilot, men är grön av avund på det äventyr du har framför dig. Det blir garanterat en fet milstolpe i livet.

    Lycka till både där och hemma.
     
  4. heresjohnny

    heresjohnny Ny medlem

    Som jag förstått det så läser jag dubbla, inte 2in1 utan 2 var för sig (både JAR och FAA), blir mkt plugg men är man motiverad så inga problem! Många flyger i europa efter examen så det ska fungera.. den här länken kanske förklarar bättre:

    http://www.nearas.no/default.asp?menu=56&submenu=59

    på ovanstående länk så finns allt som ingår i priset, däribland flygtimmarna!
     
  5. PilotDreams

    PilotDreams Medlem

    Ja det är bara att gratulera. En härlig tid framför dig har du verkligen. Tufft med mycket studier, men ack så härligt och värt besväret.

    Lycka till och håll oss uppdaterade!
     
  6. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Låter spännande minst sagt!

    ville bara påpeka att det lät lite väl optimistiskt att få ihop 1500-2000 h efter ett år som instruktör. lite önsketänkande i mina öron.
    BFSAA(där jag har jobbat ett och ett halvt år) har tjänstgöringsbegränsningar som bland annat innebär max 100h/månad, samt 800h/år. och jag kan tänka mig att de flesta andra skolor har liknande begränsningar...
    Jag har en gång varit uppe i 100h/månad men detta innebär långt mer än en vanlig heltidstjänst och man är ganska slut efter en sådan period. vet inte om jag skulle klara att hålla sånt tempo ett helt år...
    i sverige är det rimligt med kanske 400-500h/år, kanske dubbelt så mycket skulle vara rimligt i florida om vädret är bra året runt och man ligger i..
    tyckte det var lite skumt att de skrev 1500h på hemsidan. undrar hur de tänkt sig att man skall klara det ??

    hur som helst verkar det ju annars riktigt bra om de håller vad de lovar!
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det låter onekligen som ett spännande äventyr. Håll oss underättade om hur det går!

    Sist men inte minst, välkommen hit till Flygfyren!

    Mvh
    Fredrik
     
Laddar...

Dela sidan