Mode-S transponder i Europa

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av FL95, 29 April 2008.

  1. FL95

    FL95 Medlem

    Från och med den 31/3 2008 är det obligatoriskt med Mode-S transponder i flertalet Europeiska länder.
    Eftersom jag snart hade tänkt att ge mig ut för att flyga i Europa utan Mode-S transponder så försöker jag reda ut när det krävs.
    Jag har lusläst det som står i Tyska AIP men jag är fortfarande inte helt klar på vad som gäller för VFR-trafik.
    I princip så tolkar jag reglerna så att Mode-S transponder är obligatoriskt överallt där transponder är obligatorisk alltså i C-luft + D-luft (exklusive D-kontrollzoner) samt TMZ (Transponder Mandatory Zone) och i övrigt över 5000 ft MSL eller 3500 ft GND.

    Har jag fattat reglerna korrekt eller har jag missat någonting?

    /Daniel
     
  2. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Förmodligen ingen "hit" att resa utan Mode S, om man inte är rejält säker på att det går. Trots alla kunniga på forumet, föreslår jag ett enkelt mail till tyska luftfartsmyndigheten. Själv skulle jag vara mycket tveksam till att ens försöka flyga utan Mode S, tänk om du behöver stiga/svänga pga väder eller annan oförutsedd anledning och hindras av nitisk tysk?

    Ser dock att inlägget är rejält gammalt. Kanske kom du iväg? Hur gick det isf?
     
  3. FL95

    FL95 Medlem

    Jo, det gick alldeles utmärkt att flyga med enbart Mode C i Tyskland, så länge man höll sig under 5000 ft MSL och utanför kontrollerad luft så var det inga problem alls.
    Vi var 5 maskiner som flög till Tempelhof, alla med Mode C, och det gick lysande bra även i Berlin CTR.

    Jag testade att maila den tyska luftfartsmyndigheten, det gick sådär kan jag säga... men det gick bättre än att maila den svenska luftfartsmyndigheten... den tyska svarade iallafall... :tdow
    Jag kontaktade en flygklubb i Tyskland istället, det gick mycket bättre.:tup

    Visst hade det varit bra att kunna stiga över 5000 ft eller flyga i TMA men har man inte Mode S så har man inte...
    Givetvis så är det en gigantisk säkerhetsmässig fördel om alla flygplan hade haft Mode S eftersom ACAS/TCAS-systemen är beroende av Mode S men det är en ganska så dyr utrustning som de flesta flygklubbar inte tycker att man har råd med. Dessutom så har det visat sig att vissa lite billigare Mode S transpondrar inte fungerar tillfredsställande och får t o m inte användas!

    Värre blir det nästa sommar när vi eventuellt ska flyga över till Dover i samband med att Mikael Carlsson http://www.aerodrome.nu/ flyger sin Blériot XI över Engelska kanalen på 100-årsdagen efter det att Louis Blériot själv gjorde det.
    Då måste vi blanda in andra länder som Nederländerna och Belgien (ev Frankrike) och naturligvis Storbrittannien, de har alla olika regler för Mode S...vissa jobbigare än andra... mer om det senare, jag håller tråden öppen.

    /Daniel
     
  4. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    För en Bleriot borde alla möjliga undantag kunna ordnas...

    Det låter oroväckande, men intressant, att vissa Mode-S enheter inte håller måttet. Kan du specificera lite mer?
     
  5. FL95

    FL95 Medlem

    De transpondrar som inte är (var) ok är de från Funkwerk Avionics som är billiga men inte fungerade så bra... man får det man betalar för!
    De har kommit med modifieringar och säljer inte längre den enklaste modellen.

    EASA gick ut med ett luftvärdighetsdirektiv gällande dessa transpondrar:
    http://www.eurocontrol.be/msa/gallery/content/public/documents/EASA_AD_2008-0183_11.pdf

    /Daniel
     
  6. Erik

    Erik Ny medlem

    Vi var ute på långtur i Europa i somras med enbart mode C. Vi flög bl.a. IFR på typ FL70-90 från Bembridge på Isle of Wight till Gurnsey och sedan vidare till Le Havre och Reims, även det IFR. Ingen sa ett pip om transpondern.

    Kan tänka mig att de är hårdare i Tyskland, där flög vi bara VFR.

    Erik
     
  7. Skyvandrare

    Skyvandrare Ny medlem

    Har flugit en del med TCAS 1 och då gick det utmärkt att se trafik med mode C transpondrar. Jag vet dock inte hur det är med andra system än det vi har.

    Vi hade vid ett tillfälle ett eko utan höjd som kom rakt mot oss. Då spanade man ganska frenetiskt! :p Trafikledningen kunde inte se det, så antagligen var det någon lågflygande VFR-pilot som inte ville visa hur lågt hon/han flög :h
     
  8. lh

    lh Ny medlem

    Hej,

    Jag och en kompis flög också till Tempelhof strax innan flygplatsen stängde i höstas. Planet vi flög har enbart en "vanlig" mode C transponder, men det gick alldeles utmärkt för oss att ligga på FL75 ändå. Vi etablerade kontakt med Bremen information precis innan vi passerade in i deras FIR och fick en transponderkod av dem plus att de gav oss trafikinformation under resans gång. Vi mellanlandade också i Neubrandenburg (kontrollerat luftrum), och det var aldrig några problem med att vi bara hade en mode C transponder.

    Kanske tillåter man mode C under en övergångsperiod?

    /lh.
     
  9. sm6kst

    sm6kst Medlem

    om man har bytt till en ny mode-S transponder,

    finns det något värde i en begagnatmode -C transponder (KT75TSO)?

    m.v.h.
    Anton V.
     
  10. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Något värde finns det väl. Jag bjuder 500 SEK, om den kan köras i 14 volts system.
     
Laddar...

Dela sidan