När skickar ni färdplan?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av magnusv, 6 September 2007.

  1. magnusv

    magnusv Ny medlem

    Hej, funderar lite kring detta med ATS färdplan. Hur ofta brukar ni skicka in en sådan egentligen? Jag har tagit för vana att alltid göra detta oavsett om jag bara ska flyga några varv runt centrum eller göra en längre flygning. AFIS här i Mora är öppet ganska oregelbundet och det kan vara svårt att få kontakt med Sweden på låg höjd, varför jag brukar ringa både start och landningsmeddelande. Vad tycker ni om detta? Har nämnligen noterat att jag är ganska ensam om att vara så noga med ATS. MEN den dagen man försvinner? Jag känner ingen som är flygintresserad i närheten som jag vill utsätta för att agera upföljning åt mig varför jag tycker ATS är smidigast.

    Är bara lite nyfiken över att höra hur ni andra som flyger mycket resonerar kring detta. Om du ska göra en liten flygning från ett okontrollerat fällt på 20-30min, skickar ni då in en ATS, ringer start/landningmeddelande osv? Har disskuterat detta med en del kompisar och åsikterna skiljer sig. Alltifrån att göra som mig till att enbart skicka ATS då man ska till en annan kontrollerad flygplats. Somsagt, nyfiken på era åsikter i ämnet?
    /Magnus
     
  2. Stinget

    Stinget Ny medlem

    Hejsan!

    Färdplan lämnas ju sällan in måste jag säga, kan bero på att mina flygnigar mycket är småflygningar eller oplanerade (bara upp o tar en tur dvs)

    Ska jag en längre bit brukar jag lämna in fördplan, typ om jag ska hem till Åre från västerås etc.

    Varje gång jag är ute och flyger lämnar jag dock uppgifter om attj ga är ute och ungefär vart o hur länge jag planerat flyga till någon anhörig eller så, det kan lika gärna vara mor o far som bor 100 mil bort, bara någon vet jga är uppe och att jag landat.

    ats fungerar ju bra om jag ska någonstans men inte om jag kretsar i området....
     
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Hej!
    Lämnar alltid in färdplan när jag ska iväg någonstans (dvs från A till B). Kännst som en trygghet tycker jag, och någon större ansträngning är det ju inte.

    Och ska man någonstans ifrån Österrsund där jag håller till så måste man ju flyga längre sträckor över obefolkat landskap vare sig man vill eller inte, och då vill jag självklart att ATS håller koll (det är ju lite därför dom finns).
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

  5. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Bor ju på kalkö mitt i havet så måste lämna in en färdplan när jag ska någonstans vare sig jag vill det eller inte. Ska jag bara vara runt Gotland räcker det med en förkortad färdplan, dvs. ringa tornet och säga antalet personer, avsikt, endurance och beräknad tid i luften.
    Ganska smidigt :)
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag gör precis som TOC :)

    Brukar lyssna på någon lämplig frekvens, t.ex. Sweden Control. Ibland ger jag mig också tillkänna och talar om vem jag är och att jag t.ex. flyger Vårgårda till Ljusdal utan färdplan. Då kan de nå mig om det skulle vara något, t.ex. trafik som behöver reläas.
     
Laddar...

Dela sidan