Mogas till Cessna etc

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 3 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Jag funderar på de kärror som klarar vanlig bilbensin. Har sett en och annan kärra som ligger ute på annons ibland. Nån som har erfarenhet av detta? Vilka är fördelarna resp nackdelarna med bilbensin? Finns det några höjdrestriktioner, slitage etc?

    En fördel verkar vara att man slipper den påförda flygbränsleskatten :)

    En nackdel? Finns bilbensin tillgängligt för tankning på någon flygplats eller måste man ordna allt detta själv tex via dunkar/mack?

    Jonas
     
  2. TOC

    TOC Ny medlem

    Undrar var kan köpa bilbensin med max 1% etanolblandning?

    MVH/TOC
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Tidigare har ivart fall 98 oktan och V power varit fria, etanolen har funnits i 95 oktanen
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Shell V power är nog 98 oktan och innehåller etanol max 5% (typvärde 4,8%)

    http://www.st1.se/st1/elements.nsf/files/V_Power_E5_20110601/$file/V_Power%20E5%202011-06-01.pdf

    V pover utan etanol finns nog ...

    MVH/TOC

    edit/ hittar ej bilbensin utan etanol,information att snart är bensinen blandat med 10% sprit....
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Tack Håkan.

    Statoil 98 utan etanol,OKQ8 98 kan innehålla etanol upp till 4,9%,st1 V-Pover 98 med etanol osv...

    Vem vet hur det är i morgon?

    MVH/TOC
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Tack igen.

    Alla som han skaffa STC för bilbensin,vad har dom nytta av det?

    Hoppas att alla som gör egna blandningar att spara pengar vet vad dom gör....

    MVH/TOC
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

  10. allan.emren

    allan.emren Medlem

    En väldigt välgjord rapport. Jag har bara funnit ett allvarligt fel:
    På sid 141 hävdas att för en Rotax-motor kan utsläppen av växthusgaser reduceras med 16 procent om man blandar i etanol.

    Det stämmer inte. Istället får man kraftigt ökade utsläpp. Anledningen är att när man bränner etanol (eller metanol) i en motor som saknar katalysator, så bildas acetaldehyd (eller formaldehyd) båda dessa ämnen är starka växthusgaser. Mycket kraftigare än metan, som i sin tur är mer än 50 gånger så kraftig som koldioxid.

    Samma sak gäller en motor med katalysator under de första minuterna efter en kallstart.

    Hälsningar

    Allan
     
Laddar...

Dela sidan